Nieuw Nederlands Lancia dealernetwerk krijgt vorm
Het is stilaan zomer 2011 en dus krijgt, zoals reeds was aangekondigd, Lancia Nederland de beschikking over een meer broodnodige verkooppunten. Lancia doet dit voortaan samen met Jeep en Chrysler en Dodge verdwijnen geleidelijk van de Europese markt, voor zover dat nog niet het geval is. FGA Lijnden laat vandaag weten dat ons land voortaan 25 Lancia-dealers heeft en 23 Jeep-dealers. daarvan voeren 20 vestigingen beide merken. CEO van FGA Nederland Giorgio Gorelli spreekt over een geslaagde operatie tot dusver, waarbij kwalitatief zeer goede dealers een uitmuntende service bieden die bij deze merken past. Binnenkort staan de vernieuwde Delta, de drie- en vijfdeurs Ypsilon, de Musa, de Thema en de Voyager, samen met de Wrangler, Cherokee en Compass bij deze verkooppunten in de showroom.
Gelijk even op de Lancia site gekeken maar daar staan zeker geen 25.
Klopt, dealerlijst op de website is verouderd. De dealer die er voor Overijssel op staat is al geen officieel Lancia dealer meer…
Ik roep al jaren dat er op elke hoek van de straat een dealer moet zitten en dat die dan niet in een groot splinternieuw pand zit is niet belangrijk. De meeste mensen laten het liefst hun nieuwe auto door de buurman uitzoeken en bij de meeste Hollandse burgermannetjes betekent zien = kopen. Dus hoe meer Lancia’s in de buurt te zien, hoe sneller tot koop wordt overgegaan.
In dit verband is een mooi voorbeeld nu te lezen op autoweek.nl over de Bravo. Niemand kan er iets negatiefs over verzinnen maar desalniettemin koopt niemand hem.
Maar 25 dealers voor heel Nederland???
@lanciakappasw Dat klopt dan wel want heel Overijssel staat er niet bij.
Dat is weer zo’n typisch voorbeeld van een idee van een marketing blazer die denkt dat iedereen net zo impressed is als hijzelf als hij in een deca showroom binnenstapt, en die snachts over het woord premium droomt…
Elke keer als ik weer eens een Alfa of Lancia dealer durf binnen te stappen voel ik me weer als een puber die de eerste keer een nachtclub binnenstapt. alhoewel ik 2x zo oud ben als die pokdalige Iva-verkoper, 3x zo veel verdien, 5x zo veel opleiding genoten en al Alfa reed voordat ze geboren waren, en er waarschijnlijk ook wel iets meer van af weet…
en dan weet ik het weer..ik verspil me geld niet aan zijn te luxe showroom, en koop liever een betere tweedehands om die bij een echte expert te laten onderhouden.
Alfa en Lancia zouden volgens mij ook beter af zijn, met normale garages, meer dan 25, die hart voor het merk hebben ipv hoogpolig tapijt. Zowiezo zijn dealers trouwens een achterhaald concept.. mensen kopen een auto bijna helemaal via internet.. een proefrit zou je wellicht beter kunnen organiseren op een soort van incentive dag waar je een groep mensen uitnodigt en in verschillende modellen laat sturen.
De importeur zou misschien ook wel meer dealers willen, maar met het huidige gamma, de verkoopaantallen, het imago zijn er simpelweg geen dealers te vinden die willen investeren in zo’n marginaal merk als Lancia. Als er nu 25 dealers zouden zijn dan zouden die ongeveer 1 Lancia per maand verkopen en 1 Chrysler. Als dan van je wordt verwacht dat je daar vierkante meters voor beschikbaar stelt, showroomvoorraad inkoopt, apparatuur aanschaft voor de werkplaats en je monteurs opleidt dan begrijp je waarom het al een uitdaging is om 25 dealers te zoeken.