Fiat stapt volgend jaar definitief uit de Confindustria
Enige tijd geleden zou bijna iedereen het nog voor onmogelijk hebben gehouden, maar vandaag is het de harde realiteit; Fiat stapt vanaf 1 januari 2012 om strategische redenen helemaal uit de unie voor werkgevers in de Italiaanse staalindustrie Confindustria. Het klinkt een beetje alsof de paus heeft aangekondigd om voortaan buiten het Vaticaan te resideren. Fiat heeft niets tegen de bond, maar vindt het met de aankomende rechtszitting (18 juni) waarin de FIOM Fiat voor de rechter daagt wegens illegale contractbreuk, te risicovol om nog langer in een commissie te zitten, dat nog altijd het bestaande nationale contract tussen werkgevers en werknemers respecteert. Confindustria geeft zelf toe dat Fiat het bij het rechte eind heeft en dat het juist de FIOM is die bepaalde gemaakte nieuwe afspraken negeert (2009). In die afspraken staat dat er ruimte moet zijn voor de werkgever om te ‘hervormen’, wat blijkbaar voor de CGIL-FIOM een weinig rekkelijk begrip is. Voorzitster Emma Marcegaglia, dochter van een Italiaanse staalmagnaat, heeft in de strijd van Marchionne voor meer hervormingen, dan ook werkelijk alles uit de kast gehaald om Fiat verder te helpen, in de hoop dat alle leden (producenten en toeleveranciers) er uiteindelijk sterker uit zouden komen.
Tijdens de strijd om Mirafiori afgelopen kerst, was de rek er echter uit en stapte Fiat alleen wat de ‘Newco’ rond deze belangrijke fabriek betreft ’tijdelijk’ buiten de Confindustria. Marchionne wilde namelijk in geen geval de samenwerking tussen Chrysler en Fiat op het spel zetten, wat vanwege de nieuwe plannen voor deze fabriek direct het geval zou zijn. Iedereen hoopte toen nog dat dit een uitzonderlijke maatregel was voor een uitzonderlijke situatie. Een jaar na dit historische feit, zal de mondiale autofabrikant Fiat echter nog een stap verder moeten gaan, om zo onafhankelijk mogelijk te zijn. Teruggetrokken worden in een Italiaanse slangenkuil bij een eventuele negatieve uitspraak van de rechter is het laatste wat Fiat wil, maar zich vooral ook niet kan veroorloven, wegens de samenwerking met Chrysler. Met deze stap wil Fiat een signaal geven aan justitie om aan te geven dat het vliegtuig naar Detroit in geval van nood elk moment kan vertrekken, ondanks dat niemand daar om vraagt. Eigenlijk wijst Fiat hiermee op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de FIOM en iedereen die de FIOM in deze gelijk wil geven.
Dat één vakbond alles zo in de war kan sturen, dat begrijp ik niet. Ik hoop ten stelligste dat ze de rechtzaak verliezen en dat ze dan verder hun mond zullen houden.
We starten een handtekiningactie over heel de wereld.
voor iedereen die nu eindelijk eens willen weten wat voor een macht vakbonden en vooral de FIOM heeft over Fiat is er de Duitse documentaire:
” Fiat.-.Die.ungewoehnliche.Geschichte.einer.Autofabrik.=
.Doku.WDR+arte..16.6.04 ” .
In deze Duits talige docu word uitgelegd dat de communistische vakbond al sinds 1945 actief is in de Fiat fabrieken, en dat ze in de jaren 70 en 80 heel erg ver gingen in hun sabotage pogingen tegen FIAT. Tot het het in brand steken van auto’s van Fiat afdeling-chefs en veel erger.
Deze docu is nu nog te downloaden op het interwebs. google