Jeep en Alfa Romeo worden de twee internationale merken van Fiat
In een interview herhaalt Sergio Marchionne opnieuw wat de ambitieuze doelstellingen zijn met Alfa Romeo en Jeep. Afgelopen zomer vertelde de CEO ook al eens dat het excentrieke Amerikaanse label en het karaktervolle Italiaanse merk een bijzondere status krijgen binnen de Fiat-Chrysler groep. De merken Fiat, Dodge, Chrysler en Lancia zullen een behoorlijk honkvaste taak hebben op specifieke marktterreinen, terwijl deze twee merken mondiaal inzetbaar zullen zijn. Volgens Marchionne is dit de te volgen strategie dankzij een sterke merkidentiteit die op alle mogelijke markten aan kan slaan. Wat Jeep is voor Chrysler, is Alfa Romeo voor de Italiaanse stal. Labels als Maserati, Ferrari en wellicht ook Abarth vervullen eigenlijk al zo’n rol in een veel kleinere markt.
In Rusland zal bijvoorbeeld op termijn juist voor deze twee merken een belangrijke markt worden, terwijl FGA aanvankelijk met Fiat in de uitgestrekte gebied aan het werk wilde. Marchionne zegt dat Fiat in de grotere Russische steden mogelijk alleen als niche merk met de 500 geïntroduceerd zal worden net als in Amerika. Marchionne benadrukte dat Detroit en Turijn bij de ontwikkeling van nieuwe platformtechniek en motoren, altijd rekening zal houden met wat deze twee historische merken het beste kunnen gebruiken. Jeep en Alfa Romeo worden een soort eerste uitgangspunt bij nieuwe ideeën en zijn het meest premium.
Goede keuze om Jeep en Alfa internationaal in te zetten maar Fiat moet als volumemerk gewoon aanwezig zijn in Rusland. Niet alleen met een 500tje maar met de Freemont en al die Braziliaanse gebakjes. Met de goede strategie kan Fiat heel groot worden in Rusland, en ook in India, China, Indonesië en noem al die groeimarkten maar op.
Jak weer dat vieze word “premium” Wat is er premium aan een wrangler de Jeep der Jeeps? Een auto waarmee je met een duikfles mee door een rivier moet kunnen en alleen een snorkel boven de oppervlakte uitsteekt? Ze hebben dan nog een schone taak want in Rusland struikel je over de lada’s en andere Russische rommel. En verder veel Duits spul Alfa kent men daar nauwelijks. 😕
Wel mooi dat ze deze Merken wel internationaal laten bestaan hopelijk gebeurt dat in de toekomst ook weer eens met de andere merken. Dodge publiek is namelijk geen Fiat publiek en visa versa en het zelfde geld voor Lancia en Chrysler. Fiat heeft niet echt een markt in Rusland de 500 kan het er goed doen naast een Gucci tas bij de mode popjes. Maar de gemiddelde Rus is straat arm en mag blij zijn als ze een oude lada kunnen rijden en de andere grote groep rijd in Mybach’s, S-Klase, 7-Serie, A8, Pannamera padden of een Range Rover achtige met een hoop bling bling. Alfa’s weg zetten word al een grote klus in het dun bevolkte modale en boven modale publiek.