Maserati pakt twaalfde titel in Zolder!
De slotfase van de FIA GT Championship op het Belgische circuit van Zolder bracht Bertolini en Bartels de derde titel.
Voor wie denkt dat Maserati met de MC12 alles wint met twee vingers in de neus, volgt hier het bewijs dat dรกt niet zo is. Na acht zenuwslopende rondes met gevechten op en naast de baan, bleek de consequente wijze waarop Bartels en Bertolini elke wedstrijden presteerden doorslaggevend. Zo bleek achteraf de volharding in Spa cruciaal. Toen heeft het Vitaphone team er namelijk voor gekozen niet op te geven, door de auto weer op te lappen en te gaan voor de punten die nog vielen binnen te slepen.
Door dit gouden duo werd de tweede directe titel tijdens deze laatste race in Vlaams Limburg binnen gehaald, en de derde algemene titel na 2006 en ’08. Het is de eerste keer dat een raceduo dit lukt in de geschiedenis van de FIA GT. En dat is niet het enige record. Andrea Bertolini is met 438,5 punten, de absolute ‘alltime’ recordhouder. De titel voor teams werd al in de vorige race behaald op het moeilijke Paul Ricard circuit in Frankrijk. Met slechts twee punten verschil is nu ook de titel voor coureurs binnen gehaald. Bertolini en Bartels behaalden 55 ten opzichte van de 53 van de concurrenten Hezemans en Kumpens. Om aan te geven hoe klein het verschil is; Van de 9 wedstrijden wonnen beide duo’s elke race twee races, met het verschil dat de bestuurders van de Corvette geen punten haalden op Paul Ricard.
Maserati is met de MC12 nu goed voor 12 titels in totaal.
[nggallery id=73]
Mooi moment voor Maserati om nu een nieuw GT model te ontwikkelen. Ook al zijn de meningen over de MC12 verdeeld, bij veel mensen zal een rare smaak achterblijven over de wijze waarop resultaten met de MC12 behaald zijn.
Maar is het des te mooier als zal blijken dat Maserati met een ander model ook competetief zal/kan zijn. ๐
(of de Fia moet eens wat duidelijker worden en beslissen of het nu een GT of LMP wagen is)
Maar felicitaties voor het team in ieder geval!
Ik denk dat de Granturismo MC GT4 heel veel in z’n mars heeft en een goed basis vormt voor van alles en nog wat!
@6cjordy
de maserati voldoet aan de fia gt1 regelementen…
je kunt het ook omdraaien,
waar de concurrentie met archaisch materiaal aan de start komt, komt maserati met top of the line autotechnologie. Als je in FIA GT1 klasse wilt winnen moet je simpelweg met een betere standaard afgeleide auto komen dan de maser mc12.
Het is een soort “principe-kwestie” Sebastian.
GT-klasses zijn in oorsprong bedoeld voor materiaal wat grotendeels afkomstig is van “productievoertuigen”.
Natuurlijk is daar in de GT1 al een tijdje minder sprake van (GT2,3,4 nog wel) maar de concurentie rijd nog altijd met modellen die grote gelijkenis vertonen met die straatmodellen.
Zoals de Corvette en DB9.
De MC12 daarentegen is van de grond af purpose built. Net als de donor Ferrari FFX. Dan is het feitelijk een LMP wagen. (le mans prototype)
Bijna hetzelfde probleem als enkele jaren geleden met de Saleen S7. Met verschil dat er daarvan toch aardig wat verkocht worden terwijl Maserati (voor zover ik weet) alleen het minimaal benodigde aantal produceerde. Die dan in enkele landen niet eens straatlegaal blijkt te zijn.
Door dit heb ik persoonlijk meer respect voor de zeer goede prestaties van de Corvette en de DB9. Zeker door de niet helemaal optimale FR lay-out en het lagere budget van de vele prive-teams die er mee rijden.
Daarbij: De Maser voldoet inderdaad aan de regelementen. Maar pas na de vele doorgevoerden restricties. ๐
Als Maserati nu eens zou deelnemen aan het japanse Super GT (voorheen JGTC) zou pas leuk worden. Daar geldt een heel “ruimdenkend” regelement. Zo mag een FF lay out veranderd worden naar een FR en mogen dwars geplaatste motoren een kwart slag verdraaid worden.
Leverd leuke beelden op.
911’s en Diablo’s die ingemaakt worden door Celica’s en Impreza’s. ๐