Bertone opent nieuw museum in 2012
Vanaf volgend jaar komt er een reden bij om af en toe naar Turijn af te reizen, aangezien Bertone in de Piemontese hoofdstad een indrukwekkend museum zal openen. Deze andere grote Italiaanse carrosseriebouwer die eveneens geen auto’s meer produceert, maar z’n heil nu meer zoekt in het opleiden van jonge designers tot in China aan toe, heeft onlangs een groot deel van de eigen collectie (inclusief locatie) teruggekocht en het museum volledig laten verbouwen. Er zal van alles te zien zijn uit het enorme oeuvre dat ooit is voortgevloeid, uit het bedrijf dat in de wijk Caprie door Nuccio Bertone werd opgericht (1912). Van prototype’s tot productiemodellen en unieke exemplaren, maar liefst 90 ontwerpen zullen permanent voor publiek te bezichtigen zijn.
De officiële opening zal dus in 2012 pas plaatsvinden wanneer Bertone haar eigen ‘Centenario’-feestje zal bouwen. Maar als voorproefje kan het publiek zondag 13 november aanstaande al een kijkje komen nemen, zonder ook maar iets te hoeven betalen (van 10-12 uur en van 14 tot 17 uur). Vooral opvallende modellen uit de jaren ’60 en ’70 zul je er kunnen bewonderen zoals de Lancia Stratos, Alfa Romeo Canguro en de aller eerste Lamborghini Countach (foto’s). Volgens CEO en weduwe Lilli Bertone is Museo Bertone straks het resultaat van een investering van 2,7 miljoen euro. Het museum zal het belangrijkste uithangbord vormen van dit nog altijd zelfstandige bedrijf dat tot ver in de toekomst Italiaans autodesign wil blijven leveren. Bertone heeft ook kantoren in Peking en Monaco.
Zeer grote schande dat de grote merken de beste designhuizen zo hebben laten vallen.
Top dat Bertone nog bestaat, laat ze maar lekker top design leveren aan de Aziatische automerken zodat ze daar bij fiat en Ferrari zichzelf afvragen hoe ze zo enorm stom zijn geweest om die designhuizen niet over te nemen of beter te steunen.
Het lijkt wel of ze in Turijn zichzelf schamen voor hun eigen bedrijfsgeschiedenis.
Helemaal mee eens.
Design is vroeger altijd één van de sterke punten geweest van de italiaanse autoindustrie en het lijkt wel of ze bijna alle interesse hebben verloren.