Verkoopcijfers januari 2011

Gisteravond hebben we alvast de uitstekende verkoopprestatie van Alfa’s C segment model centraal gesteld. De Giulietta presteert qua percentage’s beter dan welk ander model dan ook binnen de Fiat groep. En dat in een magere maand, want de verkopen in Italië gedurende de eerste maand van 2011, waren geheel in lijn met de voorgaande maanden in 2010. Deze grote markt toonde een daling van -20,7% ten opzichte van januari 2010, toen er zelfs nog sprake was van staatssteun. Zo’n 164.356 auto’s ten opzichte van de 207.000 van vorig jaar. Er is nu echter een klein beetje hoop op verbetering; Volgens het UNRAE werden de afgelopen maand al 159.000 bestellingen geplaatst, hetgeen een kleine percentuele toename is ten opzichte van begin 2010. Naast de Fiat Group (-27,72%), waren het vooral PSA (-30,89%), Renault (-37,06%) en Ford (-29,51%) die terrein verloren in Italië. Van de grotere groepen presteerde VAG met -3,36% het beste.

Voor Fiat en Lancia is er voorlopig nog helemaal geen sprake van verbetering. Het moedermerk noteerde een -34,3% in vergelijking met het gesubsidieerde januari 2010. Met 34.307 verkochte auto’s is Fiat uiteraard nog wel altijd verreweg het grootste merk van Italië. Lancia snakt naar de nieuwe Ypsilon en extra showrooms en daalde met -21,80%. Lancia verkocht 7042 auto’s. Alfa Romeo is de enige die piekt binnen de groep met een +28,58% en 6569 verkochte exemplaren. Alfa Romeo nadert Lancia dus gestaag. De MiTo en Giulietta vormen een solide basis voor het moment. De Punto (13.159) en de Panda (9966) voeren in Italië het algemeen klassement aan, de 500 staat op 5 (5384), en de Giulietta volgt al op de zesde plaats (4050). De huidige Lancia Ypsilon zal de nieuwkomer straks op een waardige manier verwelkomen en staat in Italië altijd nog op 7 (3979). De Ypsilon stond tot vorig jaar altijd bij de bovenste vijf. Het aantal verkochte diesels stijgt met de dag en de Giulietta blijkt op dit gebied een echte ‘wannahave’.

In ons landje zit alles nog lekker in de lift. Het ging wat Fiat betreft weer om een flinke stijging ten opzichte van januari 2010 (+75,14). Er werden 3727 Fiat’s verkocht waarbij de Punto vooral opviel qua prestatie (1399). Het Nederlandse marktaandeel van het merk staat nu op 4,96% en wat de hele groep betreft op 5,8%. Lancia verkocht een paar auto’s meer en Alfa Romeo ziet z’n aantallen zelfs verdubbelen.

Op Europees niveau zijn de verkoopcijfers trouwens vergelijkbaar met die van vorige maand en is er dus altijd nog sprake van een krimp. Dit geldt voor alle grote autofabrikanten.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.