Alfa Romeo: Het concrete productieplan tot 2014

Alfa Romeo productieplan

Fiat SpA heeft het exacte productieplan voor Alfa Romeo openbaar gemaakt tot 2014. Heel lang bleef het namelijk gissen geblazen, ondanks dat vorig jaar al de intenties met het merk werden bekendgemaakt. De komst van de 4C als concept, een nieuw felbevochten productieplan voor Mirafiori en de aankondiging van de Giulia zorgden de afgelopen maanden voor de nodige vragen. Om over de intenties van Volkswagen maar niet te spreken, al zijn die onderhand wel uit de wereld.

Eerst maar het ‘slechte’ nieuws; De nieuwe Giulia zal het volgens dit plan niet redden voor 2013, maar verschijnt pas in dat jaar als Berlina en Sportwagon volgens deze sheet.

Het goede nieuws is dat Alfa Romeo twee belangrijke plannen in werking heeft gezet, namelijk de langverwachte introductie in de VS en een stevige groei in Europa (aldus de strategie-omschrijving). Een zorgvuldige switch voor het hoogwaardige sportieve merk binnen FGA, met Amerika als belangrijkste basis lijkt de enige hoopvolle basis. Alfa Romeo trapt daarom volgend jaar af met een echte sportwagen in de vorm van de 4C en voegt daar een compacte SUV aan toe. Twee soorten auto’s waar de Amerikaan best gevoelig voor is. De ideale start dus voor het merk aan de andere kant van de grote plas. De Europese klant wacht daarom noodgedwongen iets langer dan gewenst op de opvolger van de 159. De goede resultaten van de Giulietta zijn daarbij gelukkig wel een opsteker. Het grote ‘niets’ beleven we dan ook alleen dit jaar nog. In 2013 wordt het pas echt feest, want dan komt de ‘Biscione’ zelfs met een waar offensief; Behalve de Giulia, verschijnt ook een nieuwe 5-deurs MiTo op de markt en een Spider (6C?). In 2014 debuteert de eerste grote Alfa in de vorm van een grote SUV (Alfa Romeo spreekt over een unieke combinatie met sportiviteit), die kan concurreren met X5 en Q7.

Het is al met al de bevestiging van een concreet plan voor het prachtige maar verschrompelde merk uit Milaan. Ook de naam Giulia, wordt voor het eerst weer officieel naar voren gebracht door Alfa Romeo.

[nggallery id=625]

 

 

Deel dit artikel:

27 gedachten over “Alfa Romeo: Het concrete productieplan tot 2014

  • 15 juni 2011 om 20:43
    Permalink

    Coupe!
    Ik wil ook een betaalbare coupe (4C is prachtig, maar waarschijnlijk te duur, vanaf 60K?).
    Wanneer komt er een opvolger voor de GT/Brera?
    Mijn huidige GT is alweer van 2004.
    Dan toch maar een uit de laatste serie kopen.

    Beantwoorden
  • 15 juni 2011 om 21:16
    Permalink

    Ik denk dat we voorlopig geen opvolger van de GT/Brera krijgen.

    Spider (Duettottanta)
    4C Coupé / Spider
    6C Coupé / Spider
    8C Coupé / Spider ???

    Beantwoorden
  • 15 juni 2011 om 22:32
    Permalink

    Hmmm, ik hoop dat de nieuwe Giulia lelijk is en ik over 2 jaar een spotgoedkope 159 Turbo met TI pack kan leasen 😉

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 09:12
    Permalink

    @Latino, hoe de giulia er ook uitziet, de 159 wordt echt niet goedkoper meer in de lease, worden oude modellen nooit (vanwege de verwachte lage restwaarde na de lease)

    En goh, de giulia pas over twee jaar, verrassing… Alfa had de 159 beter kunnen opfrissen vorig jaar in plaats van de boel afbreken en maar blijven roepen dat de giulia sneller zou komen dan iedereen dacht

    @AutoEdizione, je schrijft dat we het grote niets alleen dit jaar nog hebben, leid ik daar uit af dat de 4C volgend jaar zou moeten uitkomen? anders kunnen we ook heel 2012 nog op een houtje bijten.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 09:20
    Permalink

    @Vitorio: staat in het bericht:
    “Alfa Romeo trapt daarom volgend jaar af met een echte sportwagen in de vorm van de 4C en voegt daar een compacte SUV aan toe”

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 09:58
    Permalink

    “In 2014 debuteert de eerste grote Alfa in de vorm van een grote SUV, die kan concurreren met X5 en Q7.”

    En wanneer gaan we eens een concurrent zien voor de 5-serie en A6?
    Misschien denken ze bij FGA dat de baby-Quattroporte daarmee kan concurreren, maar ik vrees dat die te compact en te duur zal uitvallen en al zeker niet in break beschikbaar zal zijn.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 10:24
    Permalink

    @DeltaRider:

    In het bericht over die “Quattroportetta” staat dat ie betaalbaar zou zijn. Ik denk dus niet dat de grote Alfa nog komt, of deze zou parallel met de Maserati ontwikkeld moeten worden en uit de hoge hoed van SM komen. Maar als ze verstandig zijn doen ze dat niet. Een grote Alfa is nog NOOIT succesvol geweest…

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 10:32
    Permalink

    @DeltaRider: Ik hoop nooit een Alfa in break te zien in mijn leven die groter is dan een D segment sportwagon… we zijn geen Duitsers!! Bovendien verdienen onze oosterburen maar bar weinig aan die oerlelijke grote stations.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 10:35
    Permalink

    @AutoEdizione,

    Ah klopt, ik had mn spreekwoordelijke koffie nog niet op, scusi!

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 10:45
    Permalink

    Betaalbaar voor een Maserati misschien. De baby Quattroporte zou bovenin het E-segment worden geplaatst (Jaguar XF bijvoorbeeld). Er moet dus genoeg ruimte voor een model in het ‘normale’ E-segment zijn.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 11:01
    Permalink

    @BartJan De 164 deed het nog redelijk goed.

    @Il Quadrifoglio Die Maser zal idd aan de bovenkant van het E segment zitten, aan de onderkant hebben de Italianen liever dat je een Thema? koopt. Het is beter dat Alfa al z’n energie in het D segment stopt, duurt eigenlijk veel te lang. De meeste zakelijke klanten zullen inmiddels een ander merk rijden.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 11:07
    Permalink

    @bobb:

    De Thema heeft een heel ander karakter, en heeft niets met de groep van Harald Wester te maken. Het mooie is dat ze allemaal op een het LX platform kunnen worden gebouwd. Maar we weten uit redelijk betrouwbare bronnen dat er inderdaad een ‘169’ aan zit te komen. Alleen staat de ontwikkeling momenteel op een laag pitje.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 11:09
    Permalink

    @AutoEdizione: Sorry, maar zo’n conservatieve houding heeft in het verleden FGA aan de rand van het faillissement gebracht.
    Als fabrikant moet je de markt volgen en de klanten de modellen aanbieden die ze willen. Met de opbrengst van die massa-modellen kan je speciale modellen financieren voor de die-hard-fans, maar met die speciallekes moet je niet verwachten winst te maken, die dienen enkel voor het imago.
    Er is bijvoorbeeld een tijd geweest dat de woorden “diesel” en “BMW” in één zin gebruiken ook vloeken was, maar als ze toen halsstarrig blijven weigeren waren, dan waren ze nu failliet geweest.

    Waarom zou een grote D-segment sportwagon niet passen bij Alfa? Als die tot in de puntjes afgewerkt is, zoals de norm is in dat segment, dan kan die best successvol zijn. (en veel centjes opbrengen om modellen zoals de 4C en 8C te bekostigen)

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 11:10
    Permalink

    De 159 moet nog even door nou waar wachten ze dan nog op?

    1.4MA 140
    1.4MA 170
    1750MA 235

    Op alle optie TCT hergebruik stuurtje van de 2.2 selespeed hoeven ze niet veel aan te veranderen. Minimaale kosten en een herstart voor het model.

    En dan heb je tenminste wat te kiezen.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 11:15
    Permalink

    @DeltaRider

    Hij bedoelt groter dan, de 159 sw is al een D segment.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 11:28
    Permalink

    @bobb: De 159 is voor mij geen concurrent van een 5-serie of A6, wel voor een 3-serie of A4.
    De italianen hebben momenteel geen concurrent in dat segment, tenzij je die amerikaanse maffia-bakken van Chrysler al bij de italianen rekent.
    Misschien dat de opvolger van de Thema al voldoende italiaans DNA zal bezitten, maar die is nog jaren ver weg.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 11:30
    Permalink

    @Deltarider

    Ok daar heb je gelijk in, maar mijn mening is een 3/A4 dan ook een D segment.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 13:31
    Permalink

    Je hoeft echt niet in elk segment aanwezig te zijn als merk om te kunnen overleven, dat denken ze alleen bij VAG. Een E segment station is echt zinloos voor AR en zal zeker nooit verschijnen denk ik. Dat past veel beter bij Lancia en Chrysler. AR moet maar mooi coupé-achtige dingen bouwen met vier, drie of twee deuren en eventueel op hoge wielen.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 14:16
    Permalink

    @AutoEdizione: een break is misschien idd niet de core-business voor AR, maar wat zou de verhouding in verkoop zijn tussen de 159 en de 159sw nu? En waarom zou men dat stuk van de markt dan gewoon aan de concurrentie te grabbel gooien?

    Ondertussen brengt de concurrentie ook coupé-achtige E-segment modellen uit zoals de A7 en binnenkort een 6-serie Gran Coupé, en daar zou AR toch wel een antwoord kunnen op geven met een soort super-Giulia! 😈

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 14:41
    Permalink

    Een D-segment Sportwagon is juist belangrijk voor Alfa Romeo. Bij een Sportwagon is het E-segment heb ik m’n twijfels. Ik zie veel meer Duitse sedans dan stations in dat segment. Ik betwijfel of een dergelijk model dan ooit rendabel wordt.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 15:02
    Permalink

    @AR159,

    Voor 235pk heeft de 1750 geen MA nodig, enkel de software uit de brera/giulietta 1750 ECU. er is ook nog geen MA 1750.

    Maar inderdaad, ze mogen de 159 wel eens een opstekertje geven

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 23:37
    Permalink

    Een opfrisbeurt van de GT zou niet verkeerd zijn geweest, maar zit er helaas niet in. Geen coupé komende jaren, wat nu?

    Beantwoorden
  • 17 juni 2011 om 11:03
    Permalink

    @AR159: mee eens! Ik zou ook met die 170pk versie kunnen leven icm TCT.

    @Vitorio: betekent dat dus dat je ook die software in elke huidige 1750 159 kan laden en dan over die 235pk beschikt? Er zit geen grotere turbo in ofzo?

    Beantwoorden
  • 24 juni 2011 om 15:50
    Permalink

    pfff, ik vrees dat ik toch echt nu geen alternatief meer heb. In 2012 loopt mijn leasecontract af (2e 159sw), en zal dan toch vrees ik op bmw over moeten stappen. de dikke diesel was er ook al uit…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.