Fiat Ducato ook klaar voor Amerika
Fiat is in Europa erg sterk op het gebied van lichte bedrijfswagens. Dat was de boodschap van Sergio Marchionne aan de Amerikaanse pers bij vragen over de toekomst van het nieuwe Ram, de voormalige bedrijfswagentak van Dodge. Dat het label Ram een eigen leven zou gaan leiden was voor de meeste Amerikanen misschien niet echt een verrassing, maar leverde wel de nodige vragen op over de toekomst van het merk met de ramshorens.
Italiaans bedrijfswagennieuws is weliswaar niet een vast item op onze site, maar als het gaat om nieuwe ontwikkelingen achter dit fenomeen, zal AutoEdizione één van de eerste bronnen zijn die hier melding van maakt. Uit Amerika komt nu de bevestiging dat deze lucratieve tak van Fiat SpA flink zal uitbreiden dankzij de fusie met de Amerikanen. Naast de Doblò Cargo, zal uiterlijk begin volgend jaar ook de sterke Ducato afreizen naar Detroit. De Ducato wordt ook in Brazilië geproduceerd en in Amerika gaat men er van uit dat de onderdelen daarvandaan geïmporteerd zullen worden, waarna de bussen in Detroit zullen worden samengesteld. Ooit deed Daimler hetzelfde met de Sprinter (foto onder), die je dan ook nog overal in het Amerikaanse straatbeeld kunt tegenkomen, al zijn de meeste bedrijven in de VS niet echt te spreken over de Duitse pakezel. De klachten zijn vaak gericht op de prijs-kwaliteitsverhouding. Fiat mag de Amerikaanse ondernemer nu opnieuw gaan overtuigen en zal dat in de zwaardere klasse waarschijnlijk uiteindelijk ook met de IVECO Daily modellen gaan doen.
Waarom heeft die Ducato groene wielbouten?
Schijnen erin geshopt te zijn om de Amerikaanse voorschriften te benadrukken. Dat zie je ook aan de dubbele banden achter.
Was een tijdje weer eens in de Fiatgarage en daar was de monteur aan het klussen aan de motor van een laatste model Ducato. Het bleek dat de Ducato een tijdje had stil gestaan en er was regenwater in de motor gelopen (!) wat ervoor had gezorgd dat alles was vastgevroren. Bij het starten had de oersterke startmotor zijn werk zo goed gedaan dat de drijfstangen van de zuigers waren gebroken (of zoiets). Het leek mij een keiharde constructiefout en ik maar roepen dat de Ducato de beste bus ter wereld is…
Nu ja, van een andere specialist in Italiaanse auto’s hoorde ik eens dat van de Mercedes Vito (bij Italofielen!) die ze als servicebus gebruikten al twee keer de koppakking er was uitgeblazen.
En VW transporters staan constant langs de weg dus Fiat is sowieso het beste.