Fabbrica Italia springlevend; Italo-Amerikaanse toekomst voor Mirafiori
In september las je bij ons het bericht dat Amerikaanse afgevaardigde van de grote bond UAW, op bezoek gingen bij Italiaanse fabrieken.
Fabrieken waarvan de toekomst volgens de buitenwereld eigenlijk zeer onzeker is. De media is dan ook over het algemeen van mening dat de mensen in Lingotto stiekem al lang een koffer klaar hebben liggen om hun werk aan de andere kant van de oceaan weer voort te kunnen zetten. Die ene zin van Marchionne in een tv programma deed deze aanname in Italië en daarbuiten bovendien alleen maar versterken de afgelopen weken. Maar wat is er werkelijk aan de hand en wat kwam die Amerikaanse delegatie in Italië eigenlijk bekijken?
Marchionne zegt nu zelf dat er helemaal geen intentie is om Italië te verlaten en dat er juist alweer een nieuw deel van Fabbrica Italia in aanbouw is. Daarbij worden de Amerikaanse partijen dit keer nauw betrokken, want hoofdkwartier Turijn zal een belangrijke plaats gaan innemen in de toekomst van de Italiaans-Amerikaanse onderneming. Vooral de Mirafiori fabriek en die van Bertone in stadsdeel Grugliasco zullen nu aangepast worden aan de eisen waar Pomigliano inmiddels ook bijna aan voldoet op weg naar de nieuwe Panda. Deze week nog was de CEO van Fiat Group op bezoek bij premier Berlusconi om aan te geven dat er helemaal geen eventueel plan is voor vertrek uit Italië. Marchionne stelde gerust en zei dat voor bijvoorbeeld Pomigliano d’Arco alles op schema ligt. Marchionne was ook in Rome voor een akkoord met de bonden CISL, UIL en FISMIC over de toekomst van Mirafiori. Het definitieve overleg over de concrete invulling gaat half december van start. Binnenkort volgt er dus ook een intensief overleg over de toekomst van het hart van de Italiaanse autoindustrie aan de Corso Agnelli (12000 werknemers). Daarbij schuift nu ook een Amerikaanse afdeling aan van het UAW.
Dit alles toont duidelijk weer aan dat de aanpak van Sergio Marchionne al jaren lang de stijl heeft van geen woorden maar daden. Zolang binnen het bedrijf meer en meer vorm wordt gegeven aan de nieuwe structuur op een wijze dat het nog weinig met werktijden en ploegendiensten te maken heeft, kan de protesterende vakbond alleen maar blaffen. En blaffende honden bijten nu eenmaal niet. Het naar Europa halen van Amerikaanse afgevaardigden kan het protest van de FIOM misschien zelfs een beetje indammen, want wat gebeurt er als een heel andere belangenvereniging voor werknemers aan tafel gaat zitten de komende tijd? Een vereniging met evenveel (of zelfs meer) recht van spreken.
Marchionne komt zijn belofte dus na. Na de geruchtmakende verplaatsing van het productieplan voor opvolgers van Idea en Multipla naar Servië, is er nu dus inderdaad een andere volwaardige planning in de maak voor de fabrieken in Turijn. Dat plan gaat niet alleen de fabrikant en de Italiaanse bonden aan, maar ook de werknemersbelangen van de Amerikaanse kant van de onderneming die bovendien aandeelhouder zijn. Vanaf de afronding van de Spin-off zal de fabriek eigenlijk zowel een Amerikaans als Italiaans bedrijf zijn, en dat is een fundamenteel verschil. Het is nu dus de vraag wat de reactie van die ene befaamde bezwaarde vakbond voor staalarbeiders zal zijn, op het moment dat het UAW haar belangen in de strijd zal gooien.
De fabrieken in Turijn zullen namelijk de producent worden van vele groter modellen zoals auto’s uit het D en E segment met de merken Chrysler-Lancia en Alfa Romeo. Vorig jaar las je bij ons al het eerste gerucht hierover. Marchionne zou enkele weken geleden gezegd hebben dat er in Mirafiori bovendien vele Alfa Romeo’s gebouwd zullen gaan worden. Naast het feit dat dit weer een belangrijk hoofdstuk zal worden op de lange moeizame weg naar de voltooiing van Fabbrica Italia, zijn we dus ook getuige van een belangrijke nieuwe stap richting een grondige uitbreiding van het merk Alfa Romeo (en die van Lancia). Volgende maand zullen daarover meer details naar buiten komen en uiteraard lees je dat zoals gewoonlijk als eerste op AutoEdizione.