Gianni Coda; de veteraan die Fiat in Europa moet redden
Is Gianni Coda de juiste man op de juiste plaats? Zal hij het in Europa aanmodderende Fiat samen met Lancia en Alfa Romeo kunnen redden van een definitieve ondergang? Sinds vanmorgen weten we dat de geboren Piemontees (Azeglio) namelijk verantwoordelijk zal zijn voor wat er op ons continent zal moeten gebeuren met FGA. We verwachten dan ook dat je zijn naam hier vaak zult voorbij zien komen de komende tijd. Van alle CEO’s is hij de enige die zich echt vriend van Marchionne mag noemen en heeft hij verreweg de langste cv binnen Fiat (1979!). Coda heeft onder andere van Fiat het grootste merk in Brazilië gemaakt, dus het kan geen toeval zijn dat Marchionne juist hem naar voren schuift, om voorgoed af te rekenen met het twijfelachtige bestaan van Fiat in Europa. De laatste dagen dat Fiat behoorlijk succesvol was, waren in de tijd dat Vittorio Ghidella het pand verliet.
Marchionne bleek de ideale crisismanager in een tijd dat Fiat op sterven na dood was en bijna alleen nog op de Italiaanse markt nog iets betekende, maar zijn energie zal nu vooral gericht zijn op de verdere mondialisering van de Italiaanse autofabriek dankzij de fusie met Chrysler. De 64 jarige Coda zal zich nog één keer proberen te bewijzen, maar de klus die voor hem ligt is niet simpel. Fiat Group Automobiles is weliswaar een stuk gezonder geworden sinds 2004, maar krimpt in Europa vandaag de dag nog altijd met maar iets meer dan een half miljoen verkochte auto’s het afgelopen half jaar. Veel nieuwe modellen en een flinke toename van de productie, zijn vandaag de dag nog altijd geen vanzelfsprekendheid en vormen straks de grootste uitdaging voor Coda, die juist goed weet hoe het is om met weinig riemen te roeien.
Coda is de man die verstand heeft van groei en zal worden bijgestaan door zwaargewichten als Olivier François (ex Lancia nu Fiat) en Harald Wester (Alfa Romeo, Abarth, Maserati). Gianni Coda heeft begrippen als van ‘van uitstel komt afstel’ en ‘van alle fouten kun je leren’, hoog in het vaandel staan. Coda en Marchionne haalden acht jaar geleden de bezem door het bedrijf toen het ternauwernood werd gered. Coda ontfermde zich toen over Fiat, Fiat Professional en Lancia. De vraag is nu of hij Fiat op het eigen continent definitief zal kunnen redden, nu de Italiaanse autofabriek elders in de wereld er juist beter voor staat.
Goed nieuws. Coda is Italiaan en heeft veel ervaring met de Italiaanse merken. Laat nu maar komen, die nieuwe modellen.
De zoveelste management shake-up bij Fiat. Ik ben benieuwd wat deze weer gaat brengen…
ken de goede man niet.. noch zijn daden, maar vind hem weinig levenskracht en charisma uitstralen op die foto… (hij ziet er meer uit als een alcoholistische stasi ambtenaar uit het oostblok)
vrees voor hem dat het snel ‘coda tronca’ wordt.. 🙄
schijnt een grote kettingroker te zijn… hoop dat je geen gelijk krijgt. 🙁
Nou ja Marchionne heeft wel meer “top talenten” aan het werk gezet die er uiteindelijk niets van bakten. (Luca De Meo)
Hoop maar dat deze goede man van aanpakken weet want dat is nu wel erg hard nodig.