Rij-impressie Alfa Romeo Giulietta TCT: ‘Fingerspitzengefühl’

Alfa TCT

WOW!

Dat was onze eerste reactie bij deze hernieuwde ervaring met de Giulietta, uitgerust met 1.4 MultiAir motor van 170 pk. Niet zozeer omdat we ons opnieuw lieten verrassen door het vermogen van dit kleine blok, of door de hoogstaande wegligging van de C-segment Alfa, maar meer vanwege de souplesse en de speelsheid waarmee we naar de 100 werden geslingerd. Reden? De splinternieuwe gerobotiseerde TCT (Twin Clutch Transmission) transmissie met dubbele droge koppeling van Fiat Powertrain Technologies. Het ‘verloop’ zonder nog maar een flipper aan geraakt te hebben in standje ‘Neutral’ van het DNA systeem, is werkelijk zo glad als een aal en zo strak als een biljardlaken. Een nieuwe sensatie dat veel rijplezier zou gaan veroorzaken, dat wisten we al vanaf die eerste 7,7 seconden. Wat automatische en semi-automatische versnellingsbakken betreft loopt onze ervaring inmiddels uiteen van MiTo tot Maserati GranTurismo.

Als we naar deze verschillende ervaringen kijken, dan valt het ons bijvoorbeeld op dat het rijcomfort met deze C635 DDCT van een nieuwe orde is. In min of meer hetzelfde segment waren we altijd al best te spreken over de automatische transmissies van de Lancia Delta, zoals de gerobotiseerde 6-traps M32 ‘Selectronic’ (1.6 MJet) en de sequentiële 6 versnellingsbak van Aisin (Japan) op de geweldige 1.8 DiTurbojet (200 pk). Deze laatste met twee standen waarbij je nog heel bewust moet kiezen voor het gebruiken van de flippers door je pook een stukje naar links te zetten, was goed, maar de ‘Alfa TCT’ waarbij je met je vingers speelt wanneer je wilt, mag je haast perfect noemen dankzij de ultra gladgestreken overbrengingen op elk gewenst moment. Het is soms alsof de TCT met je mee lijkt te denken.

Cambio Alfa TCT

In ‘Dynamic’ wanneer je het initiatief meer in eigen hand wilt nemen, wordt het echt leuk en stap je over naar serieus sportief rijgedrag. Ook hierbij stelt de TCT je nooit teleur dankzij het juiste reactievermogen. Je kunt hooguit stellen dat de interval tussen wat je wilt en de daadwerkelijke reactie flink verschilt met de sequentiële F1-transmissie van een Ferrari California…. Ook het maken van een goede hoeveelheid toeren is compleet toegestaan, waardoor je het idee hebt dat de TCT de Alfist begrijpt. De naam ‘Alfa TCT’ is dus op z’n plaats. En als je dan toch vergeet te ‘flipperen’ dan laat de ‘Alfa TCT’ je nooit echt lang in de steek, zoals we bij andere transmissies wel hebben ervaren. Het verbruik blijft bij dit alles nota bene binnen de perken. Alfa Romeo claimt dan ook dat het met deze bak is teruggedrongen tot 5,2 liter per 100 km in plaats van 5,8. De TCT is mede daarom wat ons betreft de prettigste combinatie met de 1.4 MultiAir. De handgeschakelde versie was vooral in de lagere versnellingen wat minder aantrekkelijk wat het reactievermogen betreft, waardoor we de 2.0 JTDm2 weer met een streepje meer boven deze benzinemotor verkozen. De 1.4 met turbo scoort hier dus flink en de vraag is nu alleen nog hoe de TCT het huwelijk aan zal gaan met deze 170 pk diesel, wanneer deze straks ook leverbaar wordt.

Wensink Galleria

Start&Stop is prettiger dan ooit tevoren vinden wij, na dit meestal in een ‘handbak’ ervaren te hebben. Dit systeem is op de automaat het meest effectief en doet het zelfs wanneer je ‘m in ‘P’ zet en je vervolgens uitstapt, weer instapt en in ‘D’ zet. Handig!

De erg mooie rijk uitgeruste Giulietta in Grigio Antracite die Wensink Galleria ons meegaf, heeft niet alleen de looks van een sportieve Milanese volbloed (we vinden de Giulietta steeds mooier zoals het een echte Alfa betaamt!), maar is met de intelligente TCT ook een heel stuk meer Alfa geworden vinden wij. Alleen al vanwege het feit dat het rijplezier in combinatie met reeds aanwezige dynamiek van deze stuurmansauto, nóg verder is toegenomen met deze kwieke semi-automaat. Meer fun dus en een lager verbuik (en minder uitstoot met 121 g/km) voor de meerprijs van 1900 euro (30.450 euro voor de Distinctive en 28.850 voor de Progression). Als je ‘m nu koopt is er zelfs een beetje sprake van een ‘Limited Edition’ dankzij de ‘Serie di Lancio’ (marktintroductie serie) badge in het interieur.

[nggallery id=713]

 

httpvh://youtu.be/DsrlLk4XhZM

 

Deel dit artikel:

25 gedachten over “Rij-impressie Alfa Romeo Giulietta TCT: ‘Fingerspitzengefühl’

  • 1 november 2011 om 12:44
    Permalink

    Wat een fantastische combi! Dat chique grijs met 8C-wielen. Misschien wel de mooiste kleur die je kunt krijgen op de Giulietta.

    Beantwoorden
  • 1 november 2011 om 13:26
    Permalink

    Ja en nu ook nog graag op de 159 deze bak dan heb ik te minste wat om de huidige mee te vervangen. Nu weet ik nog niet wat ik doe of door rijden of wat anders. Terug naar een 156 dat levert geen echt voordeel. Maar wat kan er überhaupt een 159 vervangen? Er is niks mooiers er zijn weinig betrouwbaardere (op diesel gestookt) auto’s te vinden. De Giulietta heeft een te kleine kofferbak en ik ben nog niet gewend aan die zoetsappige koplampen van de mito inmiddels wel. Als we dan toch kleiner gaan heb ik al voor de kits een dakkoffer nodig (voor vakantie) dan kan ik ook toe met een Mito met koffer. Maarja een Mito reid niet als een 159 en het stuur gedrag van de 159 staat me ook beter aan dan dat van de Giulietta (beetje kunstmatig vond ik het). Of een 508 Hybride4 meteen 4 wiel aandrijving en 200PK en niet zo vaak naar de pomp en naar het schijnt weer meer een rijders auto maar ook een niet z’n fraaie neus. Als particulier vind ik dat afreken tegenwoordig minder leuk. Kijk lease rijden Nederland zal het worst wezen wat een auto werkelijk verbruikt word toch betaald. Het liefst een 14% anders 20% bijtelling wagen. En vervolgens planken voor de spaar punten. Toch maar overstappen op een Ford dan (goede wegligging, goed stuurgerag niet verschrikkelijk mooi maar ook niet lelijk)?

    Beantwoorden
  • 1 november 2011 om 13:30
    Permalink

    @Alfa156

    Wel jammer dat alleen donkergrijs en zwart passen bij het front Alfa Rood helaas niet. En ik heb net z’n pest hekel aan die depri grijstinten waar meer dan de helft in rond rijd.

    Beantwoorden
  • 1 november 2011 om 15:56
    Permalink

    @AR 159:

    Ik twijfel tussen wit en rood. Vind beide een geweldige mooie kleur.

    Het jammer vind ik dat de voorbumper en achterbumper niet gelijktijdig(blijkbaar) gespoten is gezien de kleurverschil(zie foto 10 en 13) Je ziet dat bij al de Alfa’s terug ook bij Fiat(500) valt mij dat hard op 😐

    Beantwoorden
  • 1 november 2011 om 16:30
    Permalink

    @JMB

    Persoonlijk vind ik dat het de standaard kleur moet zijn “Alfa Rossa” Alle andere optioneel tegen meerprijs 😀 En alle grijs tinten tegen een extra meerprijs. Hoewel de Giullietta’s zoetsappige neus wat minder opvalt met deze grijs tinten. Ik moet nog erg wennen aan het aanzicht. Bij de 159/brera en spider was ik meteen happy met het aangezicht.

    Beantwoorden
  • 1 november 2011 om 17:20
    Permalink

    Alfa Rosso is ook een fantastisch mooie kleur maar wel erg opvallend. Dan moet je wel minimaal een QV rijden 🙂

    Beantwoorden
  • 1 november 2011 om 17:22
    Permalink

    @AR 159: Foei toch! Overstappen op zo’n saaie 508? Of een nog saaiere Ford? Rij dan nog maar even door met je 159…

    Beantwoorden
  • 1 november 2011 om 21:23
    Permalink

    Ik ben heel benieuwd, ik ga binnenkort toch maar eens bij Maasland een proefritje maken.

    Ik rij nu de 159 2.4Jtdm met de (Aisin) Qtronic. Die is bijna perfect, alleen in 6 bij inhalen op de snelweg is hij soms een beetje laat met terugschakelen. En de 2.4Jtdm permanent in sportstand rijden, daar spek ik alleen de Shell mee..

    Beantwoorden
  • 1 november 2011 om 22:33
    Permalink

    @Eelco van Vliet

    En Jan-Kees de Jager natuurlijk die is er dol op als je wat meer verstookt.

    @Alfa156
    Dat zeg ik die zijn ook best saai maar wel beter in rij eigenschappen dan die saaie Duitsers op BMW na dan.
    Aangezien een nieuwe D-segment auto een zeer slechte investering is koop ik die niet nieuw maar jong gebruikt (bijvoorkeur dus niet misbruikt) De 159 voor zijn 3de levensjaar de 156 was 3,5 En ging weg dat deze net 10 was. Als ik moet wachten op een TCT Giulia (leverbaar 2015 de Italianen kenende zal de TCT niet bij introductie beschikbaar wezen) dan is dat pas in 2018 dan is de 159 12jaar oud. Omdat het aanbod dan allemaal vroegtijdig ingeleverde leasers zijn zal er wederom weer geen Alfa Rosso te vinden zijn. Volgens mij is het D segment bijna alleen maar lease. De Punto Evo hebben we wel nieuw gekocht die schrijft tenminste niet meteen het eerste jaar 15 mille af. Als er een 5 deurs Mito was geweest was het die geworden. Ik hoop nu alleen nog dat iemand die voor bumper er af rijd dan kan die van model 2012 er op dan ziet ie er weer 10x beter uit zonder die chrome snor meer lijkend op de in balans zijnde originele GP. (Die kon je toch ook kopen? Nee die was geen optie omdat die alleen heel kaal te bestellen was en geen modificatie heeft gehad en geen nieuw dash)

    Ik ben een zeer groot voorstander van de TCT van mij mogen ze die per direct op ieder model in iedere combi leveren hoe meer hoe beter. Hoewel van mij mogen ze ook wel zeroshift gaan toepassen dat lijkt me ook wel wat. Dan hoef je alleen te koppelen om hem in 1 te zetten en neutraal te schakelen verder niet. Maar en licht panda stijl 4×4 systeem zie ik ook wel zitten. 😀

    Maarja ik heb dat al zovaak gezecht dat ik niks snap van de modellen politiek die ze voeren. Die raakt nog kant nog wal. 😡

    Beantwoorden
  • 3 november 2011 om 01:48
    Permalink

    Zijn er hier mensen die toch mischien iets meer weten over het “bumper-kleur-verschil” van de Alfa’s en Fiat 500? 😕

    Beantwoorden
  • 3 november 2011 om 09:47
    Permalink

    Ik heb begrepen dat Alfa Rood een tijdje niet leverbaar is geweest, juist vanwege dit probleem. De kleur is inmiddels terug en ik meen dat ze een andere lverancier hebben nu.

    Of dit ook voor andere kleuren geldt ?

    Beantwoorden
  • 4 november 2011 om 15:54
    Permalink

    Ik zie het bij alle kleuren. Zie hier ook duidelijk op foto 10 en 13. 🙁

    Beantwoorden
  • 4 november 2011 om 16:37
    Permalink

    Ik denk dat het aan de glans op de rondingen ligt, want ik zie dat dus juist helemaal niet. Maar ja kleur ‘zien’ is voor iedereen dan ook weer anders..

    Beantwoorden
  • 4 november 2011 om 23:20
    Permalink

    Deze combinatie ziet er inderdaad erg mooi uit (deze motor, bak, kleur en uitrusting).

    Wat ik mij wel af vraag is of deze extra verlaagd is; de hoogte lijkt er uit te zien als de standaard verlaagde QV. Een sportpakket 3 staat normaal volgens mij veel hoger op zijn poten; kan iemand aangeven of het bij deze inderdaad het geval is??

    Beantwoorden
  • 6 november 2011 om 14:44
    Permalink

    Hmm, m’n timmermansoog heeft met niet bedrogen :wink:….

    Betrof het alleen verlaging door veren of is er meer gedaan?; hoe beviel te rit in vergelijking tot standaard? Is daar 40.000 km per jaar mee te rijden?

    Beantwoorden
  • 6 november 2011 om 19:42
    Permalink

    alleen een setje veren volgens mij. Heel goed te doen! voldoende comfy. En het staat mooi. Kenners zien het meteen. 🙂

    Beantwoorden
  • 8 november 2011 om 14:54
    Permalink

    Het staat zeker erg mooi; weet je toevallig nog welke veren zijn toegepast?

    Wil deze combinatie overigens ook wel graag rijden: de TCT bak met name omdat deze na 1 juli 2012 ook in de 20% bijtelling blijft en de veren omdat ik de standaard (niet verlaagde) een stuk minder mooi vind 😀 . Weet je toevallig bij welke vestiging van Wensink deze staat? Alvast bedankt!

    Beantwoorden
  • 10 november 2011 om 13:57
    Permalink

    Bedankt voor de informatie! Binnenkort maar eens een afspraak maken in Zwolle 😀 Mocht ik begin volgend jaar zelf mijn (lease-) auto mogen kiezen dan is de boven omschreven combi mijn eerste keuze. (tweede is een Abarth Punto Evo :mrgreen: ).

    Beantwoorden
  • 22 november 2011 om 20:18
    Permalink

    Afgelopen zaterdag zoals reeds bovengenoemd met de TCT gereden: fantastische bak! In normaal en in de automatische stand een lekker comfortabele auto met boterzachte schakelmomenten, in dynamic een stuk hitsiger, sneller en zenuwachtiger zoals een Alfa betaamd! Daarnaast kan je natuurlijk ook zelf schakelen; dan maakt de uitlaat mooie plofjes als traktatie op je schakelactie!

    Het was een erg geslaagde proefrit en de Eibach verlaging voelt nog (ruim) voldoende comfortabel aan voor 40.000 km per jaar 😀

    Beantwoorden
  • 1 december 2011 om 18:24
    Permalink

    Iemand al onder een belgische giulietta een de eibach pro kit laten monteren en naar de ongevallen keuring geweest? Wil hem graag verlagen maar niet in problemen komen met de keuring.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.