Marchionne: ‘Samenwerking met Tata aangepast maar blijft wel bestaan’
De samenwerking tussen Fiat en Tata is niet in gevaar. Dat liet Sergio Marchionne weten in een kort interview vanuit Rimini, tijdens de jaarlijkse bijeenkomst voor katholieke jongeren (Comunione e Liberazione). Vorig jaar hield de CEO in zwarte polo (vanwege de hitte) op deze locatie nog een vurig pleidooi over Fabbrica Italia ten overstaan van honderden jonge Italianen. Toen vocht de CEO nog een vrij eenzame strijd in zijn geboorteland, vandaag stond het meer in het teken van een kansloos gevecht tegen de tendens op de mondiale beurs. De door de wol geverfde econoom hield echter zoals altijd het hoofd koel.
Vorige week kwam opnieuw het nieuws naar buiten dat Fiat op het punt stond om Tata als belangrijke partner in India te verliezen. Tata heeft het momenteel zwaar en verliest fors op Mahindra, de concurrent in eigen land. Alsof dat nog niet erg genoeg is kwam ook nog de headline dat Fiat het in Amerika helemaal niet zo goed doet en dat de resultaten in Brazilië ook enigszins tegenvallen. Gevolg; een nog scherper dalende lijn voor het aandeel Fiat, dat het laatste half jaar al structureel onder de maat presteerde.
Over de situatie in India was Marchionne kort maar helder. De samenwerking zal namelijk gewoon in stand blijven, maar alleen inhoudelijk een andere invulling krijgen, oftewel een aanpassing van het akkoord. Over de situatie in de VS zei hij; “Fiat verkoopt 4 miljoen auto’s per jaar. “Als we in de VS 35.000 500 modellen verkopen in plaats van 50.000, dan is dat geen enkel probleem.”
Toch sprak Sergio Marchionne ook dit jaar weer even over Fabbrica Italia en zijn boodschap was dezelfde, ondanks de economische tegenwind. De jeugd heeft de toekomst moet de CEO hebben gedacht; “Fiat zal de investeringen in Italië blijven uitvoeren en gewoon tot volbrengen zonder enige aanpassingen.” Inmiddels was in de Italiaanse media namelijk traditiegetrouw ook hier weer grote twijfel over ontstaan, ondanks dat Marchionne zelf nooit van het plan is afgeweken.
Goed dat Marchionne het hoofd koel houdt maar jammer dat er geen oplossing voor India wordt aangedragen. De Uno zou het daar bijvoorbeeld goed kunnen doen, dus waarom blijft die auto voorbehouden aan Brazilië?
De negatieve verhalen over de verkopen in de V.S. zijn uit hun verband getrokken. De verkoop van 500 is wat moeizamer op gang gekomen maar inmiddels loopt dat nu wel.
En Fabricca Italia: ik hoop van harte voor Fiat en Italië dat dit plan slaagt. Fiat is de Italiaanse overheid alvast een stap voor in de economische hervormingen… 😯