Nieuwe Fiat Panda familie gaat uitbreiden met Trekking en Climbing
Dit jaar nog, zullen we in navolging van de normale nieuwe Fiat Panda, ook speciale edities als de Trekking en de Climbing op de markt zien verschijnen. Vermoedelijk zal in september op de autosalon van Parijs al het een en ander aan het grote publiek gepresenteerd worden. De Trekking wordt de eerste stap naar het meest volmaakte Offroad -gevoel. Met dezelfde bijnaam als de Qubo, zal de Panda Trekking het Traction+ systeem van Fiat in huis hebben. Dit 4×2 systeem dat voornamelijk in combinatie met de 1.3 MultiJet dieselmotor toegepast zal worden, zorgt ervoor dat de tractie op de voorwielen onafhankelijk van elkaar verdeeld kan worden (tot 30 km per uur), op momenten dat de ondergrond erg ongelijk of glad is. Met een druk op de knop is de Traction+ te activeren en gaat het ook de interactie aan met het ESC-systeem richting de achterkant van het voertuig voor extra stabiliteit. FGA maakt ook op andere producten (bijvoorbeeld van Alfa Romeo) gebruik van een vergelijkbaar systeem. Verder werkt Fiat voor de Panda uiteraard ook aan de volwaardige klassieke 4×4, die waarschijnlijk opnieuw Climbing zal gaan heten.
Dat de ontwikkeling van dergelijke modellen in volle gang is, is ons zelf ook opgevallen (foto), aangezien rond de diverse testcentra van Fiat nog altijd licht gecamoufleerde Panda’s te spotten zijn, terwijl het model reeds op de markt is en wij er zelfs al uitvoerig mee hebben kunnen kennismaken. Fiat gaat de combinatie van 4×2 en 4×4 overigens ook herhalen in een meer niche jasje, wanneer eind 2013 in de Mirafiori-fabriek te Turijn de productie zal starten (samen met een variant van Jeep) van een kleine Crossover/SUV op het ‘B-Evo’ (Small/Wide) platform, dat momenteel ook gebruikt wordt door de nieuwe 500L. Dit nieuwe model zal vervolgens met spoed naar Amerika afreizen, om daar het 500-gamma van Fiat te gaan versterken, de enige lijn die Fiat daar zal voeren. Het model zou de naam 500X kunnen krijgen en vervangt tevens de in Hongarije door Suzuki gebouwde Sedici (lees van dit model binnenkort onze review).
Wordt daar nu een bekeuring uigedeeld? In ieder geval iemand vermanend toegesproken.
ik snap niet dat fiat bang is dat fabrieken gaan sluiten,met zulke producten,geef je de concurrent toch het nakijken.
al ben ik bang dat de occassion markt vol gaat lopen,
met oude panda`s… 😕
@San;
Ik denk dat de papieren worden gecontroleerd bij het verlaten of binnen gaan van een terrein, wellicht fabrieksterrein, of een tolweg.
De italiaanse politie zien er toch anders uit, meer geciviliseerde militairen.
@Di Segno: dit is het terrein van holy ground Balocco 😉
@Lancia4ever
Zo! Dat zie jij af aan dat kleine gele paaltje en die betonnen wand op de achtergrond?
Of herken je die suppoost die er uit ziet alsof die al mee doet vanaf de begindagen van Fiat?
🙂
Zat ik er niet ver naast dus!