Fiat Freemont debuteert in China
De Fiat Freemont is zoals je kunt zien aangekomen bij de Chinese Fiat-dealer. Deze kaskraker van Fiat overstijgt al een tijd de verkoopcijfers die ooit zijn gehaald met het oorspronkelijke model, de Dodge Journey. In Italië zijn er al duizenden verkocht en in Brazilië schijnt het model dat in Mexico gebouwd wordt inmiddels ook aan te slaan. De Nederlandse markt neemt helaas niet deel aan dit succes, omdat de Freemont hier om praktische redenen niet verkrijgbaar is. Terwijl in Europa enkel de 3.6 V6 Pentastar en 2.0 MultiJet diesel verkrijgbaar zijn, zien we de Freemont in China en Brazilië nu door het leven gaan met de viercilinder 2.4 Chrysler (‘World Gas Engine’) benzinemotor van 172 pk. Deze zomer zien we dezelfde krachtbron in Europa debuteren op de Lancia Flavia Cabriolet.
De introductie van de Fiat Freemont in China, is feitelijk de tweede stap van een nieuw begin op deze sterk opkomende markt. In september trapte de 500 al af. Hoewel de Bravo daar ook al een tijdje te krijgen is, markeert de kleine niche 500 het begin van een veel grotere rol van dit Italiaanse massamerk op de Chinese markt. Deze zomer zal er na mislukte pogingen uit het verleden, ook weer een lokaal geproduceerd model van de band rollen, in de nieuwe fabriek die gebouwd is in samenwerking met partner Guangzhou Automobile Group. Dit zal een middensegment sedan zijn op basis van de Dodge Dart (Compact Wide platform). Gisteren is ook bekend dat geworden dat Alfa Romeo en Jeep naar China zullen gaan en dat deze ook ter plaatse geproduceerd zullen worden. Sinds gisteren weten we dat deze mondiale merken van FGA ook in India actief zullen zijn.