Brazilië: Al bijna 10 jaar koninkrijk Fiat
In 1976 was de fabriek van Fiat te Betim in de deelstaat Minas Geiras eindelijk klaar. Althans Fiat Automóveis S.A. startte haar productie reeds in december 1975 maar de inauguratie vond in het voorjaar van 1976 plaats. Dit gebeurde onder grote belangstelling want naast de president van de deelstaat, waren ook president Geisel en voormalig president Juscelino Kubitschek aanwezig (die dat jaar nog omkwam tijdens een ‘auto-ongeluk’). Die zomer zou de 147 (Standard, L, GL) op 9 juli op de lokale markt verschijnen nadat het was gepresenteerd op de autosalon van Sao Paolo. In tegenstelling tot Fiat’s Europese reputatie, zou Fiat in dit immense land met een opkomende economie, al snel uitgroeien tot de bouwer van compacte moderne robuuste auto’s. Als basis gebruikte het hiervoor de innovatieve Fiat 127. Uiteraard werd de auto voor de gelegenheid anders opgebouwd dan de Italiaanse tegenhanger. Anders zouden de Braziliaanse wegen geen genade kennen met het ontwerp met dwars geplaatste motor van Pio Manzù. De 147 groeide uit tot het ideale alternatief voor de Volkswagen Kever, die inmiddels heel Latijns-Amerika veroverde.
Toch kende de meer stevige tegenhanger van de 127 eerst nog de nodige kwaliteitsproblemen, ondanks een zware duurtest van een miljoen mijl. Fiat Automóveis wilde zo snel mogelijk van dit probleem af. Daarom werd de auto alsnog een succes; In het eerste jaar werden er al 64.000 van verkocht. Na het eerste model met 1048 cc en 50 pk, verscheen in 1978 een sterke 1.3 met 61 pk. Hiervan kwam al snel de eerste versie op Ethanol op de markt (1979). Er volgden vanaf dit punt vele varianten, zoals de Rally, Panorama (sw, later vanaf 1986 Elbe genaamd, ook in Italië), Pick-up (650 l. laadruimte, ook in Italië), Oggi (sedan, later vanaf 1985 Award genaamd, zelfde basis als de Panorama) en Fiorino (bestel, ook in Italië).
Fiat Automóveis stond bekend om haar progressieve houding. In 1984 kwam de Uno (anderhalf jaar na de succesvolle Italiaanse tegenhanger) op de markt en werden er kwalitatief zeer grote sprongen gemaakt. De 147 werd in 1982 omgedoopt tot ‘Spazio’ en was als 127 met een modern Fiat-gezicht zelfs goed genoeg voor de Europese markt. Italië reed voor het eerst in Braziliaanse Fiat’s. Dat Fiat Automóveis een schoolvoorbeeld was van continuïteit bewijst ook de opvolger Uno. Het ontwerp van Giugiaro zou nog lang meegaan en werd in 1990 omgedoopt tot ‘Mille’. Fiat groeide inmiddels uit tot een van de grootste merken van Brazilië, dankzij verdere investeringen door Fiat-topman Vittorio Ghidella gedurende de jaren ’80. De degelijke aanpak van de Braziliaanse fabriek zou Fiat zelfs in de jaren ’90 verder doen groeien met als climax; grootste autobouwer van Brazilië. Vanaf de introductie van de Palio (1996) maakte Fiat Autómoveis grote sprongen. In 2000 volgde zelfs de bouw van een afdeling (35.ooo m²) voor de constructie van Fire motoren.
Inmiddels is Fiat Automóveis onder leiding van CEO Cledorvino Bellini aan het uitgroeien tot een nog veel groter bedrijf. De firma krijgt onder supervisie van Sergio Marchionne alle vrijheid zich verder te ontwikkelen. Een tweede fabriek is onlangs geopend in Pernambuco en in 2010 lanceerde Fiat Automóveis het eerste totaal in Brazilië ontwikkelde product; De nieuwe Uno. In minder dan een jaar werd de Uno zelfs de best verkochte auto van het land met 229.000 stuks. Fiat Brazilië passeerde in deze periode Italië qua productieaantallen, een historisch feit. Het bedrijf heeft momenteel zelfs een groot onderzoek- en ontwikkelingscentrum en werkt hard aan innovatieve concepten zoals een kleine stadsauto met de naam Mio. Inmiddels heeft Fiat Automóveis zelfs de opvolger van de Palio al klaar en kan het de groei bijna niet aan. Fiat verkoopt in Brazilië nu op jaarbasis maar liefst 150.000 auto’s meer dan drie jaar geleden. Inmiddels is Fiat Automóveis S.A. al dik 9 jaar de grootste autobouwer van Brazilië en dreigt het een nog veel grotere afstand te nemen op VW en GM. Alleen op maandbasis komt Fiat nog wel eens op de tweede plaats terecht. Brazilië is dus ronduit het ‘koninkrijk’ van Fiat. Het bedrijf wil met haar ruim 25.000 werknemers de komende jaren flink blijven investeren in innovatie. Hierdoor kan Fiat-Chrysler tegen 2015 uitbloeien tot een van de grootste autobouwers ter wereld, met dank aan 35 jaar Braziliaanse voortvarendheid.
[nggallery id=661]
Prachtig zo’n 127 Fiorino, trouwens een 127 Brasil Panorama is hier in NL ook wel geweest. 1.3 diesel, geel of grijs kenteken? opgevolgd door de Penny op Braziliaanse Uno basis.
Mooi geschreven!
En verder Zuid Amerika is zeer snel aan het vooruit gaan op economisch gebied.
Het word tijd dat er in die regio een echt lokaal automerk ontstaat.
Als zelfs een landje als Luxemburg een automerk heeft waarom dan zo’n immens groot gebied als Zuid Amerika niet?
@San: klopt, alleen waren deze voornamelijk voor de Italiaanse markt bestemd. Daarbuiten zag je ze nauwelijks. De op de Uno gebaseerde modellen (sedan en station) zijn zelfs erg populair geweest in Italië. Iedereen weet daar nog wat de Duna was. Er is zelfs een levendige Duna club.