Einde productie Fiat-fabriek Termini Imerese
De productie van de driedeurs Lancia Ypsilon (foto, 2003-2011) stopt op woensdag 23 november aanstaande. Daarmee komt er na 41 jaar een eind aan Fiat’s productieve bestaan in de Siciliaanse havenstad. De laatste exemplaren van het succesvolle voorgaande model van de Ypsilon rollen nog op 15, 16, 17, 22 en 23 november van de band, waarna er zal worden begonnen met de ontmanteling van de productielijn. Maar liefst 2200 werknemers kunnen dan na een lange onzekere periode van enkele jaren, opnieuw thuis gaan wachten op het vervolg onder leiding van DR Motor uit Macchia d’Isernia (Molise). De vakbonden (behalve FIOM) hebben het nieuwe plan reeds goedgekeurd.
Fiat begon in deze aan zee gelegen fabriek vanaf 1970 auto’s te produceren, te beginnen bij de oude ‘Nuova 500′ (tot 1975). Dat was toen een samenwerkingsproject onder de naam SicilFiat, waarin Fiat voor 60% aandeelhouder was en het overige eigendom van de lokale overheid was. Na de 500 werden er nog steeds belangrijke modellen geproduceerd zoals de 126 (1975-1979), die de 500 opvolgde. Hiervan werd de productie uiteindelijk naar Polen verplaatst en de fabriek aan de golf van Termini kreeg de revolutionaire Panda (foto’s boven,1980-1992) die ook in de Autobianchi-fabriek in Desio (MI) gebouwd werd. Destijd was Termini Imerese een van de modernste autofabrieken van Europa, voorzien van speciale las- en spuitrobots. In 1993 kwam een andere verkoophit in de vorm van de Punto (foto’s onder,1993-2005). Vervolgens kwam in 2005 de Ypsilon, het vijfde en laatste model.
Denkelijk 2 punto’s van daar gehad. Waarvan een goede en één ramp.
Ook zo’n Punto gehad. Grandioos geweldige auto. Ben ik laatst nog ergens tegengekomen en heb mij moeten beheersen ‘m niet te kopen.