Het nieuwe management van Fiat-Chrysler
Fiat SpA is nu één enkel bedrijf met een Amerikaanse autotak binnen de gelederen. Deze week presenteerde de Italiaanse autofabrikant daarom voor het eerst de gecombineerde tweede kwartaalcijfers en brengt het vandaag een herschikking van het management naar buiten. In de nieuwe opzet zijn de krachten beter verdeeld over de diverse continenten. Sergio Marchionne zal voorlopig nog de eerste man blijven in het concern, maar neemt wat meer afstand van Europa en Italië door zich te richten op Noord-Amerika. Hierdoor hoopt de 59 jarige CEO in zijn laatste jaren als topman, wat minder tickets te hoeven boeken en dus minder overwerkt te raken. Europa, Afrika en het Midden-Oosten vallen voortaan onder de verantwoordelijkheid van Gianni Coda. Cledorvino Bellini wordt als directeur van Fiat Brasil chef van Zuid-Amerika. Michael Manley is CEO over de Aziatische markt. De belangrijkste verandering binnen Fiat Group Automobiles, is dat Olivier François na zes jaar van Lancia naar Fiat overstapt als baas over dat label. Lancia/Chrysler valt nu onder de regie van Saad Chehab, de succesvolle voormalige communicatie directeur van Chrysler.
De organisatie van de top lijkt in essentie nu weer op die van Fiat, voordat het eind vorig jaar tot een spin-off kwam met Fiat Industrial. Deze opzet noemt men een ‘Group executive Counsil’. Eigenlijk komt het erop neer dat Marchionne nu drie collega’s heeft die gaan doen wat hij tot nu toe alleen deed, namelijk de supervisie houden over alles wat er binnen een regio gebeurt.
Onder de Chief Operating Officers staan de Brand Leaders (verantwoordelijk voor de merken) en de Process Leaders en Support Process Leaders (verantwoordelijk voor de diverse aspecten binnen het industriële proces). Onder iedere regio zitten de leiders van de diverse afdelingen zoals die van de service en onderdelen (Mopar), productie onderdelen (Magneti Marelli) en productiesystemen (Comau en Teksid). Boven elk van deze afdelingen staat een Chief Operating Officer (COO) die een regionaal team aanstuurt. De COO’s dragen binnen hun gebied de verantwoordelijkheid over de financiële resultaten, de voorzieningen en de uiteindelijke productie en commercialisering.
De tweede laag bestaat uit de Brand Leaders die uiteraard de ontwikkelingen rond de merken aansturen en controleren. Zij beheren de portfolio dat bij het merk hoort en assisteren de COO’s om de marketingstrategieën per regio te verbeteren.
De derde laag zijn de Industrial Process Leaders en bestaat uit de leiders die mondiaal de organisatie van de productie in de gaten houden en beheren, bijvoorbeeld waar, wanneer en hoe er geproduceerd moet worden. De Support Process Leaders vormen de ondersteunende rol hierbij.
[nggallery id=650]
Het valt mij op dat er in dit organigram geen direct verantwoordelijke is voor marketing en het een nogal productie gericht organigram is.