De Tomaso kent zeer problematische start
Het wil nog niet echt vlotten met grootse wederopbouw van De Tomaso, geïnitieerd door de oude Rossignolo. Behalve de presentatie van de Deauville in Genève en de heropening van de vernieuwde fabriek in Livorno (foto), valt er verder nog niet echt wat te vieren voor de ruim 80 jaar oude ondernemer. Het wordt steeds onrustiger voor de hekken van de fabriek in Grugliasco (TO), waar een grote groep werknemers (ongeveer 1000) opnieuw zijn begonnen met protesteren tegen het feit dat er maar geen loon wordt bijgeschreven op de bankrekening. Begin april was dat al het geval en de belofte dat alles goed zou komen, is vandaag nog steeds niet ingelost. Inmiddels duurt dit probleem al 5 maanden. Ook een betaald verlof zit er voorlopig niet in.
Rossignolo blijkt geen degelijk plan te hebben, want hij zal volgens een Italiaanse krant een dezer dagen met de wanhopige verklaring naar buiten komen, dat hij in de problemen is geraakt doordat banken zich niet aan hun woord hebben gehouden, evenals de lokale overheid… Kortom een klassiek Italiaanse moddergevecht is aanstaande, waarbij alles en iedereen de schuld krijgt toegeschoven. ‘Hoe ouder, hoe taaier’ geldt bovendien zeker voor Gianmario Rossignolo, want hij zou reeds verklaard hebben absoluut niet op te willen geven. Intussen rollen er nog steeds geen SUV’s van de band en verkeert De Tomaso in Saab-achtige toestanden. Volgens de oude baas is er nu een Indiase partner die 100 miljoen wil investeren in De Tomaso. Hierdoor zou de productie van de Deauville pas begin volgend jaar alsnog van start kunnen gaan. Een jaar vertraging dus. Het lijkt er met deze berichten op, dat De Tomaso in dikke mist rijdt en dat het absoluut niet zeker is of het bedrijf zal kunnen slagen in wat het allemaal van plan is.
De mislukkingen van De Tomaso hebben bovendien ook nog een lelijk staartje; Het vertrouwen bij de 900 werknemers van Termini Imerese, waar nu nog de driedeurs Ypsilon wordt gebouwd tot eind dit jaar, is namelijk tot een nieuw dieptepunt gezakt. De Tomaso is door de overheid aangewezen als de belangrijkste investeerders in de Noord-Siciliaanse fabriek, zodra Fiat de stekker eruit trekt. Steeds minder mensen geloven nu nog dat dit een degelijke oplossing is, waardoor er maar geen einde lijkt te komen aan de onzekerheid in de belangrijkste industrie van de regio Palermo.
Zonde zeg. Het zag er veelbelovend uit. Ik verwacht wel dat de overheid met een soort overbruggingskrediet zal komen om de boel niet te laten ontploffen.
Dit bewijst eens temeer hoe duur het is om een nieuwe auto te brengen en hoe verzadigd de markt is. Ik hoop dat het nog goed komt, maar het lijkt er op dat alleen de grote jongens of de echte niche spelers nog een toekomst hebben in auto land.