Pininfarina stopt met het produceren van auto’s; ‘einde van een tijdperk’
Na tachtig jaar komt er een definitief einde aan de productie van carrosseriën bij Pininfarina in Turijn. Dit is vanavond bekendgemaakt door de Torinese editie van La Reppublica. De fabriek in San Giorgio gaat dicht; Deze productielocatie was het enige onderdeel dat nog in stand werd gehouden naast het hoofdkantoor in de wijk Cambiano. Er zullen in eerste instantie 127 werknemers ontslagen worden en voor de overige werknemers zal de onzekerhed nog een tijdje voortduren. Volgens het persbericht beschikt de firma over steeds minder liquiditeit.
Dit tot voor kort zo succesvolle Italiaanse ontwerphuis heeft het de laatste jaren bijzonder moeilijk en valt langzaam uitelkaar. Pininfarina’s einde werd ingeluid toen eigenaar en nazaat Andrea Pininfarina in 2008 omkwam bij een tragisch verkeersongeval. Kort daarna volgde de crisis en stond de bekende firma binnen een mum van tijd op instorten. In 2009 werdende eerste onderdelen al aan de gemeente Turijn overgeleverd die dit op haar beurt -zonder al te veel succes- probeert te verhuren aan De Tomaso. In een moeizame zoektocht naar investeerders is er intussen altijd maar één serieuze overnamekandidaat geweest in de vorm van de Franse partner en aandeelhouder Bolloré, met wie Pininfarina concepten ontwikkelde van een elektrische stadswagen. Deze optie schijnt nu steeds minder levensvatbaar te zijn.
Pininfarina is verantwoordelijk voor vele unieke en smaakvolle creaties door de jaren heen, van concepts tot productiemodellen. Een van de laatste hoogtepunten is de Alfa Romeo Duettottanta ter gelegenheid van 80 jaar Pininfarina en 100 jaar Alfa Romeo (foto). Pininfarina produceerde haar eigen ontwerpen vervolgens, in opdracht van grote autobouwers. Meestal was dit Fiat, maar sinds enige jaren heeft de Italiaanse autofabrikant besloten om efficiënter te produceren en neemt het vele kostenbesparende maatregelen. Het enige wat nu nog overblijft is het ontwerpbureau waarin Pininfarina nieuwe creaties op papier zet, van auto’s tot treinen en gebruiksvoorwerpen. Hopelijk zitten daar ook nog voldoende opdrachten van merken als Ferrari, Maserati en Alfa Romeo bij.
Nee!
dat is niet te geloven! Is er niet de een of andere Victor Muller die een bank kan overtuigen deze meest prestigieuze ontwerphuis kan redden???
Dit is toch eeuwig zonde! Maar mag alfa dan wel de duetto tanta van 2008 uitbrengen, of is dat in handen van het ontwerphuis?
Dat is een coop waarvan AR de opdrachtgever is. Ik hoop dat de badge van PF blijft bestaan op nieuwe auto’s van FGA. Misschien neemt FGA Pininfarina’s designbureau over, al ligt dat niet voor de hand. PF blijft in ieder geval ook zichtbaar op Ferrari’s en Maserati’s.
Het zou een dikke flater zijn van FGA om pininfarina ten onder te laten gaan wegens de jarenlange band die de firma’s hebben. Naar het voorbeeld van VW dat giugiaro heeft overgenomen, zouden zij ook een belang kunnen nemen in pininfarina. Maar ja, echte auto-mensen zijn tegenwoordig blijkbaar schaars bij FGA….
Totaal onbegrijpelijk dat die Duettottanta nooit in productie is genomen.
Ik vind deze veel mooier dan de 4C en zelfs een beetje mooier dan de 8C.
Dit zou een geweldige blikvanger geweest zijn voor het AR gamma.
@Lusso je kunt ook het PF logo kopen en een paar eindverantwoordelijken… ben je ook klaar en kost veel minder. Ik geloof dus niet in een overname van het bedrijf Pininfarina door Fiat.
Jammer heb zelf een aantal auto’s in bezit(gehad) waar dit mooie logo op zit.
Die hele toko staat te koop voor het zelfde bedrag wat Lapo Elkan nog aan parkeer boetes heeft openstaan.
Gewoon opkopen die handel, en niet net als Ford met Ghia gebruiken voor luxere modellen maar straks weer mooie sedans of sportmodellen laten designen en produceren.
Ja dit is echt jammer.
Battista Farina heeft de kijk op auto’s voor mij echt veranderd.
WIe pakt dit op?