Dodge voor de Amerikanen
In het Amerikaanse bestemmingsplan van FGA staat dat Dodge niet meer in Europa verkrijgbaar zal zijn. Dat was al min of meer bekend, maar nooit officieel.
Aangezien Alfa Romeo een tijdje geleden door Sergio Marchionne verbaal gekoppeld werd aan dit merk, zien we met dit nieuws een plaatje dat steeds helderder lijkt te worden. Beide merken gaan namelijk bouwen aan eenzelfde doel; opnieuw een droommerk worden voor mensen die van hoogwaardige zinnenprikkelende auto’s houden met een sportief karakter. Dodge stond metname in de jaren ’70 voor spierballen, met voor de Amerikaan verleidelijke lijnen verwerkt in typische carrosseriën. Dodge is vandaag vooral alleen nog het merk van het sentiment, voor een trouwe merkgekke aanhang (zie Discovery channel).
Een gevoel dat menig Alfist toch moet herkennen. Met dit bericht als voetnoot, lijkt het plan voor een eerste Italiaans-Amerikaans project dichterbij te komen. Metname in de hogere segmenten zullen beide merken het een en ander samen ontwikkelen. We verwachten bij AutoEdizione nog altijd dat het D segment, voor deze twee merken een ingekort platform van de vernieuwde 300C zullen krijgen. Achterwielaangedreven dus. Sedans coupé’s en wie weet ook open versies met geweldige rijeigenschappen, moeten straks nieuwe klanten naar deze karaktervolle merken lokken. Dodge op zijn eigen continent. Bovenin zal dan vooral een grote Alfa Romeo de Amerikaanse klant moeten verleiden. Er is niets bekend over een aanstaande grote Dodge.
Over de toekomstige lagere segmenten van Dodge is nog weinig bekend geworden. We weten dus ook niet of het C-Evo platform van de nieuwe Milano ook voor Dodge wat zal kunnen betekenen. Nóg kleinere auto’s zullen waarschijnlijk niet in de planning liggen, aangezien Cravero ook altijd heeft aangegeven dat wat wij zien als middenklasser, de Amerikanen aanmerken als compacte auto. Alfa Romeo zal in Europa dus een grotere rol krijgen dat is duidelijk. Maar ook in de VS zal de ‘Biscione’ door het land gaan kronkelen, want daar zullen dus wél zowel de Dodge, als de Alfa Romeo modellen worden aangeboden. De vraag is of de nieuwe Dodge plannen de Amerikaanse Alfa plannen zullen bijten, of dat FGA daar nog een tactische konijn voor uit hoed kan toveren.
Na het nieuws van deze week, dat Lancia en Chrysler ook aan elkaar gekoppeld gaan worden, kunnen we ons afvragen of voor deze twee merken eenzelfde soort constructie in het verschiet ligt.
Ja dat is waar ik had een paar weken terug enkele Amerikaanse vrienden op bezoek en ze stonden paf bij het zien van mijn 166. Voor ons oude koek maar als je weet dat je momenteel als naar een speld in een hooiberg moet gaan zoeken naar een Alfa op Amerikaanse bodem kan je je indenken dat ze perplex stonden van zulke verfijnde schoonheid 😉
En inderdaad zij zien de 166 als een gewone middenklasser. Zeg ma een sedan in luxe uitvoering maar zeker niet als een groot vlaggenschip.
En als je het nagaat, in Amerika zijn de doorsnee sedans (Ford, Toyota,Lincoln) minstens even groot of zelfs groter.
Bij deze hoop ik dan ook dat ze de opvolger voor 90% gaan afstemmen op de Amerikaanse markt. Zo is de kans groot dat de nieuwe 166 voor Europa zelfs wat buiten proportie zou worden, en dat alleen al is gewoonweg een natte droom 😀
Je obsessie voor groot is me nog altijd een raadsel B.A.L…. Je weet wat cabaretiers daar meestel over zeggen hè? 😉
Ik hoop juist dat de opvolger van de 166 wel groot genoeg zal zijn, maar niet exhorbitant. Ik vind giga auto’s namelijk domweg lelijk en niets meer met auto’s als zodanig te maken hebben. Een 7 serie, A8, Pheaton, Phantom en Maybach zijn achterlijke vierwielers die je absoluut niet serieus kan nemen.
Alleen de Mercedes S vind ik absoluut geen schande om te zien.