Fiat-werknemers van Termini Imerese gaan moeilijke tijd tegemoet
Het merendeel van alle Fiat-werknemers uit Termini Imerese kan pas tegen 2017 bij DR terecht als alles goed gaat. Momenteel staken de werknemers van Termini Imerese omdat ze het zat zijn om zo lang aan het lijntje te worden gehouden. Intussen komen zij die verantwoordelijk zijn voor de overdracht aan DR Motor, met zoveel mogelijk goede berichten naar buiten om de gemoederen enigszins te sussen. Of dat lukt is maar zeer de vraag, want in de Siciliaanse havenstad gaat al een tijd lang nog maar af en toe een lading nieuwe driedeurs Lancia Ypsilons op de boot (foto). Eind dit jaar zal dit sowieso helemaal afgelopen zijn.
DR Motor heeft een investeringsplan klaarliggen ter waarde van 110 miljoen euro, goed voor een productiecapaciteit van 60.000 auto’s per jaar. Maar voor dat zover is, gaan er minstens nog vijf jaar voorbij. Vanaf volgend jaar kan de kleine autobouwer uit Molise aan hooguit 241 werknemers een baan aanbieden. Het jaar daarop kunnen nog eens 561 personen weer aan het werk gaan, in 2014 909 mensen, in 2015 1272 man en in 2016 1312 werknemers. Een bijna onoverbrugbare periode voor de dik 1500 Fiat-medewerkers. De firma van Massimo Di Risio doet intussen alles om zo snel mogelijk te groeien. Het wil op Sicilië een B-segment model gaan bouwen, een SUV (DR5) en een C-segment hatchback.
“Massimo Di Risio, de man achter het succesvolle Dr Motor.”
Ik snap niet waarom ze de 3drs niet nog een jaartje laten meegaan, ziet er ondanks leeftijd nog steeds modern uit. Zet bv maar eens naast zo’n splinternieuwe Seat Mii.
Seat “Mii”; Is dat het geluid wanneer je het 3 cil. prutsmotortje van vag te hoog in de toeren draait?
@AutoEdizione
Tsja wat een naam ook, valt me mee dat Nintendo nog niks heeft laten horen. Hadden ze dat ding gewoon Arosa of voor mijn part Marbella, Fura genoemd.
De naam is inderdaad niet erg gelukkig gekozen van de Seat, het uiterlijk overigens ook niet. Maar dat ‘3 cilinder prutsmotortje’ van de VAG draait wel een stuk beschaafder en soepeler dan de koffiemolen TwinAir die Fiat gebruikt (hoe vervelend dat feit ook is, ik had het graag andersom gezien).
In je kwade dromen Alfa156: ik reed eens in een Lupo en dat ding trilt alleen maar, heeft nauwelijks koppel en maakt een hoop herrie in geen velden of wegen vergelijkbaar met de formidabele TwinAir Turbo waarmee ik inmiddels duizenden km’s heb gereden incl. hogere snelheden (175 km per uur no problem en nog super comfi) Ik weet niet hoe jij aan je conclusie komt!! 😯
@ AutoEdizione: ik heb uitgebreid in de TwinAir gereden dus ik weet waar ik over praat. De driecilinder waar jij het over hebt heeft niets te maken met de nieuwe motor die voor de Up (en z’n broertjes) is ontwikkeld.
Overigens: op de power van een TwinAir heb ik niks aan te merken, de Ypsilon die ik reed is heerlijk vlot. Maar dat geluid! En dat getril en gebrom… Dat kan echt niet in een auto anno 2011. En zuinig is ‘ie ook al niet helaas.
Ik vind het een uitermate charmant geluid (trouwens als ie warm is hoor je ‘m nauwelijks meer) en de trillingen zijn nihil. Het is juist een zeer knappe motor waar niks op aan te merken valt. Hij is ook zuinig zat wat mij betreft. Heb er een dikke 3000 mee gereden in de Ypsilon.
@Alfa156
Ik heb mij laatst door een dealer laten vertellen dat de geluidsbeleving/toerental wennen is d.w.z. mensen trekken te ver door, dit over het verbruik.
@San: Dat begrijp ik maar als ‘m niet ver doortrekt dan begint de hele auto hinderlijk te resoneren.
@AutoEdzione: Charmant, dat kun je vinden. Ik vind het niet van deze tijd, zeker niet in een Ypsilon. Op snelheid hoor ‘m inderdaad niet meer maar voelen (trillen, dreunen) des te meer. Er is echt genoeg aan te merken op deze motor, helaas.
‘Op snelheid’ is de Ypsilon TwinAir zo glad als een aal en mega comfortabel; sterker nog onze volgende review zal juist dat als grootste conclusie hebben als het gaat om de Ypsilon TA. Ik begrijp dus wederom totaal niet waar jij je op baseert. Er klopt in ieder geval geen hout van. Deze auto is zelfs veel comfortabeler dan de MiTo waar je op lange afstanden juist behoorlijk vermoeid uitstapt.
@AutoEdizione: Op snelheid heb je inderdaad weinig last van het gedreun/getril, maar in het verkeer is het nu eenmaal zo dat we niet alleen maar 130 km/u op de cruise control kunnen rijden. Regelmatig moet je terug naar 110, 100, 90 en noem maar op. Juist daar komt de grote makke van de TwinAir naar boven. Daar komt nog bij dat de zitpositie in de Yp zwaar beroerd is voor langere personen zoals ik (stuur slecht verstelbaar, smalle, hoge stoeltjes, korte zittingen) dus voor lange ritten helemaal niet comfortabel. Dat is in de Mito echt veel beter, ook al is die harder geveerd.
Ik ben 1,88m en de zitpositie was formidabel. In de MiTo kreeg ik vanaf 500 km pijn in m’n rug en was ik de trillingen in m’n armen helemaal zat. Bij Ypsilon kun je duidelijk zien dat ze juist daar veel aandacht aan hebben besteed en dat de auto je op den duur zelfs doet vergeten dat het om een kleine hatchback gaat. Het is een kampioen op het gebied van comfort waar ik met drie verschillende items over zal komen op deze website.
@AE: Zo zie je maar: indrukken en smaken verschillen, al denk ik wel dat je met een Italiaans-roze bril op leeft 🙂 (en daar is niets mis mee hoor…) Ik wacht je items met interesse af.
Hé de ‘roze bril’…die heb ik eerder gehoord… Die persoon had ook een 156. De items zullen je overtuigen ‘Alfa 156’ De Ypsilon TwinAir blonk echt uit in comfort en rijplezier. 😉
Wat een interessante discussie! Ik rij sinds september een Ypsilon twinair Gold en vind dat jullie beiden ergens gelijk hebben. De twinair reageert heerlijk rap boven ca 2500 toeren en klinkt enthousiast, is bij constante snelheden bijzonder trillingvrij, maar zodra de motor uit lage toeren moet oppakken is er bij ca 2100-2300 toeren een behoorlijk dreunend geluid wat minder lijkt te worden naarmate de kilometerstand vordert.. Zuinig rijden lukt als de toerenteller in de gaten wordt gehouden. Het rijcomfort is goed terwijl het weggedrag prettig is dus een goed gekozen compromis. De stoelen zijn klein maar zitten op lange afstanden goed en de hoge zitpositie merk je bij instappen maar vergeet je totaal als je eenmaal aan het rijden bent. Het stuur is niet axiaal verstelbaar, dat is echt een misser als je lang bent! Zonder italiaanse rose bril vind ik de Lancia erg charmant, erg mooi ontworpen met een interieur wat we elke keer weer doet lanchen als ik instap en er in rij! Ik blijf echter hopen dat de hinderlijke dreun bij een hogere kilometerstand uiteindelijk verdwijnt, heeft iemand hier ervaring mee?
Welkom! Ik herken het hinderlijk dreunende geluid bij lage toeren niet echt. Wel dat je ‘m onderin eerder op toeren moet houden. Ik speel dan vaak met de koppeling of schakel nog een tandje terug (wat uiteraard wel minder is voor je verbruik). Ik vond het in die zone een heerlijk brommetje dat naarmate de motor warmer wordt bovendien minimaal wordt en enkel charmanter.
Lees onze review 😉
http://www.autoedizione.nl/2011/10/23/rij-impressie-lancia-ypsilon-twinair-comfort-is-a-right/