De Tomaso steeds verder in het nauw
De Tomaso wijst alle verantwoordelijkheid af maar heeft intussen steeds minder zicht op een productieve toekomst. Zoals al eerder gezegd, is er momenteel een strijd gaande tussen de regionale overheid van Piemonte en de ondernemende familie Rossignolo. Gianluca Rossignolo (rechts op de foto) is in dit conflict, dat al vanaf de presentatie van de Deauville in Genève speelt, de belangrijke voorman die handelt namens zijn bejaarde vader (links op de foto). Eventuele investeerders uit Azië twijfelen of ze hun vingers wel aan deze Italiaanse toestanden willen branden, waardoor Rossignolo junior steeds meer een beroep doet op de lokale overheid en Turijn.
Het probleem zit volgens de zoon namelijk in het niet naleven van toezeggingen rond de voormalige Pininfarina-fabriek in Grugliasco door het stadsbestuur van Turijn. De belangrijkste fabriek van De Tomaso zou volgens een afspraak uit 2009, namelijk voor 650.000 euro per jaar van de lokale overheid en de firma SIT (onderdeel van FinPiemonte) gehuurd worden. Daarbij zou Piemonte 11 miljoen euro lenen aan De Tomaso, maar omdat deze lening is uitgebleven, verklaart Gianluca Rossignolo nu dat het familiebedrijf veel te veel in eigen buidel heeft moeten tasten met alle tekorten van dien (24 miljoen euro). Junior zegt dat De Tomaso alles wil doen om de productie van de Deauville in Turijn te starten, maar kan dit niet zolang door Turijn niet de juiste condities worden gecreëerd.
Veel alternatieven heeft De Tomaso niet, maar volgens Gianluca Rossignolo heeft de firma een lange adem als het om deze moderne locatie in Grugliasco gaat; “Als we vandaag geen eigenaar kunnen worden, dan wel in de toekomst. Intussen hebben we de kans om in Termini Imerese voor het symbolische bedrag van 1 euro iets op te starten.” Dit geduld hebben de 900 werknemers van de voormalige Pininfarina-fabriek natuurlijk niet. Hun toekomst hangt nu af van een eventuele geldschieter uit India die nog ernstig twijfelt.
En alsof dat niet alles is, groeit nu ook de zorg bij de Toscaanse overheid. Met deze regio heeft De Tomaso altijd goede afspraken kunnen maken en werd een half jaar geleden nog een gemoderniseerde productielocatie heropend in Livorno, waar Rossignolo met zijn voormalige firma Delphi altijd al autotechniek produceerde. Daar is tot nu toe nog geen chassis samengesteld. Senior belooft zijn thuisbasis echter dat er binnen afzienbare tijd een schip met onderdelen zal arriveren uit de VS, zodat de productie van de techniek alvast van start kan gaan… Uit dit soort toezeggingen blijkt dat De Tomaso het water aan de lippen staat.