Italië: Alfa Romeo Giulietta nadert VW Golf in verkopen
Om nog even terug te komen op de kracht van het product Giulietta op de Europese en Italiaanse automarkt, willen we je even het resultaat van afgelopen maand laten zien, zojuist naar buiten gebracht door het UNRAE. De Giulietta begint het jaar zeer goed en wist de afgelopen maand maar liefst 4050 klanten te vinden. Wetende dat januari altijd heel voorzichtig begint, is dat een prima prestatie dat hoop geeft voor de maanden die nog komen. De C segment Alfa nadert zelfs de top vijf waardoor de kans groot is, dat de Fiat groep eindelijk weer in een hoger segment (dan A of B) kan concurreren met een niet Italiaans product. Dat ‘niet Italiaanse product’ is natuurlijk de eeuwige Golf uit Wolfsburg. Recente goede producten als de Fiat Bravo en Lancia Delta, hebben verkooptechnisch de Duitse middenklasser nooit kunnen naderen de afgelopen jaren. De dagen dat het Fiat lukte om in eigen huis serieus te kunnen concurreren in het ‘small family’ segment liggen inmiddels al weer enkele decennia achter ons.
De goede resultaten van de Giulietta tonen niet alleen aan dat Alfa Romeo in staat is geweest het juiste product te ontwikkelen, maar dat het ook goed bezig is om dit op de juiste wijze aan de man te brengen. Vooral Dieselversies vinden veel klanten waardoor de Giulietta na de immer populaire Punto, de meest verkochte Diesel is van Italië. Met de plannen voor de komende jaren in het vooruitzicht, is er dus wel degelijk kans dat Alfa Romeo een goed renderend merk kan worden, mits men consequent blijft in Turijn.
Dit maakt mijn dag helemaal goed. Alfa Romeo is back in business.
Het komt allemaal wel goed met Alfa Romeo.
Men moet niet raar opkijken dat Fiat/Chrysler over een paar jaar de grootste concurent wordt van VAG (kuch).
Ik snap die Italianen niet dat ze de Golf kopen. Italianen staan voor stijl en klasse maar in mijn ogen heeft de Golf geen van beide. Bovendien moeten ze wat nationalistischer worden en de Delta of Bravo de voorkeur geven boven een Duits product.
Prachtig nieuws. Wat me ook opvalt zijn de goede verkoopcijfers van de Ypsilon. Het huidige model loopt op zijn laatste benen maar doet het nog erg goed.
Vergeten niet te melden dat Fiat, Alfa en Lancia behoorlijk wat geld gestoken heeft in een sales promotion campagne in december en januari om de tegenvallende verkopen op de Italiaanse markt toch nog wat op te krikken…
Aantallen is leuk, maar belangrijker is: wat verdienen we er aan…
De Italiaanse jeugd heeft minder gevoel voor stijl dan je denkt…De kids van mijn Italiaanse vrienden zitten allemaal in het “eerste auto” tijdperk en er is er echt niet één die maar een Italiaanse auto verweegt. Nummer 1 op de lijst is de mini en als dat budgetwise niet lukt (de ouders betalen dat natuurlijk) wordt het gewoon een 2e hands Golf, klaar.
Maar nog even over de Giullietta hier in NL…ligt het aan mij, of zie je ze echt bijna niet? Ik heb in al die maanden er misschien 3 gezien.
ik zie ze elke dag 3 a 4 maal.
Ik heb Italiaanse buren die hier zijn komen wonen om te werken. De man rjdt in een nieuwe Nissan en de vrouw in een kleine Chevrolet. Ik zou niet weten hoe beide modellen heten maar het zijn echt van die koekblikken. Ik kan dat niet begrijpen.
Wij als Nederlandse buren hebben dan een 3 Italiaanse auto`s staan. Kijken ze nooit naar. Alleen de Lancia Thema wekt wat interesse bij Italiaanse visite maar verder geven ze niks om hun eigen producten lijkt het wel. Stelletje nep Italianen zijn het.
@Nuvola:
Dat plaatst de verkoopcijfers van de Giulietta misschien wel direct in perspectief. Maar even afwachten hoe de Europese cijfers eruit zien voor er haleluja gezongen wordt……
@Ferry832
Op mijn vorige adres had ik een italiaanse buurvrouw, een keer in een kort gesprekje (naar aanleiding van de alfa 33 die ik op de stoep onder handen aan het nemen was) er achter gekomen dat haar vader vroeger alfa-dealer was. Waar reed ze zelf in? een kia picanto, die later werd ingeruild voor een kia venga (en die venga kostte MEER dan mijn huidige 135pk mito met leer etc…)
Daar wordt je toch triest van?
Ik heb het vroeger al eens geschreven: bij de viering van 100 jaar alfa stonden wij met onze alfa’s voor de poorten van het museum. We konden er niet in omdat de poorten geblokkeerd waren door stakend FIAT personeel. De auto’s van de stakers stonden er ook: van de misschien 100 auto’s heb ik één oude punto en één panda gezien en dat was het van italiaanse merken. Ik zou als FIAT arbeider beschaamd zijn om mensen die wél hun producten kopen te pesten. Moesten ze zelf hun auto’s kopen zou er helemaal geen reden zijn om te staken.
Het is inderdaad waar dat de italiaanse jeugd het zelfs niet overweegt om een italiaanse auto te kopen. Een vriend in Italië heeft een A3 gekocht. Ik heb hem dat natuurlijk verweten 😉 Zijn vader gaf mij trouwens gelijk.
Ik begrijp ook niet waar de fout juist ligt. Aan de produkten kan het niet liggen, alhoewel er momenteel wel te weinig aanbod is. Marketing? Het is trouwens eigenaardig dat dit enkel voor auto’s geldt. Voor andere producten kopen Italianen het liefst iets van eigen bodem (schoenen, kleren, meubels, ….).
Heerlijk al dit getuigenverslagen 🙂
Ook mijn ervaring is dat binnen 10-15 jaar de voorkeur voor het buitenlandse product hele grote vormen heeft aangenomen en dat steeds meer Italiaans kids de middag bij de Mac doorbrengen ipv de Paninoteca…. Welkom in de wereld van de commercie..we hollen dankzij de vooruitgang lekker hart achteruit met z’n allen. Des te meer snap je hoe groot de uitdaging is voor Fiat in deze 10-20 jaar.
@Lusso: het klopt idd dat men vooral op het gebied van mode eigen merken koopt, maar dat heeft alles met de commerciële kracht van die merken te maken.. Fiat had meer naar andere Italiaanse merken moeten kijken wat dat betreft.
Dat zelfs Italianen veel Golfs kopen zegt wel wat. Over de Golf maar zeker ook over de Italianen zelf. Desondanks mooie cijfers voor de Giulietta. Leuk,hoop dat het zo blijft.
@AutoEdizione: AMEN
Voor alle duidelijkheid: mijn eerste auto was een SudSprint Veloce 1,5 met dubbele Weber( waarmee ik menig Golfrijdertje met pet de loef heb afgestoken), mijn laatste zal ook een Alfa zijn. Op het gebied van marketing, strategie en sales promotion kan men helaas nog heel veel leren oa van onze Oosterburen. De kracht van de Golf is dat iedereen er zich in thuisvoelt, van professor tot student. Bovendien zit er een evolutie in, geen revolutie qua vormgeving etc. Heb vele jaren met Italianen gewerkt en als ik erover begon waarom ze niet in hun eigen auto’s rijden krijg je opmerkingen over kwaliteit, standing en nog meer van die platgetreden paden. Daarentegen als ik hun foto van mijn oude Spider uit ’75 liet zien werden ze wel weer heel enthousiast en steeg in hun achting. Kortom: nostalgie gaat boven verstand, maar voor dagelijks gebruik kijkt men puur naar kostenplaatje en niet naar merk, emotie of design.
De titel van dit artikel vind ik toch een beetje misleidend. Bijna 5700 Golfjes tegen ruim 4000 Guilietta’s. Weliswaar worden er op het Dieselgebied iets meer Guilietta’s verkocht, maar dit zegt misschien meer iets over de benzinemotoren van de Guilietta (?).
De verkoopcijfers in NL stemmen op het eerste gezicht zeer jubilend (422 Guilietta’s en jawel, maar liefst 6 Spiders: niet ironisch bedoeld), maar als je het dan weer vergelijkt met de aantallen Audi’s, BMW’s en VW’s, dan voel je je als Alfist (en Lancist) toch weer totaal onbegrepen. Dit komt natuurlijk ook door het verschil tussen de hoeveelheid modellen die de Duitsers aanbieden en die van Alfa, maar goed dit is reeds bekend.
Opvallend in dit kader is dan ook weer het feit dat Alfa wel met een nichemodel komt, de 4C. Leuk natuurlijk,maar 25.000 exemplaren wereldwijd is meer een aanvulling. Wel weer goed dat ie niet gelimiteerd is op maar een paar honderd exemplaren zoals bij de 8C. Die hadden ze natuurlijk onbeperkt moeten bouwen. Een techneut vertelde mij eens dat de beperkte productie van de 8C wel eens te maken zou kunnen hebben met het beperkte gebruik van de mallen bij dit soort modellen. Na zoveel exemplaren zijn de mallen “versleten” en worden de toegestane afwijkingen overschreden, waardoor de mallen niet meer bruikbaar zijn. Klinkt plausibel want waarom zou je een dergelijk succesmodel niet blijvend uitmelken zoals bijv. de 500. Exclusiviteit lijkt mij overigens een zeer slechte drijfkracht, het verleden van Alfa Romeo heeft dit meerdere malen bewezen. En voor iedereen die met exclusiviteit aankomt zeg ik altijd maar: je ziet toch ook liever 10 mooie vrouwen in een kroeg dan maar 1…
@Il piu migliore: 1000 auto’s meer is in Italië binnen een maand overbrugbaar dus de titel vind ik niet echt misleidend al zeg ik het zelf. 😉
Mja… ik kom al meer dan 25 jaar in italie en bijna jaarlijks merk je de verschillen.
Daar waar ze vroeger als een gekke en totaal onverantwoord rijden zijn het tegenwoordig bijna mietjes en zie je echt maar weinig echt extreme dingen in het verkeer. Wel is het veeeel drukker geworden.
Vroeger zag je alleen maar italiaans rijden… tegenwoordig is het met name audi, vw helaas gevolgd door andere duitsers als bmw en merc en daarnaast nog een vleug frans en japans… de jeugd is geen petrolhead meer om er maar eens een italiaanse term in te gooien… ;-), men wil gewoon van A naar B en that’s it.
De marketing van de vw groep is trouwens zo ongelooflijk sterk… ik weet niet wie gisteren het journaal om 20:00 heeft gezien… daar werd kenbaar gemaakt dat de toeleveranciers van de fabriek (VW) de vraag niet meer aan konden en dat de productie moest worden stilgelegd…… erg belangrijk voor het 8uur journaal hoor… vooral als de volgende dag de productie weer opgestart wordt… hoezo tekorten denk ik dan… hoezo belangrijk nieuws terwijl er allerlei andere zaken in de wereld gebeuren (egypte,australie etc, etc)
Pure marketing, het idee wekken (en dat is mss ook werkelijk wel zo) dat de vraag enorm is en dat iedereen toch eigenlijk een vw wil…. (behalve ik)
Duitsers zijn wat dat betreft echt anders dan italianen… die liggen echt pal voor de nationale industrie en kopen (uitzonderingen daargelaten) NOOIT een product uit het buitenland omdat het inferieur zou zijn aan een nationaal product.
Schiet deze discussie niet veel te ver door ? Alfa is een niche merk (en wat mij betreft blijft dat zo), er zullen nooit zoveel Giuliettaas als bread-and-butter blikwerk worden verkocht, kom op zeg.
@AutoEdizione:
rekenen is niet je sterkste kant… 5700 – 4000 is toch iets meer dan 1000…, sterker nog, het is 42,5% meer..
@hape : zie ook de meldingen van Audi dat ze x-zoveel miljoen Euro gaan investeren. Dat wordt dan ook op radio en TV verkondigd in België.
Alsof al die miljoenen in Vorst / Brussl gaan geinvesteerd worden ? Nee, helemaal niet.
Een deeltje van die miljoenen gaat naar Vorst, maar de indruk wordt wel gecreerd dat alles naar daar gaat.
En de goedgelovige, minder geinformeerde / minder geinteresseerde Belg wordt daarmee emotioneel bespeeld : koop Audi, daarmee ondersteun je de werkgelegenheid in eigen land.
En dan typisch Belgisch : we hebben hier een financieel monster als de ‘Notionele Intrest’ : een deel van de investeringen wordt enkel gemaakt om te kunnen genieten van de belastingaftrek op de bedrijfswinst door die Notionele Intrestaftrek.
Ook Audi maakt daar gebruik van, waarbij de financiele winsten voor het bedrijf / nadelen voor de inkomsten overheid helemaal niet in verhouding staan met de extra jobs die gecreerd worden.
Volgens mij kunnen wel meer bezoekers hier niet rekenen. Het verschil tussen 4000 en 5700 is nagenoeg 30% en geen 42,5%. Maar doelrekenen kan iedereen; waar het om gaat is dat de Giulietta na de Golf de best verkopende auto in zijnsegment is. Wat knap blijft, want de Alfa is geen allemansvriend zoals de Golf..
4000/5700*100%=70%, dus 30% minder Juultjes dan golfjes
5700/4000*100%=142,5% dus 42,5% meer golfjes dan Juultjes
Of: 4000*142,5%=5700
5700*70%=4000
Dank je LS nu zijn we allemaal weer bij 😉
Ik wist niet dat Alfisten zo beREKENend konden zijn.. (leek me meer iets voor Volvo rijders) 😛
Wat het woordje ‘NADERT’ in een titel al niet te weeg kan brengen.
Waar ging t ook alweer om???