Fiat blijft onderuit gaan op de beurs
Het aandeel Fiat is al enkele maanden in een vrije val terecht gekomen en dus kun je stellen dat Fiat de huidige economische crisis nu ook op de handelsbeurs aan de lijve ervaart. De sfeer van overwinning van begin dit jaar, net na de spin-off van Fiat SpA en Fiat Industrial SpA, lijkt dus alweer tot een ver verleden te behoren. Het aandeel van de auto producerende divisie is nu nog maar iets meer dan 4 euro waard (-11,9% op 18 augustus). Voor het aanvankelijk zo succesvolle vrachtwagen en landbouwmachines producerende Fiat Industrial, is de dalende lijn nog sterker en is het aandeel al onder de 6 euro gedoken (-13% op 18 augustus). Over het laatste half jaar hebben de aandelen Fiat en Fiat Industrial respectievelijk 40% en 44% aan waarde verloren. Het oude nog niet opgesplitste Fiat had eind vorig jaar een waarde van zo’n 15 euro per aandeel, maar nu hebben de beide afdelingen samen een waarde van nog geen 10 euro per aandeel. Zelfs analisten, die vorige maand nog uitgingen van een totale waarde van ongeveer 13 euro, zijn verbaasd over deze sterke waardevermindering.
Fiat fietst momenteel tegen de wind in op diverse fronten, wat de recente daling kan verklaren; In de Verenigde Staten is Fiat flink vertraagd doordat het om diverse redenen de beoogde verkoopdoelstelling (50.000 stuks van de 500) nog niet kan halen. In India blijven de verkoopcijfers te laag en dreigt er een eind te komen aan een vier jaar lange samenwerking met Tata Motors. Zelfs in Brazilië, waar Fiat altijd regeert, bereiken negatieve geluiden momenteel de beurs, doordat Fiat -vanwege een korte huishoudelijke productiestop- in augustus een paar honderd auto’s minder (270) heeft kunnen slijten dan rivaal Volkswagen. Hoewel over 8 maanden gezien, Fiat in Brazilië nog altijd 36.700 auto’s meer heeft verkocht dan VAG. En dan is er uiteraard de crisis op de Europese automarkt, de angst voor een tweede recessie en bovenal de speculaties rond de schuldenlast van de Italiaanse staat. Ook deze cijfers werken niet in het voordeel van Fiat’s aandeel. Sergio Marchionne voelt deze neergang overigens ook in zijn eigen portemonnee, aangezien zijn stock-option in de firma langzaam in rook opgaat. In 2004 verwierf hij het recht om 10,67 miljoen aandelen (6,58 euro per aandeel) te kopen. Eind vorig jaar zou hem dat nog 80 miljoen euro opleveren en nu net 29 miljoen. Voor de 10 miljoen aandelen die daar in 2006 nog bijkwamen (13,37 euro per stuk), geldt een nog groter verlies. Voor de Fiat-Chrysler baas, is de tweede recessie dus al lang gaande…
Ocharm Marchionne… nog maar 29 miljoen euro over 😉
Ach bij de Zeeman hebben ze ook vaak leuke truien hoor.
hahaaaaaa