Mirafiori bouwt vanaf 2013 de opvolger van de MiTo op nieuw platform
De huidige Alfa Romeo MiTo rolt momenteel nog -mondjesmaat- van de band in Mirafiori en zal vanaf 2013 op dezelfde locatie vervangen worden door een compleet nieuw model. Het nieuwe model zal vijf in plaats van drie portieren hebben en staat op het nieuwe ‘B-Wide’ platform. Dit platform gaat momenteel voor het eerst in Serviรซ in productie, waar een nieuwe Fiat Crossover met projectnaam ‘Ellezero’ begint met een aanloop op de wereldmarkt. Het productieplan voor Mirafiori komt ook juist vanuit Kragujevac weer in de publiciteit, waar vandaag Fiat Powertrain (en IVECO) CEO Alfredo Altavilla de fabriek bezocht.
De laatste tijd was het plan voor de grote fabriek in Turijn een onzeker plan geworden door gedoe met de vakbond, maar sinds in de moderne Fiat Panda-fabriek van Pomigliano d’Arco zelfs FIOM-aanhangers stonden te applaudisseren voor Marchionne’s binnenkomst, gelooft iedereen in de goed bedoelingen van Fiat. De opbouw van de nieuwe assemblagelijnen gaat volgend jaar al van start.
Naast de nieuwe kleine Alfa, zullen er zoals gezegd ook twee belangrijke modellen voor Jeep en Fiat geproduceerd gaan worden, in de vorm van compacte SUV’s. Ook deze staan op hetzelfde B-Wide platform en vormen een onderdeel van de grote investering van een miljard euro in de Noord-Italiaanse fabriek. Inmiddels is in een andere Torinese fabriek (Grugliasco) de eerste productiefase gestart van een nieuwe Maserati uit het E-segment, een investering van 500 miljoen euro. Deze zal volgend jaar gepresenteerd worden aan het publiek.
Helaas wel wat laat die 5 deurs Mito maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen ๐ . Blijft de 3 deurs dan ook in productie? Ik hoop wel dat hij wel wat meer aanpassingen heeft dan de huidige. Vooral onderstel e.d. Waar de 156/147/GT en 159/Brera/Spider wel een compleet andere ophanging hadden dan hun FIAT even knie. Deze hadden ook een dubbele wishbone. Heeft de giulietta volgens mij (Helaas)ook niet. Alleen totaal verbeterde bodemplaat en andere schokdempers maar niet z’n heel andere wiel ophanging als de 156/159.
Dus gene facelift voor de MiTo maar een volledig nieuw model???? Hij is dan toch nog maar 5 jaar op de markt! ๐
Verrassend zou me verbazen als ze dezelfde naam handhaven. Tegenwoordig is een 5 drs een must blijkbaar zelfs bij een sportief merk als Alfa.
@AR159 Ben het wel met je eens dat men op dat gebied weer erg op Fiat gaat hangen of is er niks meer te verbeteren aan die onderstellen.
@JMB 5 jaar is niet lang idd, al was bv een 146, 159? ook niet echt lang op de markt, bij Alfa inmiddels gewend aan 10 jaar met een model zoals de 147 ๐
Jongens de Mito is echt super kwa handeling echt helemaal top misschien de beste voorwiel aandrijver van dit moment jezus wat kan je die auto toch super hard door bochten rammen.
Ik hoop dat ze de Mito 3 en 5 deurs brengen en een GTA.
Ciao
Squadra
Naar ik ergens had gelezen zou de Mito nog een tijdje naast de nieuwe vijfdeurs worden gebouwd (enkel voor de europese markt) zoals nu de driedeurs Ypsilon naast de nieuwe vijfdeurs. Echter, ik zie het gebeuren dat die verkopen van de driedeurs zo zullen lijden van de nieuwe vijfdeurs dat het model rap zal verdwijnen.
Trouwens, de Brera, Spider en 159 zijn er ook maar vijf jaar geweest…
Wel een goede stap om de vijfdeurs Mito op een nieuw onderstel te zetten. De huidige Mito wordt op rijkwaliteiten (nota bene!) voorbij gestoken door de DS3, Mini en de A1. Dat hoort natuurlijk niet bij een Alfa.
Alfa 156,
Dat zijn van die nep testen die van te voren al betaald zijn lees maar eens over de Mito op http://www.autotesten.nl Duitse meuk moet altijd winnen een Audi A1 rijd minder goed als een Mito DS3 heb ik niet gereden.
Ciao
Squadra