Alfa Romeo 159 neemt medio 2012 afscheid van het publiek
Gister hadden we nog vragen over de opvolging van de 159, vandaag krijgen we via diverse kanalen alweer de nodige antwoorden (bevestigingen) binnen over de voorganger en de opvolger. In ons bericht over de nieuwe compacte Dodge op verlengd platform vroegen we ons namelijk af of de Alfa Romeo Giulia en deze Dodge waarvan de naam nog niet bekend is (maar al wel is vastgesteld), veel gemeen zullen hebben en of deze vlak na elkaar op de markt zullen verschijnen. De ontwerpfase en de start van het project voor de belangrijke kleine Dodge, is direct na de fusie in 2009 van start gegaan en bereikt deze zomer nog z’n eindfase. Vandaag wordt gemeld dat een eerste proefproductie in augustus al van start gaat en dat de normale productie op volle kracht, begin 2012 een feit zal zijn. Medio 2012 zal de Dodge bij de Amerikaanse dealers staan. De Dodge wordt een uniek en compleet nieuw product van hoge kwaliteit, dat het falen van de Caliber snel moet doen vergeten.
Binnen de Fiat Group is inmiddels gecommuniceerd dat medio 2012, ook de periode is dat de 159 zich terug zal trekken van de markt. De Giulia wordt als feitelijke opvolger aangewezen en deze zal volgens Fiat op z’n vroegst in het eerste kwartaal van 2013 op de markt verschijnen. De introductie van de Giulia is een onderdeel van een reeks modellen op het Compact Wide platform van de Fiat-Chrysler groep. De Giulia komt als sedan naar Amerika nadat de productieversie van de 4C en de ‘Kamal’ (‘C-SUV’) al zijn geรฏntroduceerd. De prachtige en goede 159 verlaat de markt in een fase dat Alfa Romeo aan andere kant van de Atlantische Oceaan een nieuw leven begint. Tussen het moment dat de 159 niet meer verkrijgbaar is en de Giulia als Berlina en Sportwagon in de showroom staat zit maximaal een half jaar.
Het zijn geen grote openbaringen of bevestigingen, maar het zet wel enigszins een punt achter verdere speculaties over het ritme waarin alles zal verlopen.
Jammer van deze schitterende auto, mar in dit geval geldt straks gelukkig ‘De koning is dood, leve de koning’!
Nog anderhalf jaar wachten, best nog wel lang eigenlijk.
Waarom komt die Dodge eerder op de markt dan de levensnoodzakelijke Giulia?? Het geeft weer aan waar de prioriteiten liggen. De Europese klant die jarenlang trouw Fiat produkten heeft gekocht kan weer maar eens wachten…
Toch zonde dat het zo moet eindigen voor de 159, al ruim een jaar zwaar uitgekleed kwa motoren, en voor de non-alfist al heel lang geen optie meer, en dan nog een jaar moeten volmaken, om vervolgens een half jaar lang een gat achter te laten in de showroom
Riepen we niet met zn alleen een half jaartje terug dat de giulia sneller zou komen dan we allemaal dachten?
@Lusso: Ik snap niet dat jij nog lol hebt in je leven met al dat geweeklaag,je hebt alleen jezelf ermee…
Maar om antwoord te geven op je vraag; De nieuwe compacte Dodge ‘was part of the deal’ in 2009 en Alfa Romeo kreeg in dezelfde periode al de Giulietta. Het is dus onzin om er ook nog ff een Giulia tussendoor te drukken terwijl de enige opdracht luidt om eindelijk die Amerikaanse markt op te gaan. Zehebben al lang genoeg rekening gehouden met de die Duits kopende Europese/Italiaanse klant. ‘De Europese klant die jarenlang Fiat kocht’ is trouwens helaas zo talrijk als dat er inwoners zijn in Luxemburg.
@Vitorio: Dat riepen we idd niet rekening houdend met een riskante Amerikaanse marktintroductie, nieuwe afspraken met het UAW rond Newco in Mirafiori en vervolgens de daarbij behorende problemen. Bovendien is ook nog de ontwikkeling van de 4C een noodzakelijk iets, wil je het merk het juiste imago geven.
De Giulia had hooguit hier alvast kunnen aftrappen om Alfa Romeo een boost te geven samen met de Giulietta. Dat dat niet gebeurt is, is redelijk makkelijk te beredeneren. Waarschijnlijk is er simpelweg geen plaats voor, want Cassino zit al aan z’n max. en Pomigliano doet de Panda. Conclusie; er is geen fabriek meer over voor dit moment. De Delta en de Bravo moeten er eerst uit en de Croma is nog maar net weg. Lancia komt ook pas in 2013 met een nieuwe middensegment auto en ook deze hoort bij het nieuwe plan voor Cassino.
Ben het wel met Lusso eens dat Fiat niet goed bezig is geweest. Voordat Machionne de leiding overnam was het bedrijf op alle fronten zeer inefficient. Er was hierdoor dus gewoon simpelweg nergens geld voor. Gelukkig lijkt de toekomst er beter uit te zien.
Ik gok dat ze ook wel het e.e.a. aan voorraad hebben staan van de 159 dus die zal nog wel even leverbaar zijn.
Daarbij als ze geen productie locatie hebben wordt het lastig.
@Lusso
Ik denk dat Dodge ongeveer net zo levensnoodzakelijk is voor de Fiat groep als Alfa, zeker gezien de grote Amerikaanse afzetmarkt.
Als leek denk ik waarom die prachtige 159 niet wat rekken en
d.m.v. wat 1.4 varianten de auto wat bereikbaarder te maken?
@ AE Geweeklaag inderdaad, maar het valt niet te ontkennen dat er geen reden is. Je kan ook je kop in het zand steken en zeggen dat alles fantastisch is, maar dan maak je jezelf wat wijs. De meeste klanten klagen niet, die gaan gewoon weg. Wat ook volop gebeurt en er is blijkbaar geen kat bij Fiat die daar iets van snapt.
Iets anders: zou dat uitstel van de Giulia kunnen betekenen dat er toch wordt overgestapt naar achterwielaandrijving? Of ben ik nu te optimistisch? ๐
Je argument dat er geen plaats meer is om de Giulia te bouwen momenteel klopt volgens mij niet. De Bravo en Delta worden immers vervangen door andere modellen, dus het wegvallen van die modellen lost niks op. Daarbij zijn er zoveel modellen weggevallen dat er volgens mij productieruimte te over is: croma, multipla, 159
Er vanuit gaande dat de Giulia er al had moeten zijn (waar ik het wel mee eens ben als je afgaat op de wens van de Europese klant) vraag ik me serieus af waar ze dit hadden moeten regelen en hoe. De Bravo en de Delta worden niet vervangen; De Bravo komt als Crossover en wordt in Amerika en China gebouwd straks. De Delta krijgt dus pas in 2013 een vervanger en de Giulia komt daar in de loop van 2012 al naast wanneer de eerste productie al op gang zal komen. Mijn punt is dus dat ze dit nooit eerder hadden kunnen regelen met de Giulia ook al zouden ze dat willen. Je gaat me toch niet vertellen dat je denkt dat een fabrikant daar niet voldoende over nadenkt of wel? ๐
Jammer jammer jammer het model had zoveel potentie maar is helaas dood geboren slechts twee motoren (nu alleen nog maar leverbaar) doen het model echt eer aan maar zijn te laat gekomen en zonder broodnodige aanvulling aan de boven en onderkant. En als optie de TCT. Geef deze wagen twee uitvoeringen met de 1.4 MA en de 1.6 120PK mjet II en je hebt instappers die goed zouden verkopen en geef hem een waardige V6, V6 Turbo QV en V6 Biturbo GTA als image builder en als gehakt molen voor S4/5 M3 en AMG’s. Het zijn juist deze top motoriseringen die de concurentie maakt tot wat het is dat het gros van de gekocht minder pittige versies zij doet er niet toe de stautus word opgebouwd door de kracht patsers die het minst worden verkocht en zijn de motor voor de bulk verkoop van de instapper. TCT en Q4 zijn opties die men graag ziet niet alleen op het top model maar ook op de betaalbare modelen er onder. Tenmiste als je het publiek wild stelen uit de modellen van de concurent moet je het zelfde bieden en het liefst beter en meer voor minder. En als een V6 nu niet voorhanden is hoe moelijk moet het zijn de 1750 te voorzien van een biturbo opstelling en ook de 235 pk versie leveren naast de 200PK? Laten we hopen dat het met de Giulia beter zal gaan ookal is dat lang lang wachten. Ik zit er stiekem aan te denken ipv van een model nieuwer maar een model ouder te doen. De 166 na face lift is een waargenot met 2.4 20V alleen staat Rood hem niet ๐ฅ .
Jaweeellll: Rode 166 met de juiste velgen moet volgens mij een bijzonder aanblik zijn hoor ๐
Tot 11 juli dit jaar kunnen er nog 159’s in alle leverbare gedaanten besteld worden. Daarna wordt ie uitgefaseerd en is er alleen uit voorraad te leveren. Medio 2012 wordt de productielijn omgebouwd. Al met al is de 159 nog een maand of 7/8 leverbaar incl. fabrieksvakanties.
Gratis Tip voor F.A.N. Alle leasemaatschappijen en 159-berijders aanschrijven! Om dan met ultra-gunstige (short)lease-constructies deze en gene nog tot de introductie van de Giulia in een nieuwe 159 te krijgen. Veel leaserijders zullen anders zeker overstappen naar een Peu 508, een of andere Koreaan, Ford, Audi, BMW of VW. Voordat die weer terugkomen bij Alfa, ben je 3 tot 4 jaar verder!
Er wordt te gemakkelijk gedacht dat er maar zo even een andere motor in een auto (de 159 dus) gelepeld kan worden. Het hele logistieke verhaal moet dan wel op zijn kop gezet worden. Alles is J.I.T. delivery. Om van andere ontwikkelingskosten maar te zwijgen. Dat is niet rendabel voor het laatste jaar van een levenscyclus van een model. Liever een 1750TB voor een lekkere prijs, toch! Laten ze iedere cent nu maar steken in de nieuwe modellen! Graag een Giulia zonder kinderziekten graag! Verkoopt wat makkelijker.
ach je kan het ook op een andere manier bekijken als de giulia
uitkomt is m’n giulietta aan vervanging toe en de trouwe alfa koper komt toch wel weer terug ook al zijn dat er niet veel
Bij mij in de straat heeft een echte Opel rijder nu gekozen voor een nieuwe Alfa Romeo Guiletta jajajaja het moest maar eens van komen 8-O. Nou de auto is geweldig dus ga dan altijd gelijk het gesprek aan. Maar hij had toch wel dingen gehad ๐ dan wil ik altijd gelijk weten wat. nou zijn pookknop was los gegaan en hij had een piepje in de remmen allebei direct verholpen bij de dealer onder garantie zijn antwoord ja dat weet je als je Alfa Romeo rijd. Ik was het nu een keer zat ๐ฟ met die onzin dus ik vroeg eens wat voor dingen hij had hiervoor aan de Astra nou die auto was nooit stuk gegaan altijd starten lopen hij was hem alleen 3 weken kwijt geweest met een versnellingsbak probleem.
En ja er rammelde vaak dingen aan de Astra nou na lang praten gaf hij toe dat de Alfa eigenlijk een veel betere auto is op alles. Jongens wat is dit toch in Nederland echt maf raar!!??
ik begrijp dit nooit heb hem nog wat tips gegeven over Alfa Romeo.
Ciao
Squadra
Jammer van de 159, dit model had echt meer verdiend. Gelukkig heb ik net nog een mooie gebruikte 159 2.4 JTDm Qtronic gekocht, ter vervanging van mijn lease 159 1.9 Jtdm. Kan ik mooi weer aansluiten op de Giulia.
@squadra, mijn zwager had een Zafia, met de 120pk jtdm. Ik heb er in de 147 en 159 zelden wat mee gehad. Bij de Opel alleen maar problemen met de koeling. En de Opel garage maakte meer stuk dan dat hij ‘m repareerde. Na 3x een dealer wissel eindelijk een betere Opel garage gevonden en het probleem definitief verholpen.
Dat ben ik toch echt niet gewend van mijn dealer ๐
Ja Eelco dat mag eigenlijk ook wel eens gezegd worden, op een enkele dealer na heb ik alleen maar lof over de sleutel-kwaliteiten van onze Alfa en Fiat/Lancia dealers.
Geen klus is te lastig en geen vraag is te veel alles wordt opgelost.
Vraag mij werkelijk af wie er nu nog (zakelijk) een AR 159 gaat aanschaffen. Ik in ieder geval niet! Ten opzichte van de andere merken in het D segment is die veel te duur door de BPM (vuile motoren!!) Ik heb mijn AR 159 2.2 JTS de deur uit gedaan en ben overgestapt naar een ander merk. En dat nadat ik de afgelopen 20 jaar Alfa heb gereden. Nu kunnen jullie natuurlijk aanvoeren dat de Guilietta een goed alternatief is, maar ik vind zowel de Mito als de nieuwe Guilietta gewoon geen mooie auto’s. Mis de strakke lijnen. Maar de moraal van het verhaal is natuurlijk dat ik niet de enige ben en dat de dealers de dupe zijn van de modellen politiek. En… zie mij en de andere “overlopers” maar weer eens terug te krijgen!
@saya,
Alfa Maasland is echt een fijne garage en ik hoor ook veel goede ervaringen over Auto Romeo in Pijnacker.
@dutchbird
Ik had zeker nog wel een 159 of de Giulia TCT geleased, maar mijn werkgever had in zijn oneindige wijsheid de voorheen vrije keuze naar 5 merken teruggebracht. En daar zat er echt geen merk tussen waar ik (met bijdrage) 4 jaar in zou willen rijden.
Maar met een alternatieve vervoersregeling kom je een heel eind !
nou tot medio 2012 gaan we zeker niet halen tenzij de laatste onverkochte exemplaren dan pas van de hand gaan. Informatie die ik van verscheidene dealers is dat men nog op eigen rekening kon bestellen tot 1 augustus en dat potentiele kopers slechts kunnen kiezen uit die voorraad (alleen in de Ti versie, dat gelukkig nog wel). Zelf een auto samenstellen is er dus niet meer bij. Dus reken maar uit hoeveel er in sep/okt nog naar NL komen, uitgaande van gem. 2 auto’s per dealer…….dat wordt voor mij dus waarschijnlijk na 14 jaar afscheid van de italiaan, want noch AR noch Lancia heeft meer iets in het zakelijke middensegment beschikbaar. Jammer maar helaas, ik kan niet tot eind 2013 (want dat gaat het echt wel worden) wachten……..Maar ja een A4 of 3-er Reihe zal ook wel rijden denk ik dan maar โ
@JW
Ik las elders op een site dat de produktie binnenkort? al stopt.
er schijnt nog t/m sep11 te worden geproduceerd en dan is het over helaas:(
@JW
Kun je niet uit de voeten met de ruime Delta?
na wat rondbellen blijkt dat de dealers alleen op de particuliere markt hebben gegokt en dus vrijwel alleen de 1750 tbi hebben besteld. Het schijnt dat AR NL nog een aantal auto’s daarnaast beschikbaar gaat krijgen dus wie weet……ondertussen naar de Audi dealer geweest en een A4 Pro Line S is inmiddels ook niet verkeerd……
o ja @ San: ja mooie auto van mijn favoriete merk….. echter vind ik de auto net 1 klasse onder de zakelijke middenklasse waartoe de 159, 3-serie en A4 behoren. Je ziet dat bij alle Ialianen, het kleine en lage middensegment is goed vertegenwoordigd maar daarboven is er helemaal niente!! Denk bij Lancia aan de Lybra en Thesis die zijn verdwenen en waarvoor niets in de plaats is gekomen, bij Ar nu de 159 zonder opvolger en bij Fiat houdt het op met de Punto (nou ja)……Met alle respect maar in kleine Italiaanse autootjes ga ik dus niet rijden ๐