Alfa Romeo’s uitstel is een strategische keuze in tijden van crisis

Alfa Romeo IAA Alfa Romeo op de IAA van Frankfurt 2011

Krantenkoppen schreeuwen vandaag vooral wat Alfa Romeo op korte termijn niet zal lukken, maar als je het productieplan goed leest en de woorden van de CEO’s goed beluistert, is het de enige optie om het merk eens en voor altijd goed op de rails te krijgen. De Euro-crisis helpt weliswaar een handje bij de beslissingen; Sergio Marchionne liet in Frankfurt weten dat het onmogelijk is om onder de huidige omstandigheden vaart te zetten achter nieuwe Europese en Amerikaanse marktintroducties en de daarbij belangrijke uitbreiding van het dealernetwerk. In Europa is er momenteel te veel aan de hand en in de VS groeien de bomen ook de hemel niet meer. Over één nacht ijs gaan zou te riskant zijn. Alfa Romeo zal stevig uitbreiden zegt Wester, maar voor de kortere termijn heeft men wat zaken moeten uitstellen. Een ander issue is het proces rond Mirafiori waar Fiat nog altijd middenin zit.

Dit jaar hoopt Alfa Romeo op 155.000 verkopen te komen. Er is voorlopig alleen nog sprake van groei op de Europese markt en binnen een jaar is het marktaandeel van 0,7% naar 1,1% gegaan. De Giulietta is een sterke speler, waarvan inmiddels meer dan 100.000 stuks zijn verkocht.

Deel dit artikel:

41 gedachten over “Alfa Romeo’s uitstel is een strategische keuze in tijden van crisis

  • 16 september 2011 om 07:35
    Permalink

    Allemaal goed en wel, maar ondertussen blijven de consumenten wél auto’s kopen en die zullen ze dan noodgedwongen bij de concurrentie moeten halen omdat er bij Alfa bijna niks is.

    De aanval is nog altijd de beste verdediging. Wat Alfa nu doet is de kop in het zand steken en wachten tot alles voorbij is. Nefast voor het marktaandeel…

    Beantwoorden
  • 16 september 2011 om 10:34
    Permalink

    @lusso,

    Mee eens, tuurlijk is het crisis en zal men een jaartje langer doorrijden met de vorige auto, maar er worden nog steeds genoeg auto’s verkocht / geleased. Alfa kan momenteel alleen in het B/C segment iets competitiefs leveren, en juist daar is de concurrentie moordend, de mito mag het opnemen tegen de mini/ds3/a1, en in zekere zin tegen een non “premium” bakkie met een berg opties (zeg een full option fiesta). De giulietta heeft wat dat betreft wat minder directe concurrentie, maar de nieuwe 1-serie is ook de aftrap voor een nieuwe golf aan concurrenten.

    Bij lancia kan men ook niet meer terecht.. lekkere boel in italie

    Beantwoorden
  • 16 september 2011 om 12:28
    Permalink

    Ik begin langzamerhand mijn hoop in Fiat en Alfa te verliezen. Weer uitstel en doormodderen met bestaande producten. Oh nee, zelfs dat niet eens want die gaan gewoon uit productie. Ondertussen dendert de Volkswagen-trein door, want Duitse merken brengen wél stapels nieuwe modellen uit en het marktaandeel van de VW-Groep in Europa staat inmiddels op 25 procent. Audi is Fiat zelfs voorbij en dat hebben de Italianen alleen maar aan zichzelf te danken. En op het gebied van kwaliteit en design worden ze voorbijgestreefd door de Fransen. Het is een trieste boel daar in Italië en bij Fiat en ze zullen heel snel iets moeten doen, anders kan Alfa in de prullenbak en Lancia trouwens ook. En Fiat wordt een niche-spelertje, want goedkope en kleine auto’s kun je net zo goed bij de Koreanen kopen.

    De nieuwe VW Up! en Kia Picanto (ik heb ze, net als de nieuwe Panda in het echt gezien) komen niet alleen veel degelijker over maar zien er ook nog eens leuker uit (niet op de foto’s maar wel in het echt).

    Dit zoveelste bericht van uitstel heeft, samen met de constatering dat Fiat het op steeds meer gebieden laat liggen, mijn liefde voor Italiaanse auto’s vandaag een beetje laten sterven. Hoe zou een tweedehands 3 Serie eigenlijk rijden? 😥

    Beantwoorden
  • 16 september 2011 om 18:56
    Permalink

    Gewoon rustig blijven. Het rommelt enorm in autoland,vooral in Italië,maar ook daar moeten ze roeien met de riemen die ze hebben.Het is gewoon een kwestie van overleven geworden. De kopstukken van de FGA groep kijken ver vooruit en weten wat ze moeten doen. Dat kost veel geld en dat kun je maar een keer uitgeven.We zullen dus nog even geduld moeten hebben ,maar dan worden we wel weer beloond met een scala aan nieuwe modellen.
    Mijn Kappa rijdt nog heerlijk,die kan nog makkelijk een paar jaartjes mee,en daarbij; een BMW is ook niet alles….en een Kia ZEKER NIET !!!!

    Beantwoorden
  • 17 september 2011 om 09:21
    Permalink

    Noodfondsje oprichten voor de Alfa dealers dan maar?
    help de Alfa dealer de winter door stort nu op giro 555

    En verder crises of geen crises als ik in mijn bedrijf tegen een klant zeg dat ik dit jaar en volgend jaar niets voor hem te koop heb maar ik verwacht hem in 2013 of zelfs 2014 weer als klant…..
    Dan vrees ik dat diezelfde klant lachend de deur uitloopt om nooit meer terug te komen.
    Waarom zou dit anders zijn in de verkoop van auto’s?

    Ach iemand met een “voorliefde” voor Italiaanse merken zal heus wel terugkeren of op zijn minst in de gaten houden wat zijn merk allemaal in de showroom zet.
    Beginnende automobilisten en mensen die ontevreden zijn met hun huidige merk ja die ben je nu definitief kwijt die shoppen een deur verder.

    Beantwoorden
  • 17 september 2011 om 16:05
    Permalink

    Het gekke is dat deze discussie zich al eerdere hier heeft afgespeeld. Toen was er nog een en al optimisme en werden realisten, of zoals je wilt pessimisten, nogal bekritiseerd.
    Maar als je heel realistisch de strategie van FGA bekijkt dan zal het voor Alfa een heel moeilijke tijd worden om te overleven.
    Ik vind het ook niet een erg getuigen van een realistische strategische visie als men bij FGA het toekomstige succes o.a. laat afhangen door het vergroten van dealernetwerk.
    Wie, welke dealer(organisatie) gaat er in deze economisch mindere (zeg maar gerust slechte) tijd straks investeren in een merk dat onder de vlag van Fiat nou niet echt blijk heeft gegeven van betrouwbaarheid qua modellen politiek en visie? Vergeet niet dat er andere merken zijn en zullen komen, denk maar aan de Chinesen, die een dealer veel meer rendement op langere termijn zullen opleveren. Je kan nog zo gepassioneerd zijn van Alfa, maar van alleen passie kan je niet eten…

    Beantwoorden
  • 17 september 2011 om 18:13
    Permalink

    Ik vind een aantal reacties hier toch wel bijzonder negatief en niet realistisch. Waarschijnlijk gevoed door emoties die de overhand nemen terwijl er toch echt zoveel moois in het verschiet ligt.

    Als we een jaar verder zijn staat iedereen al te trappelen om meer nieuws van de 4C te ontvangen. Dat model staat voor het begin van een hele reeks nieuwe of vernieuwde modellen en als je kijkt in wat voor tijdsbestek dat plaatsvind dan denk ik dat het allemaal heel erg mooi gaat worden. Een SUV, vernieuwde Mito en Mito 5d, Giulia en in 2014 nog eens de giulia SW, facelift giulietta, een hagelnieuwe Spider en eindelijk een nieuw E segment model ! !

    Ja op dit moment hebben we alleen een mito, de sterke giulietta en nog een verdwaalde 159 maar heb toch even geduld.

    Beantwoorden
  • 17 september 2011 om 19:29
    Permalink

    @hape… keep on dreaming..

    Alfa (of Fiat) heeft geen budget of capaciteit voor al die plannen.. om de 2 jaar een nieuw model is eigenlijk al te veel voor ze…
    dus dan komt de 4C in 2012?, de suv in 2014, de Giulia in 2016 en een hagelnieuwe spider in 2018…

    ondertussen begin ik me steeds meer neer te leggen bij het idee dat wegdromen nog alleen bij de Alfa klassiekers kan…

    Beantwoorden
  • 18 september 2011 om 08:08
    Permalink

    @Hape Welke gek gaat er nu nog een gecombineerde Alfa/Fiat of zelfs Alfa/Fiat/Lancia/Jeep dealerschap oprichten?
    De banken lachen je vierkant uit met zo’n business plan.
    Als je ook de keuze had in een willekeurig Aziatisch of Franse merken combinatie ga je echt wel daar voor kiezen en never nooit de Italiaanse merken.
    Leuk hoor roepen dat je over twee jaar nieuwe auto’s gaat uitbrengen maar intussen is het al een jaar of meer sappelen voor de dealer en binnen anderhalf of zelfs twee jaar valt er geen gigantische opleving te bekennen qua verkoop.
    Ongeacht of de economie dan beter draait of niet ze gaan er nog steeds vanuit dat de concurrerende merken al die tijd niets doen en netjes wachten tot FGA eindelijk hun zaakjes op orde heeft.
    Als ze niet uitkijken worden ze keihard ingemaakt door de Aziaten en Duitsers.

    Beantwoorden
  • 18 september 2011 om 08:12
    Permalink

    bah wat een sombere reactie van mezelf…excuus
    happy times er komt weer een Spider!!!
    😛

    Beantwoorden
  • 18 september 2011 om 16:41
    Permalink

    Over dealers gesproken, ik was gisteren even bij Fiatdealer Vermeij in Uithoorn (nu behorend tot de Van Kouwenberggroep) omdat daar nu ook AR verkocht zou gaan worden. Het bleek iets anders te liggen. Vermeij is geen officiele AR-dealer geworden maar “slechts” erkend reparateur hoewel ze wel via Kouwenberg nieuwe AR’s kunnen leveren. Ook de Abarth-sticker op de ramen had geen betekenis.

    Maar ik hoorde daar dat de Galleria Alfa Romeo aan de A2 bij Holendrecht wellicht volledig Kia (nu AR en Kia) zou worden en dat de Italiaanse merken van Van Kouwenberg een geheel nieuw pand zouden krijgen in Amsterdam Zuid-Oost (d.w.z. AR, Fiat en Abarth en dus niet Lancia). Eigenlijk weer een achteruitgang want de Galleria is een prachtige zichtlocatie waar duizenden automobilisten per dag voorbij komen.

    Overigens zou er in hun Opelpand in Mijdrecht een California alsmede een Enzo te koop staan…

    Beantwoorden
  • 18 september 2011 om 17:23
    Permalink

    Alfa Romeo is op dit moment op sterven na dood, dit is erg pijnlijk. Het is nog maar afwachten wat van al die (telkens wijzigende) plannen terecht komt. Nu toch weer wel een opvolger van de 166 ? Het geeft niet veel vertrouwen. Het is nog nooit in de geschiedenis van het merk voorgekomen dat er gedurende meerdere jaren helemaal geen opvolger is, notabene voor het D- segment waar Alfa traditioneel aanwezig is.
    De commentaren op Italiaanse fora als die van Quattroruote en AlVolante zijn niet misselijk. Ook het Italiaanse publiek gelooft er voor een groot deel niet meer in. Tis intriest.

    Beantwoorden
  • 18 september 2011 om 18:49
    Permalink

    Je zou haast gaan denken dat FGA het merk opnieuw neer wil zetten en daarom bewust een gat in het leveringsprogramma creeert om de band met bestaande producten door te knippen.

    Men kan dan de draad vrijer oppakken en relatie leggen met bijv. de producten uit de jaren ’60. De band met de producten uit de moeilijke jaren van Fiat en Alfa kan dan worden overgeslagen. Een moderne interpretatie van modellen als de Giulia, GT, Giulietta, Spider moet ons toch aanspreken !
    Lichte, krachtige bruikbare auto’s, die relatief betaalbaar zijn (Alfa was geen goedkoop merk in die tijd) met een groot aantal ronduit sportieve specials.
    Ik weet het, het is maar speculeren en het is zeker een riskante strategie (niet minder risicovol dan het neerzetten van een heel nieuw merk overigens), maar wat mij betreft wel een hoopvolle strategie.

    Beantwoorden
  • 18 september 2011 om 21:00
    Permalink

    @Hans75
    Volgens mij heeft het geen zin om te discuseren omdat je beweringen doet die niet te staven zijn. Het gaat om het business plan en het is aan S.M. om voldoende geld vrij te krijgen (of maken) voor Alfa.
    We weten allemaal dat de 4C onderweg is, de SUV staat ook al langer in de plannen en lijkt nu definitief te komen.
    De 159 opvolger is een half jaar uitgesteld… ja dat klopt maar misschien wel omdat het inderdaad allemaal teveel werd!
    Voorlopig zie ik het met vertrouwen tegemoet. Misschien niet voor de dealers, da’s zeker jammer maar die moeten het al jaaaaren niet meer hebben van de verkoop van nieuwe auto’s. Daar valt gewoon geen stuiver op te verdienen.

    Beantwoorden
  • 18 september 2011 om 22:55
    Permalink

    Ik heb toch veel liever dat de Giulia een goede en waardige opvolger wordt van de 159. En weer dichter bij een echte opvolger voor de 156, dan dat 1 model de 156 en 166 moet vervangen.

    Dan maar een jaartje later, dan een snel op de markt gebracht model wat vol compromissen zit. Wat mij betreft een goede keuze van S.M.

    Wel jammer dat ze de 159 zo vroeg de nek om draaien. Met een 1.4+tct en een 1750+tct als uitbreiding hadden ze het model nog wat kunnen rekken. Kennelijk zat dit er niet meer in. Ik neem aan dat men diverse scenario’s heeft bekeken voor men de stekker eruit trok. Een model met verlies verkopen is ook geen optie, zeker als je de productie capaciteit nodig hebt.

    Beantwoorden
  • 19 september 2011 om 08:51
    Permalink

    @hape..
    we zullen wel zien wie er gelijk krijgt… en ik hoop van harte dat jij dat bent..

    @gt20jts, duidelijk nog een dromer.. dat gat in het leveringsprogramma hebben ze in de US al jaren, want daar is na de 164 niets meer geexporteerd..

    Het valt me op hoe makkelijk iedereen zich hier door het FGA management een loer laat draaien… we worden gewoon genaaid, en dan roept iedereen gewoon SM (whats in a name ;-)) zal het wel het beste weten.

    het is gewoon jezelf goedpraten… bij het ene merk (lancia) roept men, ‘nou ja liever een badge dan helemaal niets’, en bij het andere merk (ar) roepen jullie “liever een jaar later dan een model met compromissen”…
    Ik snap ook wel dat SM niet kan toveren, maar ik verwacht een realistische lange termijn strategie waarin een consistente stabiele modellenstrategie wordt uitgelegd, en niet een opgeblazen droomscenario dat never nooit nie gaat uitkomen… Geen woorden maar daden, en die zie ik nog veel te weinig!

    Ik rijdt inmiddels dertig jaar Alfa Romeo, maar vrees het ergste voor de toekomst.

    Beantwoorden
  • 19 september 2011 om 10:04
    Permalink

    Iedereen die nu nog roept dat ‘pessimisten’ (ik noem ze liever realisten) niet de waarheid roepen leeft in een droomwereld. Daar heb ik ook lange tijd in geleefd maar het verleden heeft ons geleerd dat dit geen enkele zin heeft. Twee jaar uitstel voor een nieuw model kan gewoon niet – zeker niet als er verder ook geen nieuwe modellen zijn. En dan kun je allerlei dingen roepen als ‘het moet een goede auto worden’, maar waarom kunnen andere merken dan wel binnen de normale ontwikkelingstijd een goede auto neerzetten?

    Het geleuter over ‘strategische keuzes’ van Fiat horen we nu al drie jaar. Het heeft gewoon te maken met verkeerde keuzes, mismanagement en het gebrek aan visie. Die plannen van Alfa zijn op lucht gebaseerd. Over twee jaar als het dan eindelijk zover is dat we nieuwe modellen krijgen dan komt er weer een nieuw plan waarin allerlei auto’s vooruit zijn geschoven of geschrapt. Die 166-opvolger gaat er echt niet komen, dat is alleen maar een afleiding. En noem me dus geen pessimist, want wat ik hier beschrijf is al meerdere keren gebeurd, kijk de vorige veelbelovende toekomstplannen er maar op na.

    En een Kia gaat hier echt voor de deur komen, maar Alfa/Fiat zou nog heel veel van de Koreanen kunnen leren op het gebied van planning, visie en modelpolitiek.

    Beantwoorden
  • 19 september 2011 om 11:28
    Permalink

    De uitstel van een aantal modellen heeft gewoon te maken met het dealernetwerk dat op de belangrijkste afzetmarkt (VS) nog niet volledig operationeel is. Een aantal modellen worden dan ook dáár gebouwd..

    Het gebrek aan middelen en de wil lijkt me totaal niet aan de orde.

    Beantwoorden
  • 19 september 2011 om 11:51
    Permalink

    @Il Quadrifoglio

    Dat kan wel zijn, maar door dus vast te houden aan een gelijktijdige (of eerdere release) in de VS, verliezen ze hand over hand marktaandeel in europa.

    Ik deel toch het pessimisme van alfa156, Alfa heeft trouwe fans, maar niet genoeg om als merk van te kunnen leven, en de niet die-hard alfist loopt lachend de showroom uit als de verkoper met schaamrood op de kaken nu mag vertellen wat voor gamma de 159 nog heeft. En ook kwa “halo” model heeft alfa niks meer, de brera/spider zijn geschiedenis, de 8c was niks meer dan een leuk stukje autoporno voor een poster en de 4c is nog op zn minst een jaar van de markt verwijderd.

    Beantwoorden
  • 19 september 2011 om 12:02
    Permalink

    @ Vitorio

    Marktaandeel in Europa? In het D, E of H segment zeker? Die verkopen stellen al jaren niets meer voor. Als je het productplan bekijkt zie je dat in de Europese modellen planning niets veranderd en nog volop in wordt geïnvesteerd (TCT, GTA en TwinAir).

    Beantwoorden
  • 19 september 2011 om 12:22
    Permalink

    @Il Quadrifoglio,

    E segment is al jaren niks, omdat de 166 al jaren niet meer gemaakt wordt, het D en H segment lijden zwaar onder het feit dat de 159 (en afgeleide brera/spider) nooit lekker zijn uitgevoerd. Omdat die auto zowel de 156 als 166 mocht opvolgen is ie te zwaar geworden, en vervolgens toen ie eigenlijk een facelift nodig had, ernstig gekortwiekt en gemarginaliseerd. Vind je het gek als je geen 159s meer verkoopt als het model uit 2005 nagenoeg ongewijzigd is, en je het aantal beschikbare motoren/uitvoeringen elk jaar verkleint.

    Vergeet niet dat de 156 hier in nederland de best verkopende alfa ooit is, de 159 daarintegen..

    Beantwoorden
  • 19 september 2011 om 13:07
    Permalink

    Ik lees bij FGA en op dit forum telkens dat de maatregelen (c.q. uitstel) veel te maken heeft met de Amerikaanse markt. Maar op die markt is men voorlopig zelfs nog helemaal niet aanwezig en het is nog maar afwachten of dat gaat lukken. Ik vind dat een vreemd excuus. Wat dan van de Europese markt, die (daardoor) nu helemaal weg kwijnt door het ontbreken van nieuwe modellen ?

    Beantwoorden
  • 19 september 2011 om 13:16
    Permalink

    @Vitorio: de 33 is nog altijd de best verkochte Alfa in Nederland, daarna volgt inderdaad de 156. Daar zijn er zo’n 25.000 van verkocht, de 159 gaat de 10.000 niet eens halen. Wat overigens doodzonde is omdat het een fraaie en erg goed rijdende auto is. Het door de media gehypete verhaaltje over dat ‘ie te zwaar is, is onzin. Elke vergelijkbare auto in dat segment is net zo zwaar, inclusief de zogenaamde premiummodellen.

    Het is inderdaad zonde dat de 159 nooit een facelift en interieurupdate heeft ondergaan, op wat marginale wijzigingen na.

    Beantwoorden
  • 19 september 2011 om 13:28
    Permalink

    @Alfa156,

    Ah, scusi, ik wist dat de 33 het ook erg goed heeft gedaan, maar welk van de twee het beste verkocht.. Afijn, de 156 heeft het dus erg goed gedaan voor alfa.

    Beantwoorden
  • 19 september 2011 om 23:43
    Permalink

    Iedereen dan maar aan de i40? De 159 is nog te koop hoor gaan ze hem meteen in TI versie prijzen voor 20 mile dan kunnen ze er nog een verkoop succes van maken. :mrgreen: 😛 🙁

    Tja ik weet het ook niet meer hoor wat ze willen.

    Krijgen we straks een soort van cash back actie of zo als ze ooit die 500.000 naar beneden bijgestelde 400.000 auto’s willen verkopen?
    Hebben we U laten zitten de afgelopen jaren ruil nu uw I40 3 serie mondeo e-klasse A4/A5 weer in en krijg een gratis Giulia.

    Ze mogen blij zijn als ze die 160.000 de komende jaren weten vast te houden met die twee modelletjes die nog steeds erg mager zijn in mogelijkheden ivm de concurrentie. Waarom geen 2.0JTDm 140PK met TCT of de 1.4 Mjet met 135 pk?

    Als ze dan de Guila nog 3 jaar uitstellen. Maak dan een Giulietta met 3 deuren een sedan en een SW dan heb je nog wat te bieden aan de klanten. De Mito is al over zijn top en de Giulietta red het in zijn eentje ook niet tot de zomer 2014 voor de eerste Giulia geleverd gaat worden. De mito met 5 deuren zou ook al veel eerder komen een staat ook weer in de ijskast.

    Onze 159 gaat straks de deur uit maar ik heb geen idee wat ik er voor terug moet gaan halen. Ik was erg blij met de Alfa’s moet ik nu weer bij BMW gaan shoppen met al die schijn Duitse degelijkheid? Of z’n onbetrouwbare toyo op diesel waar de turbo slangen van afspringen omdat ze ze vergeten aan te draaien dat zijn SUD praktijken uit de jaren 80?

    Waarom op die Amerikanen wachten met de Giulia. Maak gewoon een Europese en als je dan naar US of A gaat dan een aangepaste voor hen. Ik wil geen Giulia met blad veren en starre achteras 😈 . Zij wel.

    De plannen zien er verder goed uit maar de tijd lijn is zeer slecht gekozen als je groeien wil ipv krimpen de Spider en Giulia zijn een must die niet kunnen wachten tot half en eind 2014 voor hij leverbaar is! Of zet die productie lijn in Sicilië op daar vervelen ze zich toch of ga de 159 in Brazilië bouwen en hierheen verschepen. En dan wel met de laatste motoren er in (1.4 135/170 1.7 200/235 1.6JTDm 120 2.0 140/170 en allen met TCT) een een knappe V6 ook met TCT en optieQ4 vanaf 140PK diesel. nieuw minder Duits ingetogen interieur er in en de face lift is klaar voor een herstart. Zelfde geld voor Brera en Spider beter iets dan niets! In China zijn ze niet zo moeilijk als ze daar nu weer de 156/147/GT gaan bouwen met o.a. de oude Busso en twin sparks hebben ze daar toch niet door. Maar wel goedkoop een paar productie modellen die nog steeds er goed uitzien. Euro 4/5/6 kennen ze daar toch niet. 😀

    Beantwoorden
  • 20 september 2011 om 07:15
    Permalink

    de 156 terugbrengen in china zou echt een hele gave zet zijn 😆

    Anyway, een giulietta sedan/sportwagon zou geen slecht plan zijn, dat doen ze bij ford ook met de focus, nu verkoopt de sedan daar traditioneel in nederland totaal niet van, maar de hatch/wagon combo gaan als zoete broodjes.

    Maarre, iedereen aan de i40, dacht het niet, ik ben helemaal klaar met die koreaanse namaak-autos

    Beantwoorden
  • 20 september 2011 om 09:01
    Permalink

    Volgens mij wordt de 156 nog in Thailand geproduceerd..

    een drie jaar geleden was pas de introductie.. als ik me goed herinner…

    Beantwoorden
  • 20 september 2011 om 09:04
    Permalink

    nou ja.. het was al in 2002 (time flies):

    Bangkok – Fiat Auto (Thailand) Ltd., a wholly owned subsidiary of Fiat Auto S.p.A. of Italy, and General Motors (Thailand) Ltd. announced an assembly contract agreement to manufacture the Alfa Romeo 156 at GM’s facility in Rayong, Thailand.

    Production is expected to commence by the first quarter of 2002. Annual output is expected to reach some 4,000 cars. Fiat Auto’s overall industrial investment will total approximately US$10 million.

    “This initiative is important because it forms part of our strategy for strengthening Fiat Auto’s presence in markets with high growth potential in the automobile sector,” said Pietro Sighicelli, Vice President, Overseas Operations, Fiat Auto S.p.A. at the agreement signing ceremony in Bangkok. “We want to bank upon and fully exploit the high prestige of the Alfa Romeo brand and especially of the Alfa 156, which has won many awards including the `Car of the Year Award,’ Europe’s most prestigious accolade.”

    “The assembly contract agreement with GM Thailand is a further step within the strategic industrial alliance established last year between Fiat and General Motors,” Sighicelli added.

    According to William Botwick, President of General Motors Thailand: “Today’s agreement demonstrates the benefit of GM’s alliance with Fiat in Asia Pacific. Our Rayong facility was designed to be flexible, to allow us to expand production and build several vehicles on the same line at the same time. It also represents a further endorsement of the world class quality level we are building in Rayong that has enabled us to successfully export the Zafira to five continents.”

    “We are pleased to be adding the Alfa Romeo 156 to our factory’s product lineup. Alfa Romeo is one of the most prestigious names in our industry. It is synonymous with European styling, luxury and quality.

    “By signing today’s agreement, Fiat is demonstrating its commitment to the Asia Pacific market. At the same time, Fiat is demonstrating its faith in the GM assembly center and the people of Thailand,” Botwick said.

    Alfa Romeos manufactured in Thailand are targeted for export to Asia Pacific markets such as Brunei, Hong Kong, Indonesia, Malaysia, Singapore and Sri Lanka. Fiat Auto is studying cooperation plans with its current local importer, Thai Prestige Auto, for the distribution of its vehicles.

    General Motors Thailand is a subsidiary of the US-based General Motors Corporation, was established as part of GM’s global strategy to strengthen its presence in the Asia Pacific Region. GM Thailand Assembly Center is located on the Eastern Seaboard Industrial Estate in Rayong Province, representing an investment of more than US$ 650 million with its 130,000 units annual production capacity. Since the start-up of the production of Zafira – a compact MPV in mid 2000, over 90% of the output have been shipped to global markets under GM’s leading brands including Chevrolet, Holden, Opel and Vauxhall. GM Thailand Assembly Center is currently increasing its production portfolio to include other GM cars and those of its strategic alliances.

    of ze nog steeds worden gemaakt weet ik niet.. (zal wel niet, want het was samen met GM…)

    Beantwoorden
  • 20 september 2011 om 10:18
    Permalink

    @Dutchbird: Nee, VW zou ook geen oplossing zijn – dan gaat het karakter van Alfa teveel verloren. Verkopen aan een (Chinese) partij die er veel geld in wil pompen, een Duitse manager neerzetten die structuur en continuïteit gaat aanbrengen in het productplan en Italianen de ontwikkeling en het design laten uitvoeren, eventueel in samenwerking met Fiat. Dat lijkt me de beste oplossing. Helaas is dit onmogelijk, Alfa is teveel in Fiat geïntegreerd om nog losgeweekt te kunnen worden.

    Met Volvo is het ook goed gekomen onder een (goede) Chinese eigenaar, hoewel je natuurlijk wel moet oppassen met die Chinezen 🙄

    Beantwoorden
  • 20 september 2011 om 13:31
    Permalink

    Beter zou het zijn om de Alfa SUV (en de Jeep SUV) lekker in de VS te bouwen en de Giulia (vervroegd!) gewoon te bouwen waar het hoort: Italia. Maar dan wel echt vervroegd.

    Beantwoorden
  • 20 september 2011 om 13:40
    Permalink

    We kunnen op dit forum veel willen en wensen, daar hebben de zgn. managers in Italie lak aan. Men weet gewoon niet wat men met Alfa en ook Lancia wil.We worden om de zoveel tijd geconfronteerd met weer uitstel en afstel. En tussendoor heeft men het over produktieaantallen van Alfa van vele honderduizenden per jaar. Dan moeten er wel modellen geproduceerd worden, zo als de rest van de autoindustrie doet !!
    Als je nu nog gelooft in SM en de rest heb je een plaat voor je kop. En het zoethoudertje 4c verandert daar niets aan!
    SM lijkt veel op VM, btw!

    Beantwoorden
  • 20 september 2011 om 15:39
    Permalink

    @Vitorio

    Dat van die i40 was ook sarcastisch bedoeld 🙂 Maar ik moet wel zeggen die Koreanen gaan steeds beter nadenken over het lijnen spel op de reclames vond ik hem er goed uitzien bij nadere inspectie overigens niet te druk rommelig aan het front. Maar de belijning lijkt wel goed doordacht. Nee niet mijn wagen maar beter dan een gefacelifte “Audi 80 II” die de lijnen nu heeft die hij toen had moeten hebben. Maarja niet raar dat hij nu de doordachte lijnen van een 156 heeft nu de tekenaar daarvan daar zit wel een beetje laat om na 20 jaar de boel op de rit te hebben en toch zo goed te verkopen.

    @FGA kunnen jullie niet wat van die marketing jongens bij VAG jatten die gasten verkopen je zelfs straat stenen als of het kroonjuwelen zijn. 😀 😀

    Beantwoorden
  • 21 september 2011 om 10:01
    Permalink

    @AR159

    De i40 vind ik kwa design nog best te pruimen, maar daar geef ik voornamelijk ford de schuld van (heb nu een nieuwe lease-focus, dus ik ben wel wat gewend aan die semi-koreaanse lijnen). De i30 die ik heb gereden viel echter op alle punten door de mand als een slecht namaak product van een echte auto

    Beantwoorden
  • 21 september 2011 om 21:31
    Permalink

    Proef ik hier nu sympathie voor de Koreaanse auto?
    Laten we niet te veel achterom kijken naar modellen die al lang niet meer geproduceerd worden en alle marketingblunders van FGA. Laten we er eens lekker voor gaan zitten en kijken wat FGA ons de komende jaren aan nieuwe modellen gaat brengen.Ik weet dat het geduld van de rijders in het middensegment erg op de proef wordt gesteld,maar willen toch allemaal het beste voor de Italiaanse auto-industrie?
    Dat bereiken we niet met mokken en het kopen van vreemd merk auto’s. Ok, ik heb makkelijk lullen want ik hoef de komende jaren geen nieuwe auto uit te zoeken/ aan te schaffen,maar is er dan helemaal niets interessants uit Italië om in te gaan rijden? Als we van Italiaanse auto’s houden waarom kopen we ze dan niet……??

    Beantwoorden
  • 22 september 2011 om 08:48
    Permalink

    Vandaag een utigebreid artikel in het Financieel Dagblad over FGA onder de kop ‘Italianen somber over koers van Fiat’, de inhoud heeft de nodige raakvlakken met de uitgestelde modellenlijn van Alfa.

    Beantwoorden
  • 26 september 2011 om 08:51
    Permalink

    @AR 159

    Tja, ik heb zelf een tijdje in een seat leon (budget-VAG) gereden, en die beviel stukken beter dan dat koreaanse apparaat. Ik moet er wel bijzeggen dat de hyundai voor zijn uitrusting makkelijk 5k goedkoper is dan een gelijkwaardige VAG, daar staat dan weer tegenover dat op een VAG-mobiel alles enigszins okee aanvoelt en werkt.

    Beantwoorden
  • 26 september 2011 om 15:26
    Permalink

    @Vitorio
    “tegenover dat op een VAG-mobiel alles enigszins okee aanvoelt en werkt.”

    Dat kon ik niet zeggen van onze ex VAG Met de helft aan KM’s per jaar had ik daar 2x zoveel kosten aan per jaar dan aan onze 156 of later de 159 en bij opruimen minder had gelopen (10K) dan dat ik de 156 kocht en 10KM meer dan dat we de 159 kochten (inmiddels heeft de 159 40K meer gelopen en is deze 3 jaar jonger dan de VAG). Reden ook waarom er nu dus een Punto EVO staat ipv de dure VAG.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.