Eerste tweede kwartaalcijfers van Fiat en Chrysler samen
Fiat is de trotse bezitter van een groot Amerikaans concern zoals je kunt zien aan de handtekeningen van de twee grote leiders (John Elkann en Sergio Marchionne) van de de Italiaanse kolos hierboven. De presentatie van de overwegend positieve tweede kwartaalcijfers voor 2011 zijn dan ook vooral een symbool van een nieuw sterk geheel waar Fiat voor meer dan de helft eigenaar van is, oftewel grootaandeelhouder.
De meest indrukwekkende cijfers komen zoals aangekondigd van de groep als totaal, inclusief Chrysler; De omzet stijgt met maar liefst 40% in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat komt neer op 13,2 miljard euro. Het bedrijfsresultaat groeit ook stevig en komt uit op 525 miljoen euro. Dat is bijna het drievoudige van wat vorig jaar zomer op de teller stond. Het nettoverlies staat nu op 3,4 miljard dollar in totaal (waarvan 2,4 voor de Amerikaanse tak). Weliswaar meer dan dan vorig jaar, maar toen moest er nog een hoop geld terugbetaald worden aan de regering. Chrysler was goed voor een omzet van 3,3 miljard en een bedrijfsresultaat van 150 miljoen euro (het drievoudige van vorig jaar). Het ziet er dus naar uit dat men in dit tempo steeds zwartere cijfers mag gaan noteren, want zelfs onder moeilijke omstandigheden weet de sinds 2009 door Marchionne aangestuurde groep hoe het geld moet verdienen.
Het sterk verbeterde bedrijfsresultaat van Fiat-Chrysler is het bewijs van een structurele stijging van de verkopen en de daaraan gekoppelde inkomsten. De operationele winst komt op 525 miljoen euro. Eind dit jaar verwacht men een hoger bedrijfsresultaat dan gepland namelijk 2,1 miljard euro en een omzet van meer dan 58 miljard euro. De netto winst moet uitkomen op 1,7 miljard euro.
Volgens Marchionne heeft Chrysler een gigantische vooruitgang geboekt de laatste maanden. De CEO verklaarde dat het zes jaar voor de deadline terugbetalen van de staatslening, de op drie na grootste autobouwer in een glansrijke positie stelt om uit te groeien tot een gezond en competitief internationaal bedrijf.
De cijfers van Fiat SpA zijn vanaf vandaag versmolten met die van Chrysler. Los daarvan bedroeg het bedrijfsresultaat van Fiat SpA alleen 375 miljoen euro, wat 68 miljoen meer is dan vorig jaar juli (+22,1%). De omzet steeg in vergelijking met 2010 met 6,5% naar 10 miljard euro in het laatste kwartaal. Fiat verwacht voor eind dit jaar ook meer winst ondanks de magere resultaten in Europa. FGA noteerde als onderdeel van Fiat een bedrijfsresultaat van 187 miljoen euro (vorig jaar 185 miljoen). De omzet (+2,7%) staat op 7,6 miljard euro (14,6 miljard over een half jaar). De toename is te danken aan een efficiƫntere productie in Italiƫ en hogere verkoopaantallen (Alfa Romeo Giulietta, Braziliaanse markt).Vooral in Zuid-Amerika doet het merk Fiat het buitengewoon goed en heeft het een leidende positie stevig in handen. Ferrari (82 miljoen i.p.v. 77 miljoen) verkoopt ook steeds meer en Maserati blijft (9 miljoen i.p.v. 8 miljoen) vrijwel in evenwicht. Bedrijfsonderdelen als FPT (46 miljoen i.p.v. 31 miljoen) en Magneti Marelli (50 miljoen i.p.v. 26 miljoen) groeien stevig (ook Teksid en Comau) en noteren een steeds beter bedrijfsresultaat. Het nettoverlies staat voor Fiat SpA op 979 miljoen euro.
Samen de kwartaalcijfers, gaan ze ook op termijn ook 1 naam voeren, of wordt het Fiat-Chrysler?