Nieuwe burgemeester van Turijn is blij met plannen van Fiat
Nu de problemen met de FIOM voor Fiat als sneeuw voor de zon zijn gesmolten vanwege interne onrust bij deze linksradicale vakbond, heerst er in Turijn ineens een gunstig ondernemingsklimaat. Dat is helemaal het geval nu ook de als links bekend staande burgemeester Sergio Chiamparino het stokje heeft over moeten geven aan de veel ‘rechtsere’ Piero Fassino (foto). Fassino is niet rechts maar een linkse centrumdemocraat (PDS), maar in een land als Italië is dat in sommige gevallen voldoende om uit de rode hoek te zijn. En dat Italië een land van contrasten is blijkt eens te meer, nu Milaan een aardverschuiving naar links meemaakt, in tegenstelling tot industriestad Turijn waar alles de afgelopen dagen juist de andere kant op is gegaan. In de Lombardijse hoofdstad verloor de politiek van Berlusconi namelijk een gevoelige nederlaag bij dezelfde lokale verkiezingen. Piero Fassino is een geboren socialist en heeft zelfs een communistisch verleden zoals zoveel socialisten in Italië. Maar hoewel Fassino de fabriek van Fiat tijdens de ‘hete herfst’ van ’68 nog het liefst eigenhandig in brand stak, profileert hij zich deze dagen als het zakelijke democratische geluid dat Turijn vooruit moet helpen. Fassino heeft dan ook de overtuiging dat de plannen van Marchionne Fiat sterk zullen maken en dat Turijn, evenals de rest van Italië, daarbij een belangrijke rol zal spelen. Kortom Fassino is pro-Fiat en pro-Fabbrica Italia en dat maakte hij eens te meer duidelijk in dit interview:
“Het is beter dat Fiat Chrysler overneemt, dan andersom. Zoals Fiat nu bezig is, zie ik voor Turijn alleen maar een belangrijke centrale rol weggelegd. De impopulaire maatregelen vanwege een grondige reorganisatie zijn nodig en een applaus waard wat mij betreft. Het bedrijf wil openstaan voor veranderingen en doet dat door af te rekenen met verkeerde gewoontes uit het verleden. Zonder Chrysler zou Fiat nu in een diepe crisis zijn of erger. We moeten dus ook niet keer op keer voor dezelfde antwoorden op dezelfde vragen bij Marchionne aan komen kloppen, terwijl de man wel wat beters heeft te doen. Italië is het enige industriële land dat de crisis te lijf gaat zonder grondige aanpassingen en ondersteuningen voor haar eigen industrie. Zolang de politiek niet in grotere mate gericht is op een dergelijke hervorming, is alles wat misgaat de schuld van de overheid en niet van Marchionne. Fiat kan alleen in ons land blijven als wij de juiste omstandigheden creëren. Ik snap wel dat men onrustig wordt omdat Marchionne zich niet in de kaarten laat kijken, maar wat hij met Mirafiori en de voormalige Bertone-fabriek doet, is tot nu toe een hele goede zaak. De fabriek in Grugliasco was al zes jaar op non-actief en staat nu op het punt weer volop in bedrijf te gaan. Mirafiori was natuurlijk een ander geval, maar het lijkt erop dat ook deze fabriek veel meer te doen zal krijgen in de toekomst. Daar ‘nee’ tegen zeggen is in geen enkel opzicht iets rationeels.”
Fassino wordt in Italië vaak met de ‘Golem’ uit The Lord of the Rings vergeleken. We weten allemaal dat de Golem heel goed iemand kon misleiden door zich kwetsbaar op te stellen. Of Piero Fassino stiekem nog scherpe linkse tandjes heeft, zal de komende jaren moeten blijken…
geweldig nieuws