Fiat Group zet ‘Auto e Moto 2011’ in het teken van grote Lancia’s
‘Auto e Moto d’Epoca’ zal dit jaar in het teken staan van grote Lancia-modellen door de jaren heen. Het evenement dat jaarlijks in de stad Padova wordt gehouden, laat zich een beetje vergelijken met ons ‘Auto Moto Italia’ in Houten en wordt sinds een paar jaar volop ondersteund door FGA. Dit omdat de Italiaanse liefhebbers voor het nationale product veelal hier op afkomen. Zo ook de doelgroep die gevoelig is voor het bezitten van een grotere Italiaanse auto. Segmenten waarin de autobouwer uit Turijn de afgelopen jaren veel terrein heeft verloren in eigen land en internationaal gezien nooit echt veel heeft bereikt.
Omdat Lancia al meer dan honder jaar het ideale merk is voor een massaproduct van formaat (veel mensen weten dat niet eens), onderneemt Lingotto -nu het zich in combinatie met Chrysler weer meer kan permitteren- de nodige stappen om op dit moeilijke marktterrein het een en ander te ondernemen. Na het hoogdravende maar tegelijkertijd zo kansloze eigen product met de naam Thesis van bijna 10 jaar geleden, komt het nu terug met de Thema op basis van de Chrysler 300. De tweede generatie Thema staat vanaf deze maand bij de Italiaanse en Franse Lancia-dealers en moet een eerste stap in de goede richting zijn. Lancia zet hierbij in op een concurrerende prijs, goede kwaliteit, exclusiviteit en aantrekkingskracht. Voor veel Lancia-liefhebbers is het op z’n zachts gezegd even wennen, maar tegelijkertijd een hoopvol teken dat het historisch gezien zo rijke Lancia niet langer met uitsterven bedreigd zal zijn.
Lancia draagt in Padova bewust de boodschap uit dat de nieuwe Thema geheel in traditie is met haar rijke geschiedenis en brengt een unieke verzameling oude topmodellen mee naar de tentoonstelling. Zelfs de oudste Lancia in de vorm van de Alpha uit 1908 kun je er bewonderen (foto boven). Het begin van het merk komt volgens FGA zelfs overeen met waar het nu staat. De oudste Lancia werd namelijk door een Amerikaanse firma van een koetswerk voorzien (door Miller Bros) terwijl de techniek door pionier Vincenzo Lancia in Turijn in elkaar werd geschroefd. De terugkeer is een historisch feit, want de ooit uit Italië afkomstige auto is na vele jaren eindelijk weer terug op haar geboortegrond. De Lancia Alpha 12 HP won al vele oorkondes op diverse internationale conours en is eigendom van de Italiaanse verzamelaar Corrado Lopresto.
Andere nobele kunststukken die een reisje naar de laagvlakte van Veneto de moeite waard maken zijn de Flaminia berlina uit 1959, de Flaminia Presidenziale uit 1961, de Dilamba V8 uit 1930, de Lambda IX serie ‘Torpedo Lungo’ uit 1931, de Aurelia B12 uit de jaren ’50 en een prachtige Astura. Van iets recentere datum is een krachtige Thema 8.32 uit 1988 met Ferrari motor.
” Na het hoogdravende maar tegelijkertijd zo kansloze eigen product met de naam Thesis van bijna 10 jaar geleden, komt het nu terug met de Thema op basis van de Chrysler 300 ”
“Het begin van het merk komt volgens FGA zelfs overeen met waar het nu staat”
“…een hoopvol teken dat het historisch gezien zo rijke Lancia niet langer met uitsterven bedreigd zal zijn ”
Wat een hopeloze prietpraat is dit allemaal zeg.
Na eerst Rover en straks Saab is Lancia ’t eerstvolgende merk wat ten grave gedragen kan worden. Ondanks alle mooie indianenverhalen over toekomstig ‘eigen gezicht’.
Dat krijg je ervan als een boekhouder de tent laat runnen. Het merk dan beter tegelijk met de werkelijke fantastische Thesis kunnen sterven. Dit wanstaltig slotakkoord heeft ’t merk niet verdiend.
Driewerf ‘BAH’
negatief doen is te makkelijk, wees blij dat men dit historische merk wil redden!
En dit is wel de kans van italiaanse zijde om de hogere zakelijke klasse waar louter duitse merken als mercedes, audi en bmw domineren, binnen te dringen.