Interview met designchef Marco Tencone over de nieuwe Lancia Ypsilon
In dit onderstaande interview met de 44 jarige Marco Tencone, leren we hoe men bij Lancia op het uiteindelijke idee van de nieuwe Ypsilon is gekomen. Tencone is tegenwoordig verantwoordelijk voor Lancia, Alfa Romeo en Maserati binnen Centro Stile (dat tegenwoordig in z’n geheel onder één dak zit), maar schetste in de jaren ’90 al eigenhandig de basis voor Lancia’s toekomst bij Centro Stile Lancia. Tencone is dus een grote naam achter de hedendaagse interpretatie van het DNA van het merk. Het is daarom des te interessanter om te lezen hoe men designtechnisch om is gegaan met de fusie met een Amerikaans merk als Chrysler. Marco Tencone is een echte liefhebber van Lancia. Veel projecten starten dan ook met een grote mate van melancholie en eerbetoon aan alles wat het merk van Chivasso heeft voortgebracht. Dat geldt ook voor het ontstaan van de nieuwe Ypsilon. De ontwerper van concepten als de Nea en de Dialogos staat dus garant voor een typische Lancia-stijl. Zal deze stijl ook na de Ypsilon en Delta nog kunnen voortbestaan? Op die vraag geeft Tencone voorlopig geen antwoord. Het interview werd afgenomen door de mensen van Auto.it.
Ooit begon hij bij Pininfarina om vervolgens in 1993 over te gaan naar de Fiat groep, waar hij zich direct ontfermde over Lancia, tot op de dag van vandaag. Tencone vertelt over de aanloop naar het meest recente product van Lancia, de vijfdeurs Ypsilon;
“Ik werk al 18 jaar bij Fiat en nadat ik de Dialogos (basisconcept voor de latere Thesis) ontwierp werd ik aangesteld als Exterieur Chief Designer bij Lancia. Vanaf 2004 werd ik aangesteld als eindverantwoordelijke over Centro Stile Lancia (als opvolger van Mike Robinson), waarna de Musa, de driedeurs Ypsilon en de Delta zijn ontwikkeld. Sinds anderhalf jaar vallen ook Alfa Romeo en Maserati onder mijn hoede.”
Als je naar de nieuwe Ypsilon kijkt valt vooral de nieuwe grille op, die radicaal anders is dan op de vorige generatie…
“Inderdaad, al zeg ik eerlijk dat dit aanvankelijk niet de bedoeling was. Onze opdracht was om een ander design neer te zetten dat scherper en sportiever overkomt, ondanks dat er plots twee deuren bijkwamen. We hebben meer dynamische lijnen toegepast om deze elegante vijfdeurs vlot te laten ogen. De algehele vorm van deze compacte auto zou je kunnen zien als een chique ‘eitje’. Aan de zijkant domineren de curves langs de taille en het dak, die samenkomen bij de C-stijl, waardoor de kleine stadswagen bijna een coupé nabootst. De C-stijl is het kruispunt van alle lijnen in dit ontwerp.”
Is bij het ontwerpen van deze radicaal andere grille ook gekeken naar het DNA van Chrysler?
“Nee, we hebben juist gekeken naar het frontaal van voorbeelden uit het verleden zoals de Ardea en de Aurelia. Ook toen was het vooral de vorm van de grille dat opviel samen met het logo. De middenstijl zoals we die de laatste jaren kenden speelde nog geen dominante rol. Het ontwerp is dus juist heel erg gericht op het Lancia DNA, de Ypsilons en Delta’s die als Chrysler naar Engeland gaan zijn dan ook gewoon Lancia’s en niets anders. Bij de grille van de Thema geldt natuurlijk een heel ander verhaal. Hier zien we een fusie tussen twee merken en de vorm doet door de breedte hooguit denken aan de grille van de Thema uit de jaren ’80. De wijze waarop de grille van de Ypsilon meeloopt met de motorkap, benadrukt het idee van een deksel dat erop lijkt te liggen. Bij een Bicolore uitvoering valt dit aspect nog meer op.
Heeft u ook overwogen om het instrumentarium achter het stuur te plaatsen i.p.v. in het centrum van het dashboard?
“Nee, om de simpele reden dat we bewust een iets hogere zitpositie hanteren en dat het zo het beste afleesbaar is. Het vormt een ideaal geheel met de gebruikte materialen die qua gevoel overeenkomen met het aanraken van een iPhone of Smart-phone. Een mooi resultaat dat onder leiding van Rossela Guasco tot stand is gekomen.
Hoe lang heeft het ontwerpen van de Ypsilon geduurd?
“Acht maanden vanaf de eerste schetsen tot het opleveren van het uiteindelijke ontwerp. Vervolgens nog eens 15 maanden tot het afwerken van een goedgekeurd eindproduct. Momenteel ben ik echter alweer druk bezig met Maserati. We werken tussen nu en 2013 aan de oplevering van twee luxe sedans, één in het E-segment en een opvolger van de Quattroporte. Dan is er ook nog de SUV.
En wat Alfa Romeo betreft?
“De 4C zie ik als een redelijk persoonlijk concept, waar ik ook zelf flink aan mee heb geschetst, kijkend naar Alfa’s en karakteristieken uit het verleden. We hebben een tijdje geen nieuwe Lancia’s mogen ontwerpen en het einde van het merk dreigde zelfs. Maar dankzij de fusie met Chrysler is ook op dat gebied weer de productiekraan opengegaan. We hebben er weer het volste vertrouwen in.”
“Welke auto had u willen ontwerpen?”
“De Stratos! Het blijft namelijk altijd een moderne auto.”
optisch zou de Yp met 3 deuren en een mooi ontworpen neus veel mooier geweest zijn.
De grille is niet zijn mooiste onderdeel en dat is jammer want de rest van de auto ziet er wel goed uit.
Nu is de auto te anoniem van voren gezien, plak er een Kia badge op en het had een gewone iets mooier ontworpen Aziaat kunnen zijn.
Ook jammer van de keuze van het centrale dashboard.
Ik rij al jaren met het dashboard in het midden maar ik zie er de toegevoegde waarde er nog steeds niet van,het is een leuke gimmick maar de tellers gewoon vlak voor je is handiger denk ik.
Ook die lelijke “vouw” over het midden van de motorkap net als ze bij Opel en GM verplicht schijnen te moeten doen ziet er goedkoop uit bleh.
Iets zegt me dat ook Marco Tencone niet 100% tevreden is over zijn eigen ontwerp maar dat mag hij niet zeggen natuurlijk.
Al met al is de Yp is een erg mooi ontwerp maar het had echt veel beter gekund en dat is jammer want deze trouwe Yp koper slaat deze versie resoluut over.
Ben het met Saya eens, ik heb de Yp in Zandvoort gezien maar ik kan niet wennen aan de neus. Verder goed geslaagde auto, maar er had meer in gezeten met een ander front.
Over de nieuwe ‘Thema’ ben ik enthousiaster. Natuurlijk, het is geen Lancia, maar de auto ziet er uitstekend uit. Als je iets anders wilt dan de gevestigde orde in dit segment, maak je wel een statement met deze kloeke auto. Ik zie niet in waarom Lanmcia geen mooie verkoopcijfer hiermee kan gaan halen op ‘het vaste land’.
Is bij het ontwerpen van deze radicaal andere grille ook gekeken naar het DNA van Chrysler. — Nee, — Ja, de grille is puur Chrysler. Slecht marketing mannetje Di Marco. Lancia heeft de magistrale fout gemaakt haar historische grille te verChrysleren Het zal ongetwijfeld een reden hebben, maar verkoop geen lulkoek Marco. De ardea /Aurlia, en vele Lancia’s, hadden die prachtige mooie VERTICALE baleinen, en is nu voorgoed verdwenen. Dit was voor mij de doorslag om dan toch de Giuletta te nemen.