Succesvol overleg Monti en Marchionne: Fiat garandeert investering in Italië
Sergio Marchionne reed eigenhandig met een Fiat Panda weer weg na zijn bezoek aan de premier in Rome. Samen met John Elkan reed de CEO in de nieuwe inventieve vijfdeurs uit Pomigliano d’Arco de binnenplaats af van Palazzo Chigi, geëscorteerd door een Fiat Freemont en een Maserati Quattroporte. De rode Panda met panoramisch glazen dak, was vandaag het symbool van de vooruitgang van Fiat en Italië. Maar het was vooral ook een teken dat de strijd tegen achteruitgang niet wordt opgegeven. Dit sterke signaal naar de buitenwereld was niet voor niets, want het bleek een zeer succesvolle ontmoeting. Het overleg duurde bijna twee uur en wat volgde was een fotosessie op de binnenplaats met de premier en de Panda. Marchionne is zoals altijd de man van de details en de juiste boodschap, want toen Monti per ongeluk voor het Fiat-logo stond, vroeg de CEO in donkere trui vriendelijk of de premier een stapje opzij wilde doen.
Marchionne gaf de premier de bevestiging dat het productieplan voor Mirafiori in werking is gesteld. Daar zal vanaf volgend jaar een compacte Fiat SUV (vermoedelijk 500X genaamd) in productie gaan, die ook naar de VS geëxporteerd zal worden. Even later (begin 2014) volgt ook een Jeep op hetzelfde platform (Small Wide). In 2013 zullen in de grote fabriek in Turijn reeds tegen de 280.000 Fiat’s geproduceerd worden en vanaf 2014 komt daar min of meer een zelfde aantal bij aan Jeeps. Intussen zal niet ver daar vandaan in Grugliasco de productie gestart zijn van een nieuwe E-segment Maserati. Dat zal deze zomer al het geval zijn.
Er gaan geen fabrieken dicht en Marchionne heeft bij Monti benadrukt dat alle productielocaties in Italië zullen produceren voor een intercontinentale export, dus geen modellen meer die louter voor de Europese markt bestemd zijn.
Maar Marchionne had het vooral ook over de Italiaanse industrie als geheel. Men besprak nieuwe voorwaarden voor maximale flexibiliteit. Akkoorden met bonden moeten voortaan volgens een meerderheidssysteem tot stand kunnen komen. Wanneer een minderheid het plan afwijst, mag dit niet langer een obstakel vormen. Monti was het daar roerend mee eens. Er is werk aan de winkel, want Fiat’s Europese marktaandeel is de afgelopen maand geslonken naar 7,2% ten opzichte van de 7,8% van februari vorig jaar (verkoopdaling van -16,5%). Al moet dit wel in het licht gezien worden van een drastisch terugloop van de totale automarkt in West-Europa. Fiat staat met de Panda ondanks de cijfers, bijvoorbeeld wel in de top tien momenteel van meest verkochte auto’s op ons continent.
een teruglopend marktaandeel in een teruglopende totale Europese markt is dus twee keer slecht… 😥
Nee, want als het marktaandeel bij anderen ook terugloopt, wat nu dus het geval is, zijn er genoeg kansen om deze terug te winnen. Het zou pas een ramp zijn als de rest het goed doet en enkel jouw aandeel terugloopt. Het aandeel van de Koreanen en VAG neemt toe, maar dat lag binnen de lijn van de verwachtingen.
Gelukkig is het niet zo erg als hier staat beschreven. De verkopen zijn met 16,5 procent terug, NIET het markaandeel!
staat er ook 😉