Fiat en Chrysler werken aan nieuw platform voor hoogste segmenten
Laten we het voor het gemak ‘E-Evo’ noemen, net zoals Amerikaanse verslaggevers dat momenteel doen. Enkelen beweren over betrouwbare informatie te beschikken dat Fiat en Chrysler momenteel keihard werken aan een nieuw achterwiel-, vierwiel- én voorwielaangedreven platform voor de grootste toekomstige producten van de Italo-Amerikaanse groep van Fiat. Momenteel is dat nog het LX platform waar Daimler ooit de basis voor legde. Op dit onderstel staat de op de 300c gebaseerde Thema, de Voyager en de duurdere producten van Dodge en Jeep. In tegenstelling tot het van oorsprong Duitse platform, zal het Italo-Amerikaanse onderstel dus ook geschikt zijn voor voorwielaandrijving. Tevens zal de komst van een E-Evo platform, Fiat-Chrysler in staat stellen om evenals in de lagere segmenten economischer te gaan produceren, binnen segmenten waar zowel de Italianen als de Amerikanen nooit echt hebben weten te overtuigen en nu nog vaak verlies draaien. Chrysler moet het op dit vlak bijvoorbeeld altijd afleggen tegen de concurrentie van GM en Ford en Fiat heeft maar zelden een goed antwoord gehad op de Duitse overmacht.
Maar over een tijdje zullen Lingotto en Detroit dus eindelijk beter beslagen ten ijs gaan. Het mooie is overigens dat zowel Fiat als Chrysler al de nodige ontwikkelingen op dit gebied in huis hadden. Turijn werkte al een tijd -zij het op een laag pitje- aan opvolgers voor de 166 en de Thesis en een SUV voor Maserati. Chrysler had op haar beurt al het flexibele LH platform in de keuken staan, waar Daimler nooit oog voor heeft gehad.
Bij E-Evo moet je overigens niet alleen denken aan uitbreidingen naar boven toe. Dit bericht is namelijk een bevestiging van geruchten die wij in tijden van Alfablog al schreven, maar waar later nooit nieuwe geluiden over naar buiten zijn gekomen; Dit platform is namelijk ook de ideale basis voor nieuwe D-segment modellen in alle soorten en maten. Achterwielaangedreven Alfa’s als coupé, of Lancia’s als Berlina en Stationwagon, maar uiteraard ook nieuwe MPV’s en Crossovers. Maserati kan nieuwe modellen brengen in segmenten waar het nu nog niet aanwezig is. We weten niet of Fiat-Chrysler dit al voor modellen op het programma heeft staan, die vanaf 2013 op de markt zullen verschijnen, maar het is wel heel aannemelijk. De meeste van deze producten zullen in Grugliasco en Brampton (Canada) van de band gaan rollen.
Een dergelijke grote investering brengt overigens de opvolger van de Alfa Romeo 166 een stukje dichterbij. De eventuele komst van een achterwielaangedreven versie met Milanees logo, valt nu namelijk weer beter te beredeneren. Lancia zal dan voorwielaangedreven zijn, evenals de Amerikaanse evenknie en Alfa Romeo en Maserati gooien het over een meer sportieve boeg. Vierwielaandrijving blijft uiteraard een optie voor iedereen en vormt geen exclusiviteit.
2013 lijkt me al vrij snel om met een nieuw platform te komen, maar als er inderdaad al een basis was, kan het wel mogelijk zijn.
Is het niet aannemelijker dat Chrysler/Lancia ook achterwielaandrijving zullen hebben in het hoogste segment? Dat is nu ook het geval met de 300/Thema.
Ik heb ergens gelezen dat Chrysler juist i.v.m met meer op comfort gerichte auto’s al lang liever voorwielaandrijving wil.
Lang geleden dat ik in een Voyager heb gereden maar volgens mij wel FWD 😐 Bouwden ze in Oostenrijk
Dan toch een Giulia RWD?