Alfa Romeo 4C GTA is bevestigd door de fabrikant!

De Grieken hadden gelijk. Volgens een nieuwtje uit Amerika zit er inderdaad een Alfa Romeo 4C GTA in de pijplijn. Alfa Romeo wilde nu zelf duidelijkheid brengen in de geruchten. In eerste instantie zou het om een concept gaan die volgens bepaalde geruchten vorig jaar op Pebble Beach al getoond zou worden. Het slechte nieuws toen was dat het niet doorging en vandaag is het mindere nieuws dat we het ook in Genève nog niet zullen zien… Maar het proefmodel komt er en is een soort generale van een productiemodel die eind 2012 zal volgen.

De 4C GTA is volgens het bericht een mooie lage achterwielaangedreven lichtgewicht (GTA) tweezitter en staat voor pure prestaties. Wat de productie betreft zal het in eerste instantie om zo’n 25.000 stuks gaan, verspreid over de eerste 5 jaar. De auto moet tussen de 40 en 50.000 euro gaan kosten en zal in Italië geproduceerd worden. We verwachten dat dit in de voormalige Bertone fabriek zal plaatsvinden. De 4C GTA is een compacte coupé die door Centro Stile Alfa te Turijn is ontwikkeld. De 4C moet samen met de Giulia en de middensegment SUV een belangrijk onderdeel vormen van de Amerikaanse merkbrede marktintroductie van 2012. De plannen van Fiat SpA met Alfa zijn dus (gelukkig) zeer serieus en van formaat.

Technisch is de Alfa Romeo 4C GTA een zeer vooruitstrevend model, dankzij een unieke samenstelling van aluminium en carbon fiber. De 4C moet maximaal 850 kilo wegen, verhoudingsgewijs zo’n 3,5 kilo per pk. De 1750 vier cilinder motor heeft minimaal 250 pk. Maar het zijn niet de pk’s die indruk zullen maken, want het ‘superleggera’ aspect zal van deze Alfa met turbo zelfs een geduchte concurrent maken van een Porsche Cayman met 320 pk en 1275 kilo. Om dit technisch allemaal voorelkaar te krijgen werkte Alfa Romeo zoals we zelf ook al een schreven, samen met Dallara Automobili. Dallara heeft al jaren ervaring op het gebied van lichte sportwagens en maakte voor de 4C een doorontwikkeling op het concept van de KTM X-Bow.

De kooiconstructie bestaat voornamelijk uit carbon fiber, terwijl het voor en achtergedeelte vooral uit aluminium bestaan. Dankzij een speciale opzet van het onderstel zal de 4C bovendien behoorlijk crashbestendig zijn.

Volgens Alfa Romeo is de 4C GTA tot in detail een hoogstandje, zowel technisch als qua design. Kortom een echte Alfa voor de purist. Alfa Romeo komt terug met een auto die exact de 100 jaar oude merkwaarden vertegenwoordigd.

Het is vandaag dus feest!

Deel dit artikel:

30 gedachten over “Alfa Romeo 4C GTA is bevestigd door de fabrikant!

  • 2 februari 2011 om 13:20
    Permalink

    Maar helaas geen Duettanto Pininfarina ontwerp zoals op de foto…
    Wel jammer dat in afnemende mate gebruik wordt gemaakt van de nobele Italiaanse design-huizen.
    Zal (in dat kader) ooit nog wat gebeuren met de concepts die we (een) vorige keer in Geneve hebben kunnen zien van Bertone, Pinin en Giugiaro? Die laatste valt natuurlijk sowieso af, maar Bertone, Pinin en Zagato hebben toch in potentie veel moois te bieden en het zou ook een continuering zijn van een lange typisch Italiaanse traditie om met deze huizen een mooi ontwerp te maken

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 13:24
    Permalink

    Heb net even gekeken naar die X-bow: is wel een heel compact autootje …

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 13:33
    Permalink

    @Raaf: Gaat om de techniek in basis en niet om de X-bow zelf 😉

    Ik weet zeker dat PF voor de Spider verantwoordelijk zal blijven.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 13:35
    Permalink

    EINDELIJK eens goed nieuws

    Een auto de naam Alfa Romeo waardig. Dat we dat nog mogen meemaken 😉

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 13:39
    Permalink

    Ja de nieuwe Spider komt er ook zeker als je in Amerika woont en je toch een beetje Dustin Hoffman voelt.

    Dat model kan daar niet missen dit model, is echt waanzinnig hier komt toch ook een Abarth versie van? komt er ook nog een auto die de GT zal opvolgen zeg maar een soort leuke midden klasse coupe op basis van de guiletta?

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 13:45
    Permalink

    @squadra: Over een coupé op basis van de Giulietta weten we niets behalve dat er sprake was van een extra variant uit Cassino (en dat is niet de Giulia). Het zou me niets verbazen als zo’n model zomaar verschijnt. Zo’n coupé is namelijk een vrij kleine stap en kan een goede verkoopimpuls geven.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 13:46
    Permalink

    Sta net op het punt een 4 jarige lease contract te tekenen…..
    Dit doet me ernstig twijfelen!

    Aan de ene kant heeft Alfa wel vaker een echte Alfa belooft,
    maar ik weet niet of ik het risico kan lopen om straks al kwijlend
    naast een 4C GTA te rijden met mijn leaseslet.

    ik weet gewoon dat ik zon auto geen 3 jaar kan laten staan!

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 14:08
    Permalink

    Meh….

    Heb ik voor niks een lang weekend Geneve geboekt.

    Ben er wel benieuwd naar. Misschien wordt het dan tijd om afscheid te nemen van m’n Spider V6

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 15:12
    Permalink

    dus hoeveel modellen gaan we eigenlijk krijgen bij Alfa Romeo weten jullie dit?

    Volgens mij meer als dat er gedacht word

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 15:41
    Permalink

    Tot 2014 krijgen zowel Alfa Romeo als Lancia en Fiat een zeer compleet aanbod…zelfs Maserati. (Ferrari timmert ook best aan de weg trouwens voor zo’n exclusief merk)

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 17:32
    Permalink

    Tussen de 40 en 50.000 euro ? dat is wel erg goedkoop voor een beperkte oplage coupe met extra veel vezeltjes.
    Deze zal in Nederland dus wel zwaar tegen de 80.000 euro gaan vrees ik.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 17:39
    Permalink

    Ik dacht eerder aan tussen de 60 en de 70 en met alles er op en eraan 70+. Dat moet ook voor zo’n niche model.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 19:29
    Permalink

    @Bert: Dat Alfa een echte Alfa belooft heb ik al 20 jaar niet meer gehoord.!!

    Beantwoorden
  • 2 februari 2011 om 23:13
    Permalink

    Een aantal traditionele azijnzeikers dat op bijna ieder item reageert, is hier opvallende afwezig…

    Beantwoorden
  • 3 februari 2011 om 00:30
    Permalink

    Dit is echt goed nieuws en toont aan dat de plannen met alfa echt groots zijn. De oversteek naar amerika geeft de benodigde aantallen om nieuwe modellen te kunnen ontwikkelen (verantwoorden).
    En een suv hoeft voor mij niet, aan de andere kant, als het ervoor zorgt dat ook dit soort niches op de markt komen dan vind ik het meer dan prima !!

    Beantwoorden
  • 3 februari 2011 om 07:02
    Permalink

    @Eric: 1 zwaluw maakt nog geen mooie zomer. Ik volg Alfa meer dan 20 jaar en als ieder model die beloofd was nog moet komen dan zijn ze voorlopig nog wel even bezig.

    Voorlopig wordt het concept weer uitgesteld en eind 2012 wordt de 4C dan in productie genomen. Dat is nog ver weg en in de tussentijd kan veel gebeuren. Bovendien lijken de specs mij wat overdreven. Wie kan met de huidige veiligheidseisen een auto bouwen van 850 kg ?

    Beantwoorden
  • 3 februari 2011 om 10:14
    Permalink

    @Ferry832: Dus je vind jezelf een azijnzeikert? 😉

    Die specs zijn trouwens prima mogelijk voor een limited edition alleen zal de auto daarmee ook lekker duur zijn. Aan de andere kant is het een ‘Halo’ netals de 8C, alleen zal de kans groter zijn dat je er een keer een in het wild tegenkomt.

    Beantwoorden
  • 3 februari 2011 om 12:22
    Permalink

    Als Lamborghini een auto van nog geen 1000 kg kan bouwen dan lijkt me een 4 cylinder met 850 kg haalbaar. Natuurlijk niet op een traditionele manier gebouwd maar hightech. Ik vraag me alleen af of 25000 eenheden niet wat optimistisch is voor een dergelijke niche auto, die in Nederland toch snel 80-90 k Euro zal kosten.

    Beantwoorden
  • 3 februari 2011 om 16:56
    Permalink

    @AutoEdizione: Ja, soms ben ik een azijnzeikerd maar daar kan ik niks mee. Als het goed is is het goed, als het slecht is is het slecht.

    Natuurlijk is het mogelijk door allerlei exotische materialen toe te passen dat het gewicht 850 kg wordt. De prijs kan dan nooit rond de 40 a 50 k komen. Als het een exclusieve serie wordt dan is die voor mij dus onbetaalbaar en niet interessant.

    Wel als imago builder maar dat gaat beter af als je een compleet assortiment hebt. Uiteraard hoop ik ook op een betaalbare Alfa sportwagen maar ik heb liever een mooie Giulia met Alfa genen.

    Beantwoorden
  • 3 februari 2011 om 21:08
    Permalink

    @Ferry832:

    Ik kan je scepsis (= in mijn ogen realisme) wel volgen hoor. Ik heb laatst eens door een paar oude Quadrifoglio tijdschriften gebladerd. Er zijn inderdaad heel wat bella’s voorbij gekomen die in productie ZOUDEN gaan. Zoals die prachtige Zagato Zeta of Sprint met V6 middenmotor. Oh ja, de MiTo GTA hadden we ook nog. Maar ik heb nu wel goede hoop, waarom ineens weet ik niet, gevoel of zo. Of is de wens de vader van de gedachte…? Wie weet, al met al spannend nieuws. Wat betreft ontwikkeling (dus kosten!) is dit project best te doen. Ik denk trouwens dat ze voor zo’n niche echt niet voor de 5 EuroNCap sterren gaan hoor. Ik denk zelfs dat EuroNCap zo’n auto niet eens te pletter rijdt! En voor 60 of 70d euro is vast wel markt. Die Amerikanen krijg je inmiddels ook wel warm voor een ultralight. De concept zou best weel eens 850kg kunnen wegen. De productieversie mag je maar zo 100kg bij optellen. Who cares?

    Beantwoorden
  • 4 februari 2011 om 06:37
    Permalink

    @AutoEdizione: Ja, dat is ook een conceptcar. Kijk, bij een studiemodel kan je natuurlijk roepen wat je wilt want het wordt toch niet gecontroleerd. De productie modellen zijn stuk voor stuk zwaarder.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2011 om 08:38
    Permalink

    @Ferry832: ik geloof wel dat ze op die 850 kilo zullen uitkomen. Lotus doet het immers ook met zijn Elise. Alfa heeft ook gekeken naar dat Lotus-chassis, maar dat leek al te gedateerd. Feit is wel dat door te kijken naar Lotus en KTM ze inderdaad wel een laag gewicht als streefdoel hebben.

    Alleen vraag ik me dan af wat voor auto het gaat worden. Het zal zeer spartaans zijn en misschien zelfs helemaal niet geschikt voor dagelijks gebruik. In dat geval zal het niet voor mij zijn, vrees ik. Maar dat zo’n hallo-model er moet komen, daar sta ik volledig achter en dat zo’n model extremer mag zijn, dat ook.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2011 om 15:28
    Permalink

    Koolstofvezel is het sleutelwoord voor het chassis . De sesto elemento maakt er vol gebruik van incl. delen van de ophanging . Dat model kan het hebben. Sinds kort is er een veel snellere (lees goedkopere) manier gevonden om het te bewerken . De enige manier een auto echt licht te maken .
    Of de 4C er al gebruik van gaat maken ? Zal er een prijsje aan gaan hangen .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.