Marchionne voorziet nieuw partnerschap om te kunnen concurreren in Europa
Marchionne verscheen op de autoshow van Detroit met de nieuwe look van een oude waarzegger en voorspelde een nieuw partnerschap om de armoedige situatie op de Europese markt weer op te kunnen lossen. De sobere markante ondernemer heeft zijn nieuwe bril weliswaar weer afgezworen, maar kwam in plaats daarvan met grijze baard en sjaal ten tonele om aan te tonen dat hij winterklaar is… Marchionne liet aan de Amerikaanse pers namelijk weten dat hij blij is met de huidige resultaten in de VS, maar dat 2012 een kil en lastig jaar zal worden waarbij de nodige bescheidenheid op z’n plaats is. Vooral Europa kan door de totale stagnatie van de komende 12 maanden heel goed het ei van Columbus gebruiken.
Volgens Marchionne kan dat ei er komen in de vorm van een nieuwe samenwerking tussen de minder bedeelde Europese autobouwers, om zo samen te kunnen concurreren tegen VAG dat bijna een kwart van de markt in handen heeft. Marchionne had het al vorig jaar over een mogelijke partnerschap met een Franse onderneming en aangezien PSA en Renault nu ook in de hoek zitten waar de klappen vallen, is het best mogelijk dat dit weer ter sprake zal komen. Marchionne zei dat het geen simpele oplossing zal zijn, maar dat is juist waar de aartsvader der autoindustrie nou juist zo gek op is.
Marchionne zei dat FGA zich zal versterken de komende tijd door ook in Amerika Alfa Romeo’s te gaan bouwen, een belangrijke stap naar een sterkere Italiaanse autotak. Jeep en Alfa Romeo zullen mondiale eye-catchers worden van de Italiaans-Amerikaanse autofabrikant. Volgens Marchionne omdat dit de meest herkenbare merken zijn binnen de groep (afgezien van exclusieve labels als Maserati en Ferrari).
Epic beard!
Renault gaat de komende jaren nogal flink met Mercedes samenwerken hoewel e.e.a. niks uitsluit. Met PSA doet iedereen wel wat o.a. Ford, Toyota BMW. Men zou de samenwerking met Suzuki ook kunnen uitbreiden.
Ik gok op Suzuki.
Suzuki past niet goed in de uitleg van de tekst: “nieuwe samenwerking tussen de minder bedeelde Europese autobouwers”.
Maar het zou wel een belangrijke partner zijn in India (als andere grote groeimarkt). Blijft toch iets Frans over en dan liever PSA dan Renault.