Het plan voor Chrysler is bijna klaar
De Krant Detroit News komt met het bericht naar buiten dat we 4 november al het definitieve plan voor de Amerikaanse tak te zien zullen krijgen.
Vanaf dan zal de daad bij het woord gevoegd worden na de (kostenloze) leidinggevende overname door Fiat, dat afgelopen juni werd bezegeld. FGA is onder leiding van Marchionne, sinds die datum de regisseur van het nieuwe Chrysler, waarvoor het erop of eronder is. In zekere zin is het ook erop of eronder voor de mannen van Lingotto. Zonder een drastische schaalvergroting, gaf Marchionne begin dit jaar al aan, zal het onmogelijk worden om op langere termijn te overleven als zelfstandig autobouwer. FGA is momenteel voor 20% eigenaar van Chrysler. na het slagen van dit plan zal dit percentage minstens met de helft verdubbelen.
Dodge en RAM zullen worden gescheiden. Dodge zal zich beperken tot het produceren van middelgrote hoogwaardige sportieve auto’s. RAM zal symbool staan voor pick-ups en bedrijfswagens. Deze merken zullen alleen verkocht worden binnen de VS, Canada en Mexico. Voor Chrysler is een plan in combinatie met Lancia weggelegd. Chrysler zal samen met Lancia hoogwaardige producten maken die erg veel gemeen zullen hebben. De verwachting is daarom dat beide merken gescheiden van elkaar verkocht zullen gaan worden. Of Lancia daardoor de Europese marktpositie van Chrysler over zal nemen is nog wel onduidelijk, maar eveneens aannemelijk gezien de grote overlap die er dan zal ontstaan. Dat geldt ook voor de nieuwe producten van Dodge en Alfa Romeo. Ook Jeep zal een herpositionering krijgen waarbij het een en ander met Lancia gedeeld zal worden.
Voor het topmodel van Chrysler op basis van een vernieuwd 300c platform met achterwielaandrijving, zal ook het nieuwe vlaggenschip van Alfa Romeo in aanmerking komen. Ook klinkt er nu het geluid dat de opvolger van de Maserati Quattroporte van dit platform afgeleid zal worden. De V6 Phoenix motor (toepasselijke naam) van Chrysler zal een grondige aanpassing ondergaan binnen FPT. Volgens de geruchten levert voor het D segment niet Chrysler zelf, maar Alfa Romeo (Giulia) het platform voor de nieuwe 200C, waarvan men verwacht dat deze in Detroit tijdens een motorshow gepresenteerd zal worden. Of dat de volgende al is, is de vraag.
Chrysler was al erg ver gevorderd met de ontwikkeling van een elektrische motor vlak voor dat het failliet ging. Deze ontwikkeling zal nu worden herzien. De ontwikkeling van de batterijen kwam mede door grote namen als General Electric, Motorola en Procter&Gamble tot stand. De vraag is of Fiat de draad direct op zal pakken, of dat het dit project in aanbouw eerst in de vrieskast zal zetten (op een laag pitje), nu MultiAir haar grote entree zal gaan maken. Dit zal waarschijnlijk van enkele financiΓ«le prognoses afhangen.
Wat een prachtige tijd gaan we toch tegemoet π π
Voor FGA is de crisis als een godsgeschenk!!! π
Anders stonden ze nu nog altijd niet verder dan ItaliΓ« π niet dat daar iets mis mee is maar als je een voet thuis hebt in de wereldmarkt kan je gewoon veel meer doen en is er veel meer ruimte voor niche producten zoals de 8C. Maar ook voor meer op het gewone publiek gerichte sportwagens!
Denk aan MEER coupe’s MEER cabrio’s en MEER suv’s al is dat laatste wel het minst belangrijk
SUV’s zullen worden afgeschaft. Ik bid daar nl. al jaren voor.
π haha ja misschien heb je wel gelijk zulke wagens horen niet thuis op onze wegen en kan je moeilijk echte auto’s noemen π
Geef mij maar een leuke coupe, zoals mijn vader er een heeft een GTV 2000 van 76. Toen moest het allemaal nog niet zo groot en volumeus zijn π
En daar droom ik wel van terug wat sportieve coupe’s… in samenwerking met dodge kan dat wel wat worden π
Voor Lancia ziet de toekomst er goed uit, nieuwe modellen is wat het merk dringend nodig heeft. Ik vrees enkel welk design zijn stempel zal drukken op de nieuwe modellen: Het echte Italiaanse Design of het kitscherige Amerikaanse plastic-design.
om even een knuppel in het hoendehok te gooien: er zijn veel amerikanen die de huidige ontwerpstijl van lancia weten te waarderen en het zelfs ‘best een beetje amerikaans’ noemen…
is de d-segment (giulia) platform nou voor of achterwielaangedreven? verdurie! weet ik het nou nog niet…?
@integralechubasco: Daar is nog weinig over bekend. Het lijkt erop dat de C-Evo architectuur voor de D-Evo gebruikt gaat worden. Deze zal dan voor Chrysler en Lancia gebruikt gaan worden. Het Giulia platform wordt door insiders apart genoemd.
Maar 4 november weten we meer. π
Ik hoor uit de wandelgangen een geruststellend geluid dat het design chique gaat worden en dus Lancia waardig. Het Fisher Price achtige Amerikaanse uiterlijk van voorgaande Chrysler en uiteraard zoald die troep van GM zal Chrysler radicaal vaarwel zeggen. Chrysler gaat terug na een oorsprong van verfijnde auto’s zoals heel vroeger.
Lees ik goed dat de zogenaamd vergevorderde V6 van FPT (als opvolger van de Busso V6) gestopt en vervangen wordt door een Chrysler Phoenix V6. Nee toch!! Ik krijg een deja vu over de huidige Holden V6..
Nee wees gerust. De Phoenix zal worden aangepast voor Chrysler zelf en Lancia. De nieuwe V6 van AVL voor Alfa Romeo en Dodge zal een motor zijn van 2.6/2.7 -3.3 met Turbo’s.
Ik denk dat de nieuwe V6 zelfs niet voor Dodge gebruikt gaat worden. De motor was in de basis bedoeld voor Alfa Romeo en Maserati.
Lijkt me bizar en een duur geintje als dat niet zou gebeuren. Dodge moet namelijk in de VS een sportieve rol gaan vervullen. En hoe zou dat beter kunnen dan met een speciale V6.
Het hangt af van de rol van Dodge. Als het een upmarket sportmerk moet gaan worden, dan bestaat de kans inderdaad dat de V6 daar ook gebruikt gaat worden. De nieuwe V6 is relatief duur, en wordt daarom in kleine hoeveelheden door AVL gebouwd.
Begrijp ik het goed dan gaan in het concerm dus twee v6 types gebruikt worden. Alfa en Maserati enerzijds en Lancia, Fiat, Chrysler een “goedkopere” met Dodge er tussen in.
Wordt het verschil dat de eerste FPT v6 turbo’s krijgt en de tweede niet?
En waarom dat onderscheid tussen Alfa en Lancia motoren? Is voor Lancia een minder hitsige en meer koppelrijke motor bedoeld (meer Amerikaanse karakter zeg maar)?
Spannend allemaal!
Je analyse is sterk Gusto!
Niet gaan dollen he! π
Nee we staan bekend om onze serieusheid. Wat je hierboven schrijft nadert zeker weten de werkelijkheid.