40 Italiaanse Lancia-dealers in de startblokken
Een duidelijke eigen (premium) identiteit.
Lancia krijgt zelfs eigen verkooppunten en zal daarmee terugkeren naar de korte succesperiode van de jaren ’80 en begin ’90. Een eigen hoogwaardig verkooppunt en geen verdomhoekje in een grote FIAT-winkel zoals dat jarenlang het geval was. Alles lijkt klaar en de nieuwe Ypsilon zal vanaf medio volgend jaar het echte startschot voor een nieuwe fase vormen. Lancia zal dan consequent moeten werken aan een degelijk merkimago. Zelfs in thuisland Italië zal dit een flinke uitdaging zijn. Vooral als je ziet dat de meeste nieuwe dealers in het noordelijke Piemonte gevestigd zullen zijn, een regio waar potentiële klanten al jaren noodgedwongen naar Duitse merken uitwijken binnen de segmenten waar Lancia van oudsher thuishoort.
Italiaanse huiselijkheid.
Casa Lancia, zoals de tastbare verkoopcentra zullen heten, ontvangt z’n ‘gasten’ in een luxe woonkamerachtige setting. Deze ruimtes worden SALA genoemd net als het gelijknamige principe dat Lancia zal hanteren voor haar toekomstige interieurs in de auto’s. De zo typerende architectonische sfeer van een Lancia-interieur, is dus ook binnen de muren van Casa Lancia straks volop terug te vinden. De auto staat straks als een ‘kunstobject’ centraal binnen deze ambiance van pure Italiaanse elegantie. In Italië zullen vanaf eind 2023 100 verkooppunten in deze stijl zijn ingericht. CEO Napolitano noemt de inrichting van de verkoopcentra een belangrijke en grote stap richting Lancia’s toekomst.
Vol vertrouwen de toekomst in..
Ben benieuwd hoe mijn dealer hier mee zal om gaan. Die SALA is net zo groot als het kantoor/ontvangst bij de werkplaats waar ze nu banden van Jeep hebben opgeslagen. In de erg kleine showroom staan ook alleen maar Jeep’s (3st.).
Ik ben benieuwd hoe dat in Nederland zal gaan. De meeste voormalige FCA-dealers waren al gecombineerde showrooms (Fiat, Jeep, Alfa) en nu vaak zelfs gecombineerd met andere Stellantis-merken. Er is al heel lang nauwelijks ruimte voor een eigen identiteit. In Italië is daar misschien nog wel een afzetmarkt voor, maar hier in Nederland denk ik dat Lancia niet meer dan een hoekje bij een multimerkdealer zal krijgen.
Ik denk ook dat het een combi wordt met een of meer andere merken. Te klein om zelfstandig te opereren in Nederland.
Alle Stellantis-merken in 1 auto-supermarkt!🤝
Zet de Lancia-showrooms in de steden. Of iig daar waar de doelgroep voor de Ypsilon woont. Veel vrouwen, betere betaalde baan, dus midden in Amsterdam (Zuid), Laren en Maastricht. Later als de andere modellen er zijn (4-6 jaar) samenvoeging binnen Stellantis (of segment DS/Alfa/Lancia) of digitaal.
Dit is op geen enkele manier te rijmen met het agentuur model dat Stellantis aan het uitrollen is, momenteel in de Benelux en Oostenrijk en daarna ook in de andere markten.
Mijn idee: 2 soorten Stellantis- dealers: De Italiaanse merken onder één dak en de Franse merken onder één dak. Uiteraard met de bijbehorende ambiance, maar sober, want het belangrijkste is een goede werkplaats met goede monteurs. Er wordt nogal wat afgeprutst in veel werkplaatsen van autobedrijven is mijn ervaring helaas. Verder in de dorpen wat subdealers met een eigen Stellantis- merk. Oh ja, stop met de DS- onzin en breng ze uit met minder chroom als Citroën. Of de nieuwe Ypsilon van het formaat Delta net zo’n succes wordt als de oude Ypsilon in italië moet ik nog zien. Ik denk, dat veel Ypsilon eigenaressen/ eigenaren overstappen naar de Fiat 500 Hybrid of E.
En Opel en Jeep dan?
Ik rijd al jaren in een Italiaan waarvan de laatste 15 jaar een Lancia. Nog steeds tot volle tevredenheid.Jammer van het negatieve imago,want ze zijn zeer betrouwbaar.Ze hebben mij nooit in de steek gelaten.
De lancia Musa en de Thesis zijn zeer betrouwbare en stijlvolle auto’s en de laatste is eigenlijk wel te vergelijken met een Wolseley Six. Het technisch onbenul en gevoel voor stijl stond buiten Italie de verkopen in de weg en zeker in Nederland en Duitsland als landen met een slaafse volgzaamheid van ‘normaaldoen’ en onder het maaiveld blijven heeft Lancia weinig kans!
Jammer want de grauwheid van een wegruttend bestaan zou toch doorbroken kunnen worden?
Al ruim 40 jaar rijd ik in Lancia’s Beta en Delta’s. Natuurlijk in die jaren waren er wel eens problemen. Nu in de Lancia Ypsilon na 112000 km geen problemen, maar kijk wel uit naar de/een nieuwe Ypsilon. Blijf Lancia altijd mooi- elegant maar vooral apart vinden!
PS Ben toch even aan het vloeken. Zit ik naar de Opel Experimental te kijken, dan denk ik: die lijkt wel verdacht veel op die Lancia Pu+Ra HPE! Zogenaamd een nieuw uniek en bijzonder ontwerp. En die Opel zal de huisstijl van dit merk voor de komende 10 jaar bepalen. En de Pu+Ra de basis voor nieuwe Lancia’s. Toeval, zie ik het verkeerd? Wat is Stellantis hier aan het doen? Het zou toch niet een dubbele Italiaans/Duitse broedermoord worden, waarbij de Fransen weer vrolijk doorwerken.. Ik ben benieuwd wat andere reaguurders van dit opmerkelijke feit vinden.