9 miljoen keer Fiat Punto werelwijd
Het was een moeilijke opdracht voor Fiat om in 1993 van project 176 iets te maken, dat de succesvolle Uno kon evenaren of zelfs overtreffen, maar het lukte. Fiat lanceerde met de Punto een nieuw fenomeen, punt uit. De eigenzinnig naam lijkt te zinspelen op een kreet waarbij de bezitter het laatste woord heeft. Zo eigenwijs is ook de zeer moderne vormgeving, waar iedereen opslag verliefd op werd. Giugiaro besloot de achterlichtunits hoog te plaatsen en de carrosserie een zeer glad en aimabel design te geven. Een modernere B-segment hatchback bestond er begin jaren ’90 niet. Fiat zette voor de zoveelste keer in de geschiedenis de toon in het compacte segment en deed dat middels drie- en vijfdeurs varianten. De eerste generatie kwam zelfs ook als leuke cabriolet van Bertone.
Transport van de nieuwe Fiat Punto over spoor begin jaren ’90.
Na Uno kwam dus Punto, het enige model van Fiat dat altijd populair bleef in Italië, maar gaandeweg ook de wereld over is gegaan. Het is dan ook vanuit India, dat we nu vernemen dat Fiat inmiddels de 9 miljoenste Punto op de markt heeft gezet. Precies in het jaar dat de hatchback z’n twintigste verjaardag viert. De Punto gaat inmiddels drie generaties mee en was in 1995 Auto van het Jaar. In Italië is de fabriek in Melfi altijd de hoofdleverancier geweest van dit model. Deze locatie in regio Abruzzo werd zelfs speciaal gebouwd voor dit belangrijke project. De tweede generatie vertrok uiteindelijk ook voor productie naar Servië en in het Braziliaanse Betim bouwt men mee sinds de GrandePunto (2005), wat ook geldt voor Ranjangaon in India. Inmiddels wordt het steeds spannender wat betreft een opvolger voor dit succesnummer. De slechte marktcondities hebben Fiat doen besluiten te wachten met een opvolger. Het management heeft nog enkel laten weten dat het opnieuw een zeer herkenbaar typisch Italiaans model zal worden. Een waardige opvolger dus.
Ondanks verwaarlozing het één na best verkopende model en vermoedelijk het model dat de meeste poen in het laatje brengt.
Ik herinner het mij nog alsof het gisteren was toen hij in ’93 op de markt kwam. Ik blijf hem nog steeds mooi vinden.
De Punto is gewoon een hele leuke (en goede!) Fiat. Ik hoop van harte dat Fiat met de vierde generatie voortborduurt op de eerdere generaties en er niet een 500/Panda aftreksel van maakt. Iedereen (her)kent de Punto en ik denk dat Fiat dat niet moet onderschatten.