Giulietta vormt ideale basis voor nieuwe Dodge Hornet…en Giulia?

Dodge Hornet

Het kan voor ons als volgers van Alfa Romeo een aardig verwarrende periode worden de komende tijd, waarin we een heel aantal verlengde licht gecamoufleerde Giulietta’s zowel in Amerika, als in Italië zullen zien opduiken. De spyshots die we vandaag op het Amerikaanse road&track.com zagen verschijnen, tonen ons namelijk bijna hetzelfde model dat nog maar kort geleden in een magazijn in Rome is gespot. Het verschil zit vermoedelijk alleen onder de camouflage ter hoogte van de grille en de luchtinlaat. Dat is dan waarschijnlijk ook het deel dat hier wordt getest. Hetzelfde geldt ook voor de vermoedelijke Giulia. Onze collegae in Amerika vertellen dat het hier om de toekomstige sedan gaat van Dodge. De nieuwe Dodge -waarvan de Amerikanen het vermoeden hebben dat deze de historische naam Hornet zal krijgen- verschijnt begin 2012 al op een Amerikaanse autosalon.

Dodge Giulietta

Het is een bevestiging van de nieuwe tendens die Marchionne al een tijd geleden in een interview aankondigde. De eerste basis van een nieuw model van Fiat-Chrysler wordt op het ene continent ontwikkeld en op het andere doorontwikkeld tot iets anders. De basis voor Alfa’s als de Giulia zijn dan weliswaar begonnen tijdens de ontwikkeling van de Giulietta op het C-Evo platform, maar krijgen een vervolg tijdens de ontwikkeling van de nieuwe instapper voor Dodge. In een laatste fase -als er weinig meer te testen is- zullen we pas eventueel getuige kunnen zijn van een proefrijdende Giulia. Bij Fiat hebben we dat al gezien als het gaat om de Panda. Deze ontstond een paar jaar geleden als Uno en is recentelijke pas als Panda in Turijn gespot. Een enorm kostendrukkende aanpak, dat ervoor zorgt dat Italiaanse en Amerikaanse modellen in een redelijk hoog tempo het daglicht kunnen zien de komende jaren. Momenteel zijn er een tiental compleet nieuwe modellen in ontwikkeling.

Giulia Hornet

Fiat zit dus nu al in een heel ander werkritme dan tot vlak voor de fusie in 2009 het geval was. Op deze foto’s wordt dan feitelijk ook de basis gelegd voor alles wat langer is dan de Giulietta. Op dit platform met de naam Compact Wide, zal eerst Dodge, vervolgens Fiat (Bravo Crossover), Jeep (kleine SUV) en dan Alfa Romeo een nieuw model ontwikkelen (twee inclusief de Kamal). Uiteindelijk volgen ook Chrysler en Lancia met een sedan en een stationwagon. De Amerikaanse modellen zullen vooral met Fiat’s TCT transmissie worden uitgerust en vierwielaandrijving.

Al met al houden we toch nog stiekem een slag om de arm, over wat uiteindelijk de basis zal zijn voor Alfa’s nieuwe middensegment sedan. De Giulia kan namelijk na de berichtgeving over een E-Evo platform -dat ook makkelijk tot D-Evo zou kunnen worden omgetoverd- ook op een heel ander onderstel komen te staan. De Giulia wordt Alfa’s belangrijkste model voor een nieuw debuut in Amerika en de belangrijkste troef in Europa als het gaat om een echte sportieve sedan en Sportwagon. Dat gezegd hebbende is een Dodge Hornet dat te veel op een Giulia lijkt niet echt verstandig en zal een ‘Giulietta met kofferbak’ op de Europese markt verkooptechnisch nooit echt potten kunnen breken. Bovendien zei Marchionne wat dat laatste betreft dat Alfa Romeo met een opvolger van de 159 komt, die z’n voorganger snel zal doen vergeten. We vinden dus dat er ruimte is om je af te vragen of je hier wel de basis ziet van een Alfa sedan die pas in 2013 op de markt zal verschijnen.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Giulietta vormt ideale basis voor nieuwe Dodge Hornet…en Giulia?

  • 29 juni 2011 om 20:06
    Permalink

    Ik denk als je creatief wilt zijn en hogerop in de markt wat Sergio heeft gezegt met Alfa Romeo. En de Amerikaanse markt wil gaan bewerken dat je niet om RWD heen kan.

    Maarja Alfa Romeo is wel expert op FWD bouwen daarin de beste auto’s samen met Renault Sport. Maar ik denk dat het slim is om wat afstand te nemen van de Guiletta en de Guilia echt een andere auto te laten zijn die andere klanten aantrekt. Vooral de neus van de Pandion proto vond ik heel mooi en die zou ik zeker gebruiken voor een vervolg op een straat auto!!

    Wat ik wel jammer vind is dat FIAT de 159 heeft opgegeven, ze hadden die auto beter in de markt moeten zetten ze hebben daarin wel zelf gefaald dit was nog voor Sergio. Ze hadden de pers beter onder controle moeten hebben, En daarna de 159 lichter moeten maken en nieuwe motoren erin in een breed programma en had wel gekomen met dat GTA model dat we jaren geleden zagen op de Nurburgring dat zou een 3.2 V6 met compressor geworden zijn met 340PK en 4WD. Het is jammer ik vind de 159 een bloed mooie auto die zeker ook prachtige kwaliteit levert zit echt mega goed in elkaar. Hoor van veel garage’s dat ze hem zo aanbieden voor APK ik kijk niet eens meer de 159 is toch altijd goed.

    Deze auto had voor Alfa Romeo veel meer kunnen betekenen, De Brera ook ik heb er mee gereden echt een prima en heerlijke GT ik zou gewoon een 2.2 JTS nemen met Squadra chip toch goed voor 190 PK dat is echt zat echt ruim voldoende en dan is hij wat zwaarder en is het geen race auto over 20 jaar rijd hij nog.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 29 juni 2011 om 23:19
    Permalink

    Ik las elders dat dit de opvolger van de Caliber zal worden, gewoon een hatchback dus. Het zal dan gaan om een flink verbouwde Giulietta, raar idee.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 04:29
    Permalink

    @San: een soort sportback dus.. Is dat de verklaring waarom de Giulietta niet naar de VS gaat? Toch vind ik het vreemd dat deze Dodge straks erg lijkt op een Alfa qua techniek. Het zou immers betekenen dat een Dodge straks precies zo rijdt als een Giulia (zelfde motoren en ophanging). Ik geloof trouwens niet dat de styling over zal worden genomen. Alfa Romeo zal immers een eigen identiteit willen neerzetten daar in Amerika.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 07:48
    Permalink

    Ik hoop alleen maar dat we geen Dodge met een alfa-embleem gaan krijgen zoals dat nu het geval is voor Chrysler/Lancia. Ze zijn er toe in staat om zoiets te doen…

    @Saya: ik ben het met je eens wat de 159/Brera betreft. Ik zag laatst nog een Brera staan en samen met de 159 blijft het een mooie auto waarvan het potentieel nooit benut is geweest.

    Ik las trouwens onlangs nog dat de Busso V6 ook voor de 159/Brera had kunnen dienen want in de laatste versie (3.2) voldeed die nog aan de emissienormen. Bovendien kan de Busso uitgeboord worden tot een maximum van 3.8 liter. Een gemiste kans lijkt mij, want het feit dat de 159/Brera een GM/Holden 3.2 had, heeft veel kritiek gehad en heeft het imago van Alfa en de verkopen geen goed gedaan.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 07:56
    Permalink

    @Lusso: Dat van de Busso klopt niet want die emissienormen mochten alleen nog gehanteerd worden op een productie van slechts een paar duizend per jaar. Daarom kregen de GT en de Thesis die eer. Er werden dus meer V6 159, Brera en Spider modellen verkocht, dan V6 Gt’s en Thesis.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 22:09
    Permalink

    Maar ik lees bvb hetvolgende over de Busso:

    “The V6 production ended in 2005 at Alfa Romeo Arese Plant;[12] a stock of five thousand was built, to be used in Lancia Thesis, Alfa 166 and Alfa GT models.[13] The engine was replaced in the 159 and Brera by a new 3.2 L V6 unit combining a General Motors-designed engine block with Alfa Romeo cylinder heads and induction. British automotive engineering company Cosworth was keen to buy assembly lines of the Alfa Romeo V6 engine, but the Italian company did not want to sell it.[14] The last version of 3.2 L engine was Euro4 compliant, so it would have been possible to produce it a couple of years more.[15] The engine designer Giuseppe Busso died only a couple of days after the last engine was produced in Arese.”

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 22:50
    Permalink

    Dat wil niet zeggen dat de Busso economisch nog meekon. Van een emissie van 355g in de Thesis tot 297g per km in de Alfa niet bepaald zuinig…

    Beantwoorden
  • 1 juli 2011 om 08:18
    Permalink

    Ik geloof niet dat de emissie-ellende iets met het verdwijnen van de busso te maken heeft..

    Ik denk dat dit puur een kosten probleem is.
    De productiekosten van de gietstukken, de assemblagetijd van de complete motor hangt sterk samen met het ontwerp, dat inmiddels natuurlijk al behoorlijk oud was. Zeker als je een beetje aantallen wilt produceren kan dat veel goedkoper met een nieuwer ontwerp, dat vanaf de tekentafel is ontworpen om snel en gerobotiseerd goedkoop te produceren/assembleren.

    Het technisch ontwerp van de busso staat enorm goed bekend. Heb in Amerikaanse literatuur wel eens gelezen dat de stabiliteit/torsiestijfheid van het blok het best is van alle bestaande V6 blokken. De interesse van Cosworth verbaasd me dan ook niet eigenlijk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.