80.000 elektrische Fiats uit Mirafiori vanaf 2020
Nog steeds geen auto’s uit Mirafiori, maar de intentie is er. De al jarenlang door lage productieaantallen geplaagde grote fabriek in Turijn, moet opnieuw het kloppende hart worden van Fiat. In deze ooit gigantische industrie waar honderdduizenden auto’s werden geproduceerd door evenveel werknemers, mag men vast dromen van wat komen gaat. Precies 80 jaar na de opening van Mirafiori.
De robot die straks aan de basis staat van de elektrische Fiat 500, vormde het decor van het Mirafiori van de toekomst. Pietro Gorlier (foto bovenaan) beloofde als FCA-voorman in onze regio, dat Fiat vanaf het voorjaar van 2020 de productie van de elektrische 500 klaar heeft. Dit alles dankzij een investering van 700 miljoen euro. Dit zal gedurende de eerste fase resulteren in een productie van 80.000 eenheden per jaar, waar 1200 man personeel bij betrokken is, plus 200 robots van FCA’s dochteronderneming Comau. De nieuwe Fiat krijgt een eigen vormgeving mee, maar is wel als échte 500 te herkennen zegt men. Men spreekt over een herinterpretatie van het bekende design.
Zoals bekend vormen deze 80.000 Fiat’s per jaar slechts het doel van een eerste fase, waarbij de productie van het modulaire platform nog wordt ingekocht. Tijdens fase 2, ongeveer vanaf medio 2022, kan het platform zelfs vanuit de eigen Torinese toeleveringsindustrie gegenereerd worden. Ook is er ruimte voor een extra model (men spreekt in dit kader het meest over de nieuwe 500 Giardiniera). Gorlier zei wel dat dit geheel van de marktontwikkeling af zal hangen, maar FCA rekent er wel op. Chiara Appendino, de burgemeester van Turijn, was eveneens aanwezig gisteren en noemde dit een belangrijke stap richting de toekomst en voor de werkgelegenheid in de Piemontese hoofdstad. Mirafiori kan overigens ook rekenen op investeringen rond de reeds bestaande productie van de Maserati Levante, die ook als Plug-in Hybride op de markt zal verschijnen.
Wel wat laat maar goed ze komen.
Saab komt ook met elektrische auto
Dus de machtige FCA kachelt achter aan.
Mooi nieuws. Ik ben heel benieuwd naar dit model. Nog liever zie ik een elektrische Ypsilon ter vervanging van onze huidige. Wie weet.
Of FCA te laat is, zal de geschiedenis leren. De markt moet rijp zijn voor de elektrische auto’s en – in Nederland althans – lijkt het zover te komen.
Beter wat later maar dan wel geld verdienen met elke auto dan te vroeg en veel geld verliezen.
Op https://www.passioneautoitaliane.com/2019/07/nuovi-motori-per-fiat-500-allinizio-del.html zag ik een overzicht met alle elektrische systemen gepland en al rijdend. Ik wist niet dat er een RAM 1500 Mild Hybrid is. Uiteraard niet Italiaans maar wel FCA. Die techniek is dus al op de markt.
Fiat is zeker niet te laat voor elektrische A-segmenters, omdat geen enkele fabrikant dat marktterrein tot nog toe ontgonnen heeft. Op dat gebied is het pionier en de eerste die slaagt een elektrische auto voor prijzen te leveren waarin A-segmenters normaliter verkocht worden kan op flinke verkopen rekenen. Gecombineerd met de populariteit van de 500 ligt er zeker potentieel voor succes.
Wat wel zo is, is dat Fiat nog immer en altijd zéér weinig ervaring heeft op het gebied van elektrificatie en lopen ze op dit punt wél ver achter op de concurrentie. Hoe je het ook wendt of keert, hoe kundig je ingenieurs ook zijn, de ervaring van honderdduizenden of in het geval van hybrides miljoenen auto’s reeds op de weg, geeft de concurrentie gewoon een voorsprong. Daarbij opgeteld de accukwestie: Een flink deel van de kostprijs zit in de accu’s, terwijl het aanbod beperkt is. Wie de accu’s maakt kan daardoor veel beslag leggen op de marge die gemaakt wordt op een auto.
Als je zo als ik met Italiaanse auto ben groot gebracht dan valt het op dat ze nu laat reageren, van de Italiaan zijn we gewend dat ze voorop lopen
Ik hoop dat ze de prijs in orde krijgen én voor Maart kunnen leveren; dan staat de E-Mini er voor 35K…..
De EV markt is nog maar nauwelijks begonnen, er is geen sprake van laat en al helemaal niet van te laat. Wel van verstandig investeren
Hoezo te laat?
Vorig jaar zijn de meeste 500 ooit verkocht
Ok de panda beleefd dit jaar weer een superjaar.
Daar kan geen merk btegenoo.
Tegenop moest er staan.
Komt de Lancia Ypsilon ook met een EV gelijk als de 500 EV???