Confindustria als één blok staal achter Fiat
Emma Marcegaglia wordt niet alleen een ‘ijzeren dame’ genoemd omdat ze toevallig dochter is van een staalmagnaat, maar ook vanwege haar standvastigheid. Dat bleek ook gisteravond toen ze in het het bekende politieke praatprogramma ‘Porta a Porta’ op RaiUno, even helemaal klaar was met het gezemel van bepaalde vakbondsleiders. Aanwezige Giorgio Airaudo van de FIOM was het lijdend voorwerp en werd vurig bestookt door de stalen dame. Het moet voor de zwetende Airaudo even als een smeltoven aangevoeld hebben. Één ding is duidelijk, in aanloop naar het referendum van overmorgen gaan voor- en tegenstanders nu flink de strijd met elkaar aan. Marcegaglia had als voorzitter van de Confindustria een paar lastige vragen voor de FIOM;
“Stel dat ‘NEE’ wint eind deze week, dat gebeurt niet maar ‘stel’, wat is dan jullie ‘plan B’ eigenlijk? Turijn raakt Fiat kwijt doordat een investering van een meer dan een miljoen per direct naar een ander land gaat, werkeloosheid dreigt en de economie van ons land die juist begint te herstellen wordt weer terug in het diepe gegooid.”
De man van de FIOM had daar eigenlijk geen antwoord op en kwam niet verder dan een pleidooi over het feit dat er volgens hen dan weer nieuwe onderhandelingen mogelijk zullen zijn. Iets dat Marcegaglia terecht een slecht argument vond. Sergio Marchionne heeft samen met John Elkann gisteren vanuit Detroit nog laten weten, dat bij een ‘NO’ de investering direct naar Amerika zal gaan. Turijn zal dan langzaam vervagen en Detroit wordt de nieuwe hoofdstad van Fiat. Deze beslissing zal met zekerheid genomen worden vanwege de druk om aan de Amerikaanse eis te voldoen. De Newco voor Mirafiori is feitelijk een samenwerking tussen Fiat en het Amerikaans-Canadese UAW (United Auto Workers).
Marcegaglia had zelf meer te bieden indien het een ‘SI’ zal worden van de kant van de werknemers. Volgens haar zal Fiat dan weer aan de tafel van Italiaanse ondernemers komen zitten en is nationale groei weer meer verzekerd. Marcegaglia’s grootste punt van ergernis is dat Confindustria steeds te horen krijgt, dat het onwettig handelt en onder één hoedje speelt met Fiat. Dit terwijl twee jaar geleden reeds met de bonden was afgesproken dat er ruimte voor hervormingen moet zijn en dat er dus nieuwe akkoorden mogelijk moeten zijn buiten de bestaande landelijke afspraken om, met name voor de staal- en autoindustrie. Iets wat de CGIL volgens Marcegaglia nooit heeft ondersteund vanwege een radicale achterban; “Wij kijken dus vooruit en de FIOM is de enige hier die zich niet aan bestaande afspraken houdt.”
Elkann en Marchionne gaven gister te kennen dat ze met gespannen blik het referendum zullen volgen maar dat ze er alle vertrouwen in hebben. Fiat moet volgens Elkann haar internationale rol steeds beter kunnen spelen, zodat het een vitaal productiebedrijf blijft met wortels in Italië. Turijn is daarbij een belangrijke basis als het gaat om de oorsprong en Fiat’s indentiteit.
Die FIOM is een echte pest. Niets tegen vakbonden, maar het moet wel allemaal constructief zijn.
“Fiat moet volgens Elkann haar internationale rol steeds beter kunnen spelen, zodat het een vitaal productiebedrijf blijft met wortelen in Italië.”
moest wel even hartelijk lachen… wellicht kun je wortelen beter vertalen naar wortels..