Eerste rij-indruk nieuwe Lancia Thema

Thema

Je had het misschien niet verwacht, maar een week geleden stonden we werkelijk te popelen om met de nieuwe op de Chrysler 300 gebaseerde Lancia Thema te mogen rijden. Om het simpele feit dat alles erop wees dat dit een indrukwekkende auto is uit het E-segment, met een Lancia-logo bovendien. De Thema begon afgezien van de geweldige rij-ervaring, ook echt voor ons te leven toen we besloten er mee naar enkele Lancia-dealers te rijden, op zoek naar de mening van verkoper en cliënt…Chrysler-liefhebber en Lancist, bijna iedereen zei dat de in Brampton gebouwde nieuwkomer een zeer verrassende verschijning is. Dat konden we overigens alleen maar bevestigen, helemaal toen we zagen dat de oude 300C nog maar een schim is, van wat nu het trotse logo uit Turijn mag dragen. De uitermate smeuïge en toch zeer communicatieve rij-eigenschappen kwamen als een grote verrassing voor ons en zij die al een achterwielaangedreven Amerikaan bezitten. Perfectie heeft nu z’n intrede gedaan in Detroit en daarom is het Lancia-logo ook helemaal op z’n plaats.

[nggallery id=749]

Een stevige evolutie dus, want de Thema is niet alleen zakelijker en mooier vormgeven dan z’n voorganger, hij rijdt volgens een Chrysler-bezitter -die op ons verzoek even achter het stuur kroop- ook nog vele malen beter. De beste man zei zelfs breed grijnzend; “Ik geloof dat ik me vanaf vandaag maar een Lancia-liefhebber noem.” Het onderstel en vooral ook het stuurgedrag voelt buitengewoon Europees aan, evenals de ambiance van het interieur (al getuigen sommige details nog wat van een typisch Amerikaanse visie) en bepaalde aspecten in de vormgeving van het exterieur. De Thema is een warm bad van uitgesproken luxe in een totaal eigen stijl. Volgens ons is dit dan ook letterlijk tot in elk detail het kruispunt waar Lancia en Chrysler elkaar voor het eerst ontmoeten en niet slechts een ‘rebadge’.

Lancia Thema 30 V6

Een zinnenprikkelende ontmoeting tussen twee merken nog wel, want ondanks het Amerikaanse DNA, geven de Lancia-insignes je in combinatie met deze auto een zeer voldaan gevoel als je onderweg bent. Een gevoel dat de toekomst weer open ligt voor dit glorieuze mooie Italiaanse merk, met dat unieke hoogwaardige karakter. Vooral toen we naast een nieuwe Saab 9.5 voor het stoplicht stonden te wachten, wisten we dat de komst van de Thema een zeer goede zaak is. Een zegen voor het altijd zo kleine maar zeer charismatische Lancia.

En als er dan ook nog een 240 pk sterke Italiaanse krachtpatser van een dieselmotor in zit, die gromt alsof hij stiekem een 8-pits benzinemotor wil nadoen, is het feest helemaal compleet. De 550Nm koppel (bij 1600-2800 t/min.) die voortkomt uit deze 3.0 V6 van VM Motori, geeft een werkelijk machtig gevoel, in deze zeer goed geïsoleerde en solide ultra comfortabele achterwielaangedreven limousine. In combinatie met een zeer overzichtelijke bediening van alle denkbare extra’s die de Platinum die wij reden had, vinden we deze Thema diesel een echte aanrader voor wie dagelijks met plezier de nodige kilometers wil/moet maken (7,1l/100 km/ 185 g CO²/km Euro5). Hij klinkt prachtig en levert geweldige prestaties. De optimaal verstelbare zetels en de goede zitpositie met de hoge motorkap voor je, geven de bestuurder van de Thema een zeer voldaan gevoel. Gelukkig hebben we binnenkort weer een afspraak met de Thema en zullen we je nog meer vertellen over alle details die deze auto rijk is.

[nggallery id=750]

fotografie©PaulVaarkamp
Deel dit artikel:

13 gedachten over “Eerste rij-indruk nieuwe Lancia Thema

  • 3 januari 2012 om 19:40
    Permalink

    Weet je, ik ben een fan van de 300C, juist om het Amerikaanse. En ik hoop voor Lancia dat deze auto, waar verder niets mis mee is, ze gaat helpen.
    Maar daarnaast ben ik er van overtuigd dat deze auto alleen maar bedoeld is om de showroom op een goedkope manier te vullen totdat Lancia op eigen kracht iets neer kan zetten.
    Met iets meer moeite hadden ze er veel meer Lancia van kunnen maken. Dashboard, stuur, wielen, bekleding, het ademt weinig Italiaans uit.

    Beantwoorden
  • 4 januari 2012 om 07:53
    Permalink

    Inderdaad, ik was ook helemaal positief verrast toen ik met de auto reed. Alleen de grille vind ik iets te weinig Lancia. Verder kan ik op een paar kleine minpuntjes na (bvb het vakje voor de zonnebril in het plafond doet wat goedkoop aan) helemaal niks verkeerd over de auto zeggen. Hij rijdt stukken beter dan de thesis. De prijs is waanzinnig laag (althans toch in België met de lanceringsvoorwaarden) voor zo’n auto.

    Binnen goed een week staat mijn exemplaar voor de deur. Een executive in bruin metaalkleur met moccaccino interieur. Ik ben benieuwd…

    Beantwoorden
  • 4 januari 2012 om 11:53
    Permalink

    Bedankt!

    Ik ben ook benieuwd. Hopelijk heb ik er goed aan gedaan maar ik had dringend een (grotere) auto nodig en wachten op een grote alfa zat er niet meer in – dat kan nog jaren duren…

    Beantwoorden
  • 4 januari 2012 om 14:15
    Permalink

    “Volgens ons is dit dan ook letterlijk tot in elk detail het kruispunt waar Lancia en Chrysler elkaar voor het eerst ontmoeten en niet slechts een ‘rebadge’”

    Bla bla… de 300 was allang klaar toen Fiat in beeld kwam. Noem het beestje gewoon bij de naam en zeg dat het goede auto is (of niet) maar ga alsjeblieft niet roepen dat dit een Lancia is.

    Beantwoorden
  • 4 januari 2012 om 18:09
    Permalink

    correctie; itt wat op het fotomateriaal staat heeft deze auto natuurlijk 239 pk en geen 249. 😳

    Beantwoorden
  • 4 januari 2012 om 18:37
    Permalink

    Nee, ik weet dat in België soms andere pk’s gelden maar volgens mij is dat in dit geval niet zo. Ik zal morgen de foto’s weer aanpassen. Ik vind het een dijk van een auto en heb er vandaag ook weer van genoten.

    Wat ik trouwens schreef over de kruising tussen Chrysler en Lancia is echt waar. Deze 300/Thema is veel europeser en veeeel beter dan z’n voorganger. Nauwelijks meer vergelijkbaar. Daarom is het eenkruising tussenen Lancia en een Chrysler. De Thema is zeer uitgesproken, rijdt geweldig en is buitengewoon luxe. It’s a big Lancia en je poetst alle audi’s er mee van de baan. :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 5 januari 2012 om 14:33
    Permalink

    Het is inderdaad een dijk van een auto… Eerlijk gezegd moest ik er in het begin niets van hebben omdat ik het een aanfluiting vond van het merk Lancia. We zijn naar de dealer gegaan voor een proefrit omdat we een fles champagne cadeau kregen, maar de auto heeft ons zo enorm positief verbaasd dat we na een week de auto gekocht hebben. (het feit dat we bij Ikea onze gekochte spullen niet in de spider kregen en we dus mid-december met de kap moesten openrijden om alles mee te krijgen heeft ook geholpen). Ik moet dus schandelijk toegeven dat ik mij heb vergist in mijn oorspronkelijke negativiteit. Of het nu een echte Lancia is? Ik weet het niet, maar wat is nog een echte Lancia… Dan moeten we al teruggaan tot het pre-beta tijdperk want alles daarna was gebaseerd op fiats of had V6-motoren van alfa of Peugeot/Citroen…

    Ik hoop alleen dat we een herstart krijgen van het merk Lancia en dat we vanaf nu terug bergop kunnen gaan.

    Nu alfa nog terug aan de praat krijgen…

    Beantwoorden
  • 6 januari 2012 om 14:29
    Permalink

    Wat een genot was het om in deze auto te rijden, meer dan voldoende kracht leverde de 3.0 diesel en qua rijbeleving krijg je het gevoel alsof je de “king of the road” bent. Qua uiterlijke verschijning haalt hij het niet bij een Thesis, maar door de masculine lijnen is het een brute verschijnen in positieve zin (gelijkenissen met oude Thema?). Dit is zeker een goede stap in de juiste richting.
    Nu nog een goede reclamecampagne ontwikkelen zodat dit machtige apparaat aan de man word gebracht.

    @ Lusso: de Lancia Gamma was de laatste echte Lancia. De 2.5 boxer is een doorontwikkelde Flavia motor die in de tweede serie van de Gamma zelfs als betrouwbaar omschreven mag worden. Tevens zijn er zeer weinig onderdelen uitwisselbaar met andere Fiat modellen uit die tijd.

    Beantwoorden
  • 20 februari 2012 om 21:58
    Permalink

    Inderdaad een zeer mooie en krachtige wagen hoor. De onze staat binnen twee weken voor de deur. Het is een demowagen (zal max. 3000km gebold hebben), maar ipv €64000 zal hij ons maar €39500 kosten. Het is een executive met zonnedak en de 239pk dieselmotor, full option dus. Hij rijdt bijzonder goed en die motor is idd een echte krachtpatser. Spijtig echter dat we de fiscus er zeer tevreden mee maken (€7150 per jaar, wordt afgeschreven op firma). Dit wordt al onze vijfde Lancia. De Kappa en Dedra waren we zeer tevreden over, maar dan kwam de Thesis… Die stond meer in de garage dan op onze oprit. Nu hebben we een Delta als tweede wagen en daar zijn we iig bijzonder tevreden over, ookal heeft hij nog maar 35000km gebold. De Thema zal nu onze Saab 9-3 cabrio vervangen. Voor de Delta hadden we trouwens een MG als tweede wagen en daarvoor een Rover. Van de drie voorbije wagens die we kochten ging het merk dus binnen de 3 jaar failliet.. Fingers crossed dus! 😀
    Maar lijkt me niet nodig, ik zie hier in België meer en meer Delta’s, Ypsilons en Musa’s voorbijrijden.
    Ik laat hier zeker nog weten wat onze bevindingen zijn van de Thema!

    Beantwoorden
  • 20 februari 2012 om 22:04
    Permalink

    Spijtig trouwens dat jullie testmodel niet de 20″ velgen had. Maakt het meteen een heel andere wagen, trust me!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.