Italië vreest vertrek van Fiat meer dan ooit

Fiat productielokatie

Alle schijnwerpers zijn op Lingotto gericht. Heeft de fabrikant nog wel de moed om het omvangrijke nationale investeringsplan door te zetten? Dat Fabbrica Italia ondanks alle inspanningen van afgelopen jaar nog steeds niet vanzelfsprekend is, heeft alles weer op scherp gezet. Recente moeilijkheden die gedurende het juridische gevecht tussen FIAT en de FIOM naar voren zijn gekomen, liggen daaraan ten grondslag. Deskundigen en politici vrezen daarom dat Fiat momenteel overweegt om een stuk minder te gaan investeren dan tot nu toe in de planning staat beschreven.

Daar komt bij dat de Torinese grootaandeelhouder in Chrysler vooral inkomsten genereert uit Chrysler zelf en Fiat Brazilië. Afgaande op de resultaten van januari tot vandaag, levert Chrysler LLC de firma zeven keer zoveel op dan FGA. De Amerikaanse productie die in 30 dagen gedraaid wordt, staat gelijk aan Fiat’s productie in 3 maanden. Marchionne heeft zelf onlangs nog aangegeven dat vooral met de Amerikaanse merken dit jaar nog veel meer te verdienen valt. Volgende week zal dit contrast nog eens in cijfers benadrukt worden wanneer de kwartaalcijfers van Chrysler LLC (maandag) en FGA  (dinsdag) vlak na elkaar openbaar zullen worden gemaakt. De verwachting is dat het verschil in rendement tussen Chrysler en FGA alleen maar groter zal worden de komende paar jaar, hoewel FGA ook eindelijk harder zal groeien.

Behalve de cijfers, zal ook de presentatie van een nieuw management in Brazilië volgende week, een extra waarschuwing zijn aan het adres van partijen die met Fiat’s toekomst in Italië spelen. Dit nieuwe management toont definitief aan dat Fiat een multinationaal concern is geworden, dat nog slechts in beperkte mate afhankelijk is van Europese resultaten. Alleen de volledige medewerking zonder verdere obstakels kunnen de Italiaanse autofabriek nog verder helpen. Het is vijf voor twaalf in Italië.

Deel dit artikel:

13 gedachten over “Italië vreest vertrek van Fiat meer dan ooit

  • 20 juli 2011 om 20:51
    Permalink

    Begrijpen ze het wel in Italie. Ik zou als ik premier was die vakbond gewoon verbieden.

    Echt rare afspraken hebben ze daar alles is al rond en dan kom er op terug.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 20 juli 2011 om 21:20
    Permalink

    Ja dit snapt eigenlijk geen mens toch? Er is een akkoord met de werknemers middels referenda… alleen de vakbond wil nu via een rechtsgang nog even gelijk halen… ten koste van wat allemaal wel niet.
    Maar er komt een moment, tradities en geschiedenis ten spijt, dat je beter voor productie in het buitenland kunt kiezen.
    Ik hoop dat het niet zover gaat komen.

    Beantwoorden
  • 20 juli 2011 om 22:01
    Permalink

    Stel je voor dat ze Chrysler niet hadden overgenomen… Dan was het over en sluiten geweest. Toch knap, zowel qua visie als implementatie van Mr. M.. Daimler heeft er nooit veel geld mee kunnen verdienen.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2011 om 09:14
    Permalink

    Wacht nog even met Crysler de redder van FGA te noemen….
    1 heel piepklein foutje, een gaspedaal wat blijft hangen of een moertje wat los zit en heel dat dwaze land is in rep en roer en geen hond koopt nog je product. (Toyota-gate)
    Succes in de V.S. is iets heel goeds, maar als dat zaakje daar eenmaal loopt beter als een speer de rest van je markt updaten.

    Het zou echt heel erg zijn als straks geen enkel FGA product nog in eigen land of zelfs maar in Europa geproduceerd word.
    Komop Fiat geef die FIOMM iets om hun gezicht te redden en start nu eindelijk de productie, al dat ego wapengekletter heeft niemand wat aan.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2011 om 10:51
    Permalink

    Als Fiat de afgelopen jaren een fatsoenlijk modellenbeleid had gevoerd dan was er niets aan de hand geweest. Fiat kan wel naar Italië wijzen (deels terecht) maar de werkelijke reden dat er nauwelijks auto’s worden verkocht is dat er veel te weinig nieuwe modellen zijn. Chrysler doet dat in de V.S. veel beter en kan daar nu de vruchten van plukken.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2011 om 16:44
    Permalink

    Chrysler heeft het in Amerika heeeeeeel slecht gedaan de afgelopen jaren dus die vlieger gaat niet op. Dat er meer te verdienen valt dan in het kleine Europa is natuurlijk een feit.

    De reden waarom Fiat slecht auto’s verkocht is al lang een breed uitgemeten maar daar heeft het huidige management niets mee te maken die eisen NU medewerking en tegenwerking is uit den boze. Polemiseren mag nu even niet en daarom is een waarschuwing op zn plaats.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2011 om 17:38
    Permalink

    @AutoEdizione: Chrysler is door een diep dal gegaan, dat klopt. Maar er staan nu wel allemaal verse modellen in de showroom.

    Marchionne (als ‘huidig management’) staat nu een jaar of zes aan het roer maar het aloude zwabberbeleid van uitstellen en modellen laten afsterven is er nog altijd. Hij heeft veel goeds gedaan maar een knappe modelpolitiek is helaas (ik zou zo graag zien dat het anders was) nog steeds niet op de rit. Als je kijkt naar het (verouderde en/of uitgedunde) gamma van Fiat, Lancia en Alfa Romeo dan kun je dat alleen maar beamen. En voor de korte termijn is er geen verbetering, alleen een nieuwe Panda (die overigens ook te laat komt). Over verbouwde Chryslers ga ik het maar niet hebben.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2011 om 17:58
    Permalink

    Je statement is een bekende en daar ben ik het niet mee eens om een simpele reden: Fiat heeft jaren boven z’n stand geleefd (van 1988-2002) en Marchionne heeft het op het nippertje grondig gesaneerd en als bedrijf weer functioneel gemaakt. Er zijn op de juiste momenten belangrijke nieuwe modellen gekomen voor Fiat met goede verkopen als resultaat. Hiermee is er een keerpunt gekomen in een neergaande spiraal die bijna onomkeerbaar leek (ik kan je de cijfers geven)

    Lancia en Alfa Romeo mag je feitelijk niet meetellen, want hoewel deze merken tot de verbeelding kunnen spreken, het enige wat men voor deze labels kon betekenen is ze kunstmatig in leven houden. Lancia en Alfa Romeo waren alleen nog twee logo’s waar hooguit een koper voor gevonden kon worden. Bij beide merken is de aanlengpolitiek grotendeels gelukt waardoor alle kansen nog open liggen nu er een schaalvergroting is bereikt middels Chrysler.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2011 om 18:02
    Permalink

    @Alfa 156

    Chrysler door een diep dal? zeg maar bankroet. Nog net gered door de overheid.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2011 om 19:23
    Permalink

    Makkelijk praten hoe het allemaal moet.Feit is dat wat produktkwaliteit betreft ze een nog hele grote inhaalslag moeten maken en daarmee is ook verklaard waarom het zolang duurt vooraleer er een nieuw produkt op de markt komt.het is nu erop of sluiten de zaak.en dat is iets wat S.M beter weet als wij met z’n allen bijelkaar.Alfa en Lancia zijn al dode merken die niet om een opvolgmodel vragen maar om nieuwe produkten die het merk weer herstellen waar ze thuis horen.

    Beantwoorden
  • 22 juli 2011 om 09:39
    Permalink

    @AutoEdizione: Fiat is niet het enige merk dat langs de afgrond is gegaan. Wat te denken van Opel? Leefde ook boven zijn stand. Fabrieken zijn gesloten, personeel is ontslagen. Opel hier noemen is vloeken in de kerk maar dat merk heeft wel een modern en sluitend modelgamma.

    Wat ik bedoel te zeggen is dat de modelpolitiek bij Fiat gewoon een zootje is en was. Fiat mag dan nu winst maken, feitelijk drijft het concern op een paar modellen en als daarvan de vraag wegvalt dan is nog maar weinig goed nieuws te melden.

    Beantwoorden
  • 22 juli 2011 om 19:59
    Permalink

    Gisteren heerlijk met een paar ondernemers hier in Italie zitten ouwenelen en die hebben groot respect voor SM. Of zoals ze het hier uitdrukken; l uomo unico in Italia con palle grosse cosi…. Daarmee doelend op zijn standvastigheid richting de bij ondernemers vervloekte sindacati….
    Maar goed, nu hopen dat de winst ook gaat zorgen voor een betere modellen politiek ipv een bak vol klonen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.