Fiat wil in Mirafiori alleen nog stadsauto’s bouwen
Niet het Italiaanse Turijn, maar het Amerikaanse Detroit wordt waarschijnlijk de locatie waar Fiat de SUV/Crossover van Alfa Romeo en Jeep wil gaan produceren. Dit is wat min of meer naar buiten is gekomen vandaag dankzij een verklaring van Sergio Marchionne zelf, in reactie op het nieuws van gisteren over een herziening van het plan voor Mirafiori. Dat nieuws kwam naar buiten via een verklaring van Roberto Cota, de regionaal president van Piemonte die een paar dagen geleden hierover in gesprek was met Marchionne.
Fiat zou van plan zijn om vanaf het vierde kwartaal in Amerika 280.000 auto’s per jaar te gaan produceren, precies het aantal dat vorig jaar nog werd toegezegd aan Turijn. Volgens Bloomberg komt daar een nieuwe kleine stadswagen voor in de plaats. Hier ontstaat voorlopig even wat nieuwe verwarring, want Fiat had reeds de productie van een nieuwe vijfdeurs tegenhanger van de MiTo in de planning. Dit laatste zullen de Amerikanen van Bloomberg ook markeren als een kleine stadswagen, terwijl wij graag spreken over het B-segment. Of het dus om een langverwachte nieuwe extra kleine auto zal gaan van bijvoorbeeld Fiat/Lancia/Chrysler, is dus nog even gissen. Dit kleine model zou ooit in Servië gepland worden maar werd door het invallen van de crisis afgeblazen.
Servië kreeg vorig jaar juli het productieplan toegewezen van de compacte MPV’s (project ‘ElleZero’) dat oorspronkelijk voor Turijn bestemd was, dus er zit beslist enige logica achter de aanname dat Mirafiori naast kleine Alfa’s, ook de opdracht krijgt om ultra compacte Fiat/Lancia stadsauto’s te bouwen, waarvan de ontwikkeling voor een groot deel reeds in Brazilië heeft plaatsgevonden (Mio). Dat Fiat nog weinig zegt over plannen voor een tegenhanger van de Smart, heeft natuurlijk alles te maken met geheimhouding tegenover de concurrentie. Fiat’s lancering van wat men in de wandelgangen al de nieuwe ‘Topolino’ noemt zal op de markt namelijk inslaan als een bom en ook in de VS voor het nodige succes kunnen zorgen naast de 500.
Eind september komt Fiat met een gedetailleerd plan, maar intussen zijn de Italiaanse vakbonden behoorlijk onrustig aan het worden op dit moment. Het ‘weghalen’ van de SUV’s voelt als een koude douche in het toch al negatieve ondernemingsklimaat van Turijn, ook al gaat het waarschijnlijk om een tactische aanpassing in plaats van een gedeeltelijke aftocht van Fiat. President Cota mocht nog niets zeggen, maar was alvast erg positief over zijn gesprek met Marchionne. Iets wat maar weinig mensen kunnen begrijpen momenteel. Wie weet hoe de kennis die hij momenteel bezit op zijn lippen brandt.
Een nieuwe 5drs tegenhanger van de MiTo? euh Punto gaan ze nu in concurreren in eigen huis. En een nieuwe stadvlo? Ik weet wel dat Smart met Renault aan het samenwerken is wat betreft een opvolger misschien dat Fiat er weer op het juiste moment inspringt.
De verplaatsing naar Detroit had te maken met het feit dat dit gunstiger zou zijn met het oog op de Dollar-Euro koers. Begrijpelijk, maar het is weer de zoveelste op-de-laatste-minuut aanpassing van de plannen. Flexibel zijn ze wel die Fiatjongens!
Ik vraag me wel af hoe ze die geplande 280.000 stuks gaan opvangen die beloofd was. Met de bvb een Mito alleen zal het niet lukken…