Links radicale bonden willen een akkoord en een staking tegelijk
De protesten in Italië tegen het hervormingsplan van Fiat lijken nu surrealistische vormen aan te nemen. Enkele kleine links radicale bonden hebben zich nu naast de FIOM gevoegd, om -letterlijk- een vuist te maken tegen de volgens hen onmenselijke omstandigheden waar de werknemers mee te maken zullen krijgen. Nauwelijks pauze’s en zware ploegendiensten leidt volgens hen tot een slavenbestaan (foto) van de werknemer aan de assemblagelijn. Intussen geeft de overkoepelende CGIL zelf nu te kennen dat een akkoord iets is waar niemand tegen kan en mag zijn, omdat dan het vertrek van Fiat uit Italië weleens aanstaande zou kunnen zijn. ‘Stem dus ‘ja’, maar protesteer’, luidt het devies. Op 28 januari zal er dan ook een landelijke staking uitgaan van de FIOM, waar alle leden toe opgeroepen zullen worden. In felle bewoordingen wordt Marchionne als Italië’s nieuwste dictator betiteld. Het akkoord voor Mirafiori en al helemaal die van Pomigliano d’Arco, zouden tegen de rechten van de mens ingaan en de democratie (Saignant detail: veel leden voeren een vaandel die niets met een democratische ideologie te maken heeft).
Intussen lijkt zelfs 80% van de stemmen voor een akkoord voor de fabriek uit Turijn te zijn en een kleine 64% was reeds voor die van de fabriek in Napels.
Staken, staken en staken…
Of naar polen gaan en daar produceren en dan zeuren over de sterke economische groei van dat land.Wil je wat zul je moeten werken.
Of hoe graaf ik mijn eigen graf, deel 1…
Dat ze blij zijn dat er wordt geïnvesteerd. Trouwens, ik heb zo’n staking in Italië gezien van FIAT arbeiders. Er waren er bitter weinig die met een FIAT, Alfa of Lancia reden. Huichelaars.
Dat is natuurlijk een beetje onzin. Als je bij de Appie Heijn werkt mag je ook best bij de Aldi shoppen. En werken voor Phillips betekent niet dat je geen Sony produkten in huis mag hebben. En in een ander opzicht is het juist vreemd als je een Fiat aanschaft terwijl je bij Fiat werkt. Je geeft immers je eigen zuur verdiende geld terug aan je eigen werkgever. Ben je gratis aan het werk geweest voor je baas. 😉 Dat je Fiats in elkaar schroeft betekend niet dat je tot je oren verliefd hoeft te zijn op een Fiat-produkt. Als ze hun werk maar goed doen.
Wat ik me dan eerder afvraag: Krijgt een Fiat-werknemer overigens enige korting aangeboden? Zo nee, dan kan ik de werknemers al helemaal niks kwalijk nemen.
Vooral dat laatste. Je ziet dat vooral Duitse en Franse werknemers korting krijgen. Volgens mij is dat ergens ook helemaal geen goede zaak om werknemers korting te geven op een eigen product.
kan wel leiden tot een prikkel die kwaliteit versterkt! En je koopt je eigen geleverde kwaliteit en tegen een korting, ipv Franse, Duitse of Japanse ‘kwaliteit’ , maar dan wel voor de volle mep…
De oproep van Napolitano was een zeer zorgvuldige en uitstekende oproep. Ik hoop dat die ook bij FIOM aan is gekomen – maar dat zal wel niet …
Ik zou zelf per direct ontslag nemen als ik zo’n verplichte aankoop zou moeten doen. We leven in Europa. Niet in China of Noord-Korea.
kom op zeg… je hoeft het niet te verplichten, maar het is toch niet meer dan logisch dat je een fiat product rijdt als je voor fiat werkt. Je mag toch wel een beetje trots zijn op het product dat je samen met elkaar in elkaar steekt?
ik werkte ooit bij philips in een fabriek waar men matrijzen voor beeldbuizen fabriceerde, toen een medewerker me vertelde dat hij een sony tv had gekocht.. ik kan daar echt niet bij.. zeker als je weet dat je als philips medewerker een aantrekkelijke korting krijgt, en de sony tv’s destijds technisch gezien zeker slechter waren, maar door dure marketing investeringen wel een hoog aanzien hadden. als ik zijn baas was geweest had ik hem de laan uitgestuurd..
Dus als je voor Daf werkt, moet je dan met een oude Daf 55 door blijven karren?
Of als je voor Shell werkt, mag je dan nergens anders tanken ookal is er geen Shellpomp in de buurt?
Of je werkt voor Bic, mag je dan alleen met goedkope pennen schrijven?
Nee, belachelijke redenering. Je zult als Fiat-medewerker maar een auto gaan zoeken voor vervoer van 4 koters. Tweedehands of derdehands Lancia rijden?
Of je bent redacteur voor AutoEdizione. Mag je dan niet rondkijken op ItaliaSpeed?
En over je Phillips voorbeeld. Mag een medewerker wel een LG kopen? Daar komen tegenwoordig Phillips produkten van meen ik?
@6c: je trekt het volledig uit zijn verband…
Philips.. schrijf je trouwens met 1 L… (phillips zijn schroevedraaiers)
zoals ik al zei, hoef je dat niet te verplichten, maar wat voor arbeidsmoraal heb je, als je je eigen product niet wilt hebben, vertrouwt?
Als je bij boeing werkt.. mag je ook op de fiets naar je werk hoor!
Als je bij Daf werkt hoef je geen vrachtwagen te kopen, en mag je die 55 best wel inruilen voor wat anders… (heb ook voor Daf gewerkt, en het werd daar destijds niet op prijs gesteld als je in merken die ze als concurrent zien, komt aanrijden, zoals Merc, Fiat etcetera. Ze eisten zelfs van hun transporteur Jan de Rooij dat hij de Dafs kwam ophalen met een Daf getrokken trailer)
Die Fiat medewerker op zoek naar vervoer van zijn koters heeft trouwens ruime keuze.. de Multipla is immers nog altijd de meest functionele multivan die er is…
Ik vind dat Hans75 gelijk heeft. Als je binding hebt met je bedrijf dan ben je trots om hun producten te gebruiken. Vanuit de werkgever moet daar wel een aantrekkelijke personeelskorting tegenoverstaan. In dat geval is het een win / win situatie.
Als er op de personeels parkeerplaats van een fabrikant een meerderheid aan vreemde merken staan dan geeft dat te denken. Als een bank of een andere grote financierder dat ziet dan zal die toch even raar staan te kijken. Staat het personeel niet achter haar eigen product, zouden de werknemers niet onder de indruk zijn van hun eigen kwaliteit of hebben ze een antipatie tegenover hun werkgever. Allemaal niet echt bevoordelijk voor het merk. Ik ben ervan overtuigd dat de werknemers van VW allemaal een VAG product rijden. Gedwongen of niet gedwongen maar daar zal je weinig vreemde merken zien.
Ik zou als werkgever er ook op staan dat ze eigen producten rijden, mits deze niet voorhanden zijn. Een Renault Espace of een goede middenklasser heeft de Fiat groep niet en dan kan je niet verlangen dat ze in een tweedehans gaan rijden.
@Hans,
Dat van Daf is niks van waar. Ik werk daar nog steeds. De reden dat men met Dafjes kwam aanrijden was omdat ze “makkelijk” aan reserve onderdelen konden komen. Hoef je niet uit te leggen waarom. 😉
En Jan de Rooij rijd nooit exclusief Daf. Toeleveranciers hoeven ook helemaal geen Daf te rijden. Onzin gewoon.
De Rooy schrijf je met een Y trouwens
@Hans en Ferry,
Dus de produktiemedewerker moet alles slikken wat de produktontwikkelaar voor ze uitpoept?
Als jullie nu naar Turijn afreizen en iedereen gaat ontslaan die geen Fiat rijd dan houd je nog geen 20% van je personeelsbestand over. Beseffen jullie dat?
En nee, VW-medewerkers rijden niet exclusief VW. Echter krijgen ze wel eigen parkeerplekken waneer ze dat wel doen. (zie Autoblog enkele jaren geleden)
Oh ja, ik werk bij Daf maar draag sokken van Caterpillar. Gaan jullie mij ontslaan?
@6C Jordy: Nee, het gaat te ver om mensen te ontslaan. Je kan je wel afvragen waarom 80 procent dan in een vreemd merk rijdt. Die werknemers zijn ook consumenten en als die al liever in een vreemd merk rijden dan is er toch iets mis.
Wat ze bij VAG rijden weet ik niet precies maar ik gok erop dat daar wel meer dan 80 % in een eigen product rijdt. Nogmaals het lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk maar er zouden geen sancies op moeten staan.
@6C beetje vreemde manier van discussieren,
toen ik bij Daf zat lag dit heel gevoelig, we praten hier over 14 jaar geleden of zo, vlak voordat paccar daf overnam).. Jan had toen net zijn contract met Iveco binnen, en had dus begrijpelijkerwijs (ook al begrijp jij dat wellicht niet) ook een aantal Iveco’s. Hetgeen men bij Daf niet leuk vond.
Maar je begrijpt mijn punt niet… ik vind dat je als werknemer gewoon geloof moet hebben in het product dat je maakt.. of dat nou sokken zijn (fijne sokken trouwens.. die Caterpillars), tv’s of auto’s. Als je dus zomaar ‘vreemd gaat’ naar de concurrent.. is er volgens mij dus iets aan de hand. Je moet je goed realiseren dat je salaris wordt betaald door je werkgever!
Vraag is bij wie het probleem ligt. Niet bij de produktiemedewerkers in ieder geval.
Zolang ze goed werk afleveren mogen ze rijden wat ze willen van mij. Zou maar saai zijn, een parkeerplaats met duizenden Fiatjes. Pas waneer je de deuren van afstand vergrendeld weet je welke de jouwe is…
Sorry voor de manier waarop, maar ik kan niet tegen halve waarheden. De Rooy transporteerd ook MAN’s en andere trucks/trekkers. Zie ook Mercedessen langs komen. Zowel van Jan en zijn broer. ZF-bakken komen ook niet op Daf’s binnen. En andere onderdelen ook niet. Je vraagt gewoon om de service voor transport. Niet om zogehete loyaliteit.
En waar trek je de lijn? Moet produktievolk er alleen mee rijden. Of ook IBT / schoonmakers / bewaking aan de poort / research / trainingscentrum / helpdesk / administratie? Geloven doen ze maar in kerk, doordeweeks hoeven ze alleen te doen waarvoor ze betaald worden in mijn ogen.
Wat je vindt mag je houden!!
Ik verneem net dat als men goed werkt ze mogen rijden in wat ze zelf mooi vinden.
Goed idee maar het gaat hier niet of ze wel al dan niet goed werken maar in de investering die een fabrikant gaat doen en de hoeveelheid productie en efficientie dat gaat brengen.Moet men eerst investeren en dan de werknemers vragen of ze andere tijden willen werken of andersom.En schijnbaar willen de bonden eerst investeringen zien en dan kijken of ze zich aanpassen.Dat is dus de omgedraaide wereld en ver van de realiteit.
Ik zou zeggen op naar Polen!
Je bent wel een oen als je bij alfa/fiat/lancia werkt en niet gebruik maakt van de voordelen om in betreffende auto’s te gaan rijden.
Even aanvinken:
-je krijgt duizenden euro’s korting.
-je vergaart affiniteit met het produkt (kennis-ervaring opdoen binnen je werkvlak).
-je helpt het bedrijf direct mee in de sales.
-je helpt het bedrijf direct mee in de marketing.
Ik heb een eigen onderneming, als er mensen die voor mij werken en niet geinteresseerd zijn in wat ze maken dan kunnen ze wat mij betreft beter iets gaan doen wat binnen hun interesseveld past.
Dus je woont in Spanje en hebt een opleiding in de autobrance gevolgd. Van nature ben je Alfist maar de dichtsbijzijnde werkgever is Seat. In welke wagen ga je naar je werk?
In een Alfa of een Seat?
Of is het “sorry, had je maar een ander vak moeten leren”??
Knap hoe mensen hier een brainwash ondergaan…
Affiniteit met een werk en het binnenhalen van inkomsten staan 100% los van elkaar. Maak het niet moeilijker dan het is voor de mensen.
Even voor de mensen die onze Jordy nog niet zo goed kennen; “Daar ben ik het mee eens” is een zin die je hem niet zo snel zult zien typen. 😉 Dus bijt je er niet te veel in vast tenzij je het ook leuk vindt om een hond een stok te geven waar je zelf ook hard aan gaat trekken. (Jordy ik beledig je niet ik geef alleen even bij de mensen aan hoe fanatiek je bent. Verder bedankt dat je ook eens over een heel ander item wilt battle-en…al zie ik wel een anti Fiat patroon die bijzonder hardnekkig is)
@6C Jordy:
Als ik een hekel zou hebben aan seats dan ga ik niet mijn carriere vergooien bij een bedrijf waar ik niet in geloof.
Stel ik zou seat een ‘ok’ automerk vinden dan rijd ik naar en van mijn werk in een seat (omdat het kostenbesparend is) en in mijn vrije tijd een leuk alfaatje erbij… niks mis mee… mocht ik dat financieel kunnen trekken. Zo niet, dan zocht ik een andere baan.
Er is niks brainwash hieraan, zo gaat het nou eenmaal in ‘de grote mensen wereld’. Het zal je niet lukken zaken te doen als je een ander niks gunt. 😉
@AutoEdizione: Hij battled trouwens steeds beter en maakt t steeds minder iets persoonlijks.Bravo!
@AE,
Bij mij is het simpel. Wanneer men niet te rooskleurig schrijft ben ik het er mee eens. Maar ik ga dan niet kinderachtige dingen typen als Go Alfa, Go FGA of Go Sergio. Ik ben geen groupie….
Zonder kritiek geen goed produkt.
@Alfaspeed,
Dank voor het compliment. Hopelijk ben ik nu een goed voorbeeld voor je zodat je er ook wat aan hebt.
@integralechubasco,
Je zult maar uitzendkracht bij jouw bedrijf zijn. Ene keer werk je bij Nedcar en moet je een Mitsubishi rijden. Als je daarna naar Opel Antwerpen verkast moet je gelijk je Mitsubishi inruilen op een Opel. DAT is de grote mensenwereld. Mensen schroeven auto’s in elkaar voor het geld. Niet voor de affiniteit met het werk.
Jullie komen te weinig op de werkvloer zie ik.
@6C Jordy:
Nu begint het cafépraat te worden. Hoe zou een uitzendkracht een nieuwe auto van een autofabrikant moeten financieren?! Een uitzendkracht gaat geen lening aan van 20000 euro bij een bedrijf dat een contract heeft met een uitzendbureau. Maar dat begrijp je zelf ook wel…
Als bedrijf wil je goede werknemers. Een goede werknemer is geïnteresseerd in meer dingen dan alleen geld van zijn werkgever. Hij is ook geïnteresseerd in het werk wat hij doet en het zo goed mogelijk uitvoeren daarvan. Daar betaal je een werknemer goed voor. Dat is geen brainwashen maar gewoon de behoefte om jezelf te verbeteren.
In het geval van FGA betekent dat het omgaan met de bedrijfscultuur en alles wat daaromheen erbij hoort. Mocht je daar een hekel aan hebben dan kan dat maar dan hoef je je carrièrekansen niet naar boven te rekenen, even goede vrienden… Simpel as that…
Om nog even terug te komen op ‘jullie komen te weinig op de werkvloer’…
Als ik het goed begrijp zeg je daarmee dat er op de werkvloer een aantal mensen echt ongeïnteresseerd zijn in het product wat ze maken. Dat kan ik me best wel voorstellen, niet iedereen heeft affiniteit met auto’s maar er werken wel veel mensen in een autofabriek. Er zijn vast en zeker genoeg mensen die hun werk zien als noodzakelijk kwaad om de dag door te komen en de rekeningen te moeten betalen. Die bouwen misschien eerder een aversie tegen het product op die ze fabriceren dan dat ze er graag van gebruik maken, zelfs als ze er financieel duidelijk voordeel uit kunnen halen, zouden ze nog niet in een auto van FGA willen rijden of een tv van philips willen hebben. Dat zijn meestal de mensen die de meest simpele klusjes uitvoeren bij zo’n bedrijf. Rara… hoe kan dat…
@integrale,
Ben het 100% eens met je post van 21:47.
Niks aan toe te voegen.
Maar je post daarna verzet ik me deels gewoon tegen omdat ik nog steeds niet snap waarom een Fiat-werknemer perse het produkt zelf zou moeten aanschaffen. Een werknemer met een Fiat is geen betere werknemer dan ene zonder Fiat. Het hoeft geen doel te zijn voor Fiat om de wagens aan de eigen man te slijten. Blijf het een vreemde redenering vinden. Zeker als je het weerspiegeld aan andere soort produkten in de markt.
Jouw laatste alinea ……… nou ja, te erg voor woorden natuurlijk. Dat snap je zelf ook wel. Daarnaast verdiend menig produktiewerk beter dan “hoogopgeleid” kantoorwerk. Maar ja, die status he?
Heb je overigens al overwogen dat het juist de produktiewerknemer is die de mankementen van een Fiat kent? Zij zitten er elke dag in en weten als geen ander waarom ze schijnbaar niet voor een Fiat gaan. Nog niet elk bedrijf is zo ver dat de produktiewerker inspraak krijgt in de produktontwikkeling. Dankzij Toyota begint dat nu pas hier in het westen te groeien. (men word wakker)
De laatste zin is inderdaad tendentieus, dat meeen ik niet zo… Ik ga iets teveel uit van hoe ik het denk te zien. Ik zou het nooit kunnen accepteren om 10 of 15 jaar bij een bedrijf te werken en me niet willen bemoeien met het produkt of het produktieproces, en daardoor niet een soort van affiniteit mee op te bouwen. Het produkt in gebruik nemen en de redenen waarom mensen het produkt willen kopen, ervaren hoort daar bij. Misschien is het niet realistisch om dat altijd te verwachten, maar dat is wel wat je als werkgever het liefst zou willen, werknemers die verbinding met het produkt voelen…
Ook hier niks aan toe te voegen. 100% mee eens.
Denk zelfs dat de medewerker met “werk-in-lager-aanzien” meer affiniteit heeft met het produkt dan de hoge heren. Die verhuizen met gemak naar andere werkgevers. (DaSilva bijvoorbeeld) En ook Marchione zal zijn boeltje pakken waneer zijn project (fusie FGA/chrysler) afgerond is.
Al kun je denk ik er niet aan ontkomen dat affiniteit een gewoonte gaat worden na 15 jaar. In het begin keek ik ook nog om naar elke Daf maar nu kijk ik er niet meer van op dat ik ze overal ter wereld langs kan zien komen. Maar ja, beter dan een Daf kan ook gewoon niet natuurlijk. 😉