Rij-impressie Lancia Delta 1.4 MultiAir: Toekomstvisie volgens een aangename traditie
We zijn bij AutoEdizione altijd erg enthousiast en lovend geweest over de Lancia Delta en inmiddels is het ook daarom niet in de laatste plaats het model waar we verreweg de meeste kilometers mee hebben gereden. Afgezien van een prachtige vormgeving en het feit dat dit -zonder dat het brede publiek dit beseft overigens- een uniek ruimtelijk concept is, dachten we dat onze verrukking vooral te maken had met de top van het gamma waarin we rondreden, zoals de DiJet Platino, DiJet Executive (inmiddels tot Platinum gebombardeerd) en de MultiJet TwinTurbo Platino. Maar vanaf vandaag zien we dat het gevoel van rijkdom en comfort ook al voor een lagere prijs haalbaar is als het om de Lancia Delta gaat. We reden dit keer de sinds vorig jaar verkrijgbare 140 pk MultiAir in Silver editie (met leer/Alcantara bekleding), een rijk en geraffineerd model, dat ook nog erg krachtig op ons overkwam. De Delta geeft je als bestuurder dus in allerlei hoedanigheden enorm veel voldoening, ja zelfs een gevoel van genot.
We beginnen deze rij-indruk echter op onze knieën voor de biechtstoel, voordat we zelf neervlijen op de opnieuw (beter) vormgegeven zetels met prachtig zandkleurig leer en Alcantara; we hebben de nieuwe grille namelijk ooit vanuit onze kleinste teen vervloekt, maar zijn er inmiddels zelfs van gaan houden in combinatie met dit model uit 2008. Niets is zo veranderlijk als de mens in onze conclusie en Lancia… blijft Lancia. Een merk dat z’n uniformiteit juist dankt aan een lange rijke geschiedenis van duizend gezichten. Dus ook wie een jongste generatie Lancia Delta heeft, bezit een stijlvolle moderne Italiaanse auto die betrouwbaar is en uitermate comfortabel.
[nggallery id=773]
De grootste ontdekking in deze test zit onder motorkap, waar de 1.4 MultiAir met 140 pk ligt. Deze veelzijdige krachtbron hebben we sinds 2010 vooral met 170 pk meegemaakt in de Giulietta, maar herontdekken we in deze periode met 140 paarden op Delta en Bravo. De 140 pk versie met A-label is een motor waar je ronduit blij van wordt. Het verbruik is met gemiddeld 5,7 l op de 100 km een stuk lager dan de 150 pk TJet die hij vervangen heeft. Tevens is de 140 pk MultiAir een motor die nooit traag of slaperig aanvoelt. De 1295 kilo wegende Delta komt erg gemakkelijk van zijn plek en voelt ook op hogere snelheden erg kwiek (max. 230 Nm koppel bij 1750 toeren/min). Naar de honderd ga je in maar iets meer dan 9 seconden en de top ligt op meer dan 200 km per uur. Een ijzersterke combinatie van minder verbruik en meer vermogen dus. MultiAir op z’n best vinden wij eigenlijk en onderin ook nog prettiger dan Alfa’s 170 pk variant. Deze motor is standaard gekoppeld aan een Start&Stop systeem. Op benzine gebied levert Lancia onder dit vermogen op de Delta enkel nog de 120 pk TJet.
Deze immer luxe aanvoelende uitvoering is de Silver die nog onder aankledingen als de Gold, Lounge en Platinum staat. Alleen de vooral in Italië aangeboden ‘Steel’ is kaler. Volgens goede Lancia-traditie is de Silver absoluut niet kaal. Je herkent ‘m dan ook bijna alleen aan de handbediende airco, die met zeer smaakvolle en handige knoppen te bedienen is. De onze had als extra ook nog de mooie combi van leer en Alcantara, waardoor het woord ‘standaard’ niet eens meer in je opkomt. Qua uitrustingsniveau’s is alles een trede opgeschoven trouwens; Vorig jaar introduceerde Lancia op de Rai de Lounge, die tussen de Gold en de Platinum is ingekomen. De Lounge is eigenlijk wat voorheen Platinum heette en is te herkennen aan de in leer uitgeruste zitplaatsen en automatische airco. De Platinum draagt de gouden badge en heeft afwerking in pianolak en Poltrona Frau®. Kortom, dat was tot eind 2010 de prachtige Executive met ook stoelen achterin in plaats van een achterbank. Al met al kost de versie zoal wij ‘m mochten proberen rond de 26.000 euro.
[nggallery id=774]
Dat betaal je voor een auto, waarvan we nog altijd vinden dat het op onterechte wijze telkens wordt vergeleken met concurrenten in het C-segment, zowel qua doelgroep als qua verkoopcijfers. De Delta beleeft naar onze mening ondertussen z’n eigen succesje, omdat het een uitermate comfortabele wagen is, dat achterin (met verschuifbare achterbank) meer ruimte biedt dan een gemiddelde D-segment auto en qua laadruimte zich kan meten met een heel aantal stationwagons (max. 465 l). De Lancia krijgt op deze eenzame en naar onze mening ondergewaardeerde positie op de markt nu pas concurrentie in de vorm van de nieuwe Volvo V40. Lancia hoeft zich vier ja de lancering nog altijd niet te schamen, want de Delta is modern, traditioneel stijlvol en kan juist met een Euro5 motor als deze 140 pk MulitAir de toekomst nog vol vertrouwen tegemoet zien.
httpvh://youtu.be/5grWiD5WXP0
Blijft een knappe auto. En wat FIAT al niet in huis heeft om een model fris en fruitig te houden! Eeuwig zonde van de gemiste 2e jeugd voor de 159……
Het blijft zonde dat deze motor niet gekoppeld is aan een TCT. Dat hadden ze bij Lancia mooi mee kunnen nemen bij de upgrade. Het had ook prima gepast bij de Delta.
Ik ben uiteindelijk zo gek geweest om een Delta 1.8 te kopen, vooral vanwege de automaat. Het verbruik van de multi-air zal wel iets gunstiger zijn dan van de 1.8…..
Blijft een van de mooiste auto’s in dit segment. Heb er wel eens in gereden toen ‘ie net op de markt was: prima auto, alleen de stoelen zijn wat hard en het plastic op de middenconsole oogt wat goedkoop. Het is jammer dat de rest van Nederland de kwaliteiten van de Delta niet ziet (maar dat geldt helaas ook voor de Bravo en in mindere mate de Giulietta)
De stoelen zijn dus aangepast en erg comfortabel nu. Al had ik er nooit echt last van met m’n 95 kilo.
Introduktie van de nieuwe Volvo V40 in dit segment kan zelfs positief zijn voor deze Lancia. Zou goed kunnen dat auto’s van dit formaat/vorm wat bekender worden bij groter publiek en daardoor beter gaat verkopen.
Is dat wirwar design van een DS5 trouwens ook vergelijkbaar? Die ziet er wel krap uit. Overigens denk ik dat de Lancia ook van de Volvo wint op het gebied van ruimte. De Delta is echt huge en 10x ruimer dan bv een 159 sportwagon.
Het verhaal van het onderschatten is, helaas, nog steeds van toepassing op deze modellen van FGA.
Wij zijn de gelukkige eigenaar van een 3 jaar jonge Delta T-Jet 120 en ik kan bevestigen dat het behalve uiterlijke schoonheid, ook niet aan innerlijke kracht ontbeert. Wat een geweldige auto!
Looks, comfort, kwaliteitsniveau (beduidend beter dan al m’n vorige Fiat’s en Alfa’s), alles scoort hoog!
Van de stoelen heb ik geen last, met m’n 1,77 pas ik prima op de lederen/alcantara zetels. Echt een top product met italiaanse flair welke met kop en schouders boven het grijze maaiveld uitsteekt.
Vrijwel exact dezelfde auto (kleur, velgen etc) staat hier ook onder de carpoort. Elke dag weer een hele fijne beleving en de auto is tot nu toe 100% betrouwbaar gebleken (letterlijk nog geen lampje vervangen).
En dan snap je niet dat je zo vaak positieve reacties krijgt van omstanders maar die mensen hem zelf blijkbaar niet kopen. Het lekker veilig in je VW idee.
Onbegrijpelijk idd Hape. Aan de ander kant heeft het ook wel weer wat al is het niet goed voor het merk. Dit wordt in ieder geval mijn volgende.
merkentrouw heet dat,had ik vroeger ook(vw).
totdat ik 1 keer per ongeluk in de seicento van mijn vriendin kwam te rijden….hahaahahaa.nu jaren later alleen
fiat voor mij,maar die delta zou ook kunnen.
alleen zou ik voor de hard black opteren… 😀
Ik rij zelf met de 1.6 diesel, zo goed als full option. Zelfde velgen als deze, wel in bordeaux-kleur. Ben er idd enorm tevreden over. Voldoende kracht (zeker in lage toeren voor een diesel), meer dan onze 1.9l diesel Saab die gechipt is tot 160pk (wordt woensdag vervangen door een Thema). Het interieur is mooi, behalve idd de plastics rond de middenconsole. En de beenruimte achteraan is werkelijk gigantisch, ik twijfel of de Thema meer plaats biedt.. Aangezien het een Italiaan is, zijn er uiteraard wel de nodige foutjes. Zo kan ik bvb (wegens ondenkbare reden) mijn pinkers niet gebruiken als het vriest, ze springen meteen terug naar de neutrale stand zolang ik er geen 40-50km mee heb gereden zodanig dat het volledig warm is in de wagen (dat is het na 5km uiteraard al, maar dat is blijkbaar niet voldoende). Ook de regensensors hebben precies een half uur nodig voor ze beseffen dat het regent, en als er dan eens 5 druppels regen vallen, slaan ze plots opeens op hol. Maar dat vind ik, hoe raar ook, de charme van een Italiaan. Je koopt design, passie, je koopt met je hart.. Terwijl je weet dat het vaak met je verstand niet de beste keuze is. 🙂
In het geval van de Delta is het mss zelfs verstandelijk wel de beste keuze in dit segment, zij het ondanks de (nodige) gebreken.