40 Italiaanse Lancia-dealers in de startblokken

Een duidelijke eigen (premium) identiteit.

Lancia krijgt zelfs eigen verkooppunten en zal daarmee terugkeren naar de korte succesperiode van de jaren ’80 en begin ’90. Een eigen hoogwaardig verkooppunt en geen verdomhoekje in een grote FIAT-winkel zoals dat jarenlang het geval was. Alles lijkt klaar en de nieuwe Ypsilon zal vanaf medio volgend jaar het echte startschot voor een nieuwe fase vormen. Lancia zal dan consequent moeten werken aan een degelijk merkimago. Zelfs in thuisland Italië zal dit een flinke uitdaging zijn. Vooral als je ziet dat de meeste nieuwe dealers in het noordelijke Piemonte gevestigd zullen zijn, een regio waar potentiële klanten al jaren noodgedwongen naar Duitse merken uitwijken binnen de segmenten waar Lancia van oudsher thuishoort.

Italiaanse huiselijkheid.

Casa Lancia, zoals de tastbare verkoopcentra zullen heten, ontvangt z’n ‘gasten’ in een luxe woonkamerachtige setting. Deze ruimtes worden SALA genoemd net als het gelijknamige principe dat Lancia zal hanteren voor haar toekomstige interieurs in de auto’s. De zo typerende architectonische sfeer van een Lancia-interieur, is dus ook binnen de muren van Casa Lancia straks volop terug te vinden. De auto staat straks als een ‘kunstobject’ centraal binnen deze ambiance van pure Italiaanse elegantie. In Italië zullen vanaf eind 2023 100 verkooppunten in deze stijl zijn ingericht. CEO Napolitano noemt de inrichting van de verkoopcentra een belangrijke en grote stap richting Lancia’s toekomst.

Deel dit artikel:

13 gedachten over “40 Italiaanse Lancia-dealers in de startblokken

    • 6 augustus 2023 om 08:26
      Permalink

      Ben benieuwd hoe mijn dealer hier mee zal om gaan. Die SALA is net zo groot als het kantoor/ontvangst bij de werkplaats waar ze nu banden van Jeep hebben opgeslagen. In de erg kleine showroom staan ook alleen maar Jeep’s (3st.).

      Beantwoorden
  • 4 augustus 2023 om 15:28
    Permalink

    Ik ben benieuwd hoe dat in Nederland zal gaan. De meeste voormalige FCA-dealers waren al gecombineerde showrooms (Fiat, Jeep, Alfa) en nu vaak zelfs gecombineerd met andere Stellantis-merken. Er is al heel lang nauwelijks ruimte voor een eigen identiteit. In Italië is daar misschien nog wel een afzetmarkt voor, maar hier in Nederland denk ik dat Lancia niet meer dan een hoekje bij een multimerkdealer zal krijgen.

    Beantwoorden
    • 4 augustus 2023 om 15:44
      Permalink

      Ik denk ook dat het een combi wordt met een of meer andere merken. Te klein om zelfstandig te opereren in Nederland.

      Beantwoorden
      • 4 augustus 2023 om 17:04
        Permalink

        Alle Stellantis-merken in 1 auto-supermarkt!🤝

  • 4 augustus 2023 om 18:11
    Permalink

    Zet de Lancia-showrooms in de steden. Of iig daar waar de doelgroep voor de Ypsilon woont. Veel vrouwen, betere betaalde baan, dus midden in Amsterdam (Zuid), Laren en Maastricht. Later als de andere modellen er zijn (4-6 jaar) samenvoeging binnen Stellantis (of segment DS/Alfa/Lancia) of digitaal.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2023 om 18:20
    Permalink

    Dit is op geen enkele manier te rijmen met het agentuur model dat Stellantis aan het uitrollen is, momenteel in de Benelux en Oostenrijk en daarna ook in de andere markten.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2023 om 16:18
    Permalink

    Mijn idee: 2 soorten Stellantis- dealers: De Italiaanse merken onder één dak en de Franse merken onder één dak. Uiteraard met de bijbehorende ambiance, maar sober, want het belangrijkste is een goede werkplaats met goede monteurs. Er wordt nogal wat afgeprutst in veel werkplaatsen van autobedrijven is mijn ervaring helaas. Verder in de dorpen wat subdealers met een eigen Stellantis- merk. Oh ja, stop met de DS- onzin en breng ze uit met minder chroom als Citroën. Of de nieuwe Ypsilon van het formaat Delta net zo’n succes wordt als de oude Ypsilon in italië moet ik nog zien. Ik denk, dat veel Ypsilon eigenaressen/ eigenaren overstappen naar de Fiat 500 Hybrid of E.

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2023 om 12:01
    Permalink

    Ik rijd al jaren in een Italiaan waarvan de laatste 15 jaar een Lancia. Nog steeds tot volle tevredenheid.Jammer van het negatieve imago,want ze zijn zeer betrouwbaar.Ze hebben mij nooit in de steek gelaten.

    Beantwoorden
    • 20 augustus 2023 om 03:50
      Permalink

      De lancia Musa en de Thesis zijn zeer betrouwbare en stijlvolle auto’s en de laatste is eigenlijk wel te vergelijken met een Wolseley Six. Het technisch onbenul en gevoel voor stijl stond buiten Italie de verkopen in de weg en zeker in Nederland en Duitsland als landen met een slaafse volgzaamheid van ‘normaaldoen’ en onder het maaiveld blijven heeft Lancia weinig kans!

      Jammer want de grauwheid van een wegruttend bestaan zou toch doorbroken kunnen worden?

      Beantwoorden
    • 3 oktober 2023 om 11:12
      Permalink

      Al ruim 40 jaar rijd ik in Lancia’s Beta en Delta’s. Natuurlijk in die jaren waren er wel eens problemen. Nu in de Lancia Ypsilon na 112000 km geen problemen, maar kijk wel uit naar de/een nieuwe Ypsilon. Blijf Lancia altijd mooi- elegant maar vooral apart vinden!

      Beantwoorden
  • 10 augustus 2023 om 10:35
    Permalink

    PS Ben toch even aan het vloeken. Zit ik naar de Opel Experimental te kijken, dan denk ik: die lijkt wel verdacht veel op die Lancia Pu+Ra HPE! Zogenaamd een nieuw uniek en bijzonder ontwerp. En die Opel zal de huisstijl van dit merk voor de komende 10 jaar bepalen. En de Pu+Ra de basis voor nieuwe Lancia’s. Toeval, zie ik het verkeerd? Wat is Stellantis hier aan het doen? Het zou toch niet een dubbele Italiaans/Duitse broedermoord worden, waarbij de Fransen weer vrolijk doorwerken.. Ik ben benieuwd wat andere reaguurders van dit opmerkelijke feit vinden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.