50 jaar Autodelta door Alfisti herdacht in Arese en op Balocco
Ruim een week geleden werd tijdens een meeting dat zich afspeelde van Arese tot Balocco het 50 jarige jubileum van Autodelta herdacht. Op 5 maart 1963 werd de legendarische Scuderia opgericht in Feletto Umberto in de provincie Udine, op initiatief van de ingenieurs Carlo Chiti en Lodovico Chizzola. Binnen een mum groeide het team uit tot een toonaangevende squadra corse Alfa Romeo, namens de fabrikant uit Portello en Arese.
Daarom verhuisde Autodelta in 1965 al naar Settimo Milanese, dichtbij het kloppende hart van Alfa Romeo. Wat volgde waren hoogtepunten als de TZ, TZ2, de GTA’s en 33 modellen (Progetto 105.33), die domineerden tijdens de Europese kampioenschappen voor toerwagens en de wereldkampioenschappen voor merken met de Sport Prototipo’s. Uiteindelijk was er voor Autodelta zelfs een kort avontuur in de Rallysport (GTV) en de F1 en werd er succesvol afgesloten in de DTM.
Carlo Chiti legt hier uit hoe Autodelta werk heeft gemaakt van Progetto 105.33.
Chiti volgde met Autodelta bewust een eigen parcours, omdat de inmengingen van Alfa Romeo-directeur Luraghi, volgens de technici konden leiden tot te opportunistische doelstellingen, die ten koste konden gaan van het behalen van titels. Autodelta blonk dan ook uit op het gebied van progressie door onderzoek en ontwikkeling. De activiteiten stopten dus niet bij het assisteren en deelnemen op en rond het circuit, maar er zat een hele industrie achter de squadra. Met de Alfetta GTV Trubodelta werd bijvoorbeeld aan een knap stukje motorontwikkeling gedaan. Het project rond de 33 Stradale ging zelfs nog veel verder, waaraan de nodige prototype’s vooraf gingen (foto boven). De ontwikkelingen in opdracht van Alfa Romeo leidden tevens tot de eerste dieselmotoren voor het merk uit Arese. De DTM vormde een glorieus slotstuk dat nu alweer 20 jaar is geleden.
Deze belangrijke periode uit de rijke geschiedenis van Alfa Romeo zorgde voor een mooie samenkomst op 17 maart jongstleden. Leden van de Alfa Romeo Club Milano en Aroc Alfissima, vergezeld door afgevaardigden van de stichting ‘Città dei Motori’ en de gemeente Arese, gingen door sneeuw en regen op pelgrimage van de oude fabriek in Arese naar het voormalige Alfa Romeo testcircuit van Balocco. Dit gebeurde onder politiebegeleiding, waarbij de arm der wet zelfs gebruik maakte van enkele historische Alfa’s in de vorm van een Alfetta 1.8 en een 75. Meer dan 250 eigenaren namen deel en vormden een erehaag op het circuit.
Ook zij die ooit deelnamen aan het schrijven van deze Alfa-geschiedenis ontbraken niet op de bijeenkomst. De voormalige coureurs Arturo Merzario, Andrea De Adamich, Nanni Galli, Bruno Giacomelli, de bekende Teodoro Zeccoli waren aanwezig, evenals diverse voormalige werknemers van Autodelta. Het vormde opnieuw een unieke bijeenkomst ter ere van Alfa Romeo, zoals deze wel vaker voorkomen in Italië, maar ook elders in de wereld. Het merk brengt consequent iets speciaals teweeg bij liefhebbers en zelf bij hen die er beroepshalve mee bezig waren.