Fiat Freemont krijgt straks misschien een grote broer
Afgelopen weekeinde is de Fiat Freemont in première gegaan (foto) in de Mirafiori Motor Village evenals bij vele andere dealers in Italië. Een flinke on-Italiaanse Fiat zou je zeggen, zelfs te groot voorlopig voor de Nederlandse markt. Maar het kan altijd groter en dus overweegt Fiat nu ook de onlangs in Amerika gelanceerde nieuwste versie van de Dodge Durango als giga-Fiat naar Europa te brengen. Dodge verdwijnt inmiddels langzaam van ons continent en Fiat komt er steeds meer voor in de plaats. Niets lijkt onmogelijk voor de badge-engineers uit Turijn en Detroit. Volgens een Engelse bron zou deze grootste Fiat aller tijden, in december bij wijze van verrassing debuteren op de Bologna Motorshow. Het is misschien nog niet zo gek als het in een Aston Martin veranderen van een IQ, maar volgens ons bizar genoeg. Mogelijk is de potentie op de Italiaanse markt, de reden om dit te overwegen. De Durango gaat ook in Zuid-Amerika als Fiat van start straks, waar het uiteraard vooral in Brazilië erg goed zou kunnen doen. Fiat is daar momenteel marktleider boven Volkswagen.
SUPER 😀 !!!! Fantastisch!!! Ik kom superlatieven te kort om mijn vreugde om dit nieuws uit te drukken! Fiat gaat eindelijk de juiste kant op!! 😀
Leve Dodge dat Fiat nu nog meer leven in zal en kan blazen!! Laat de concurrentie maar al zweten!! 😀
Snel gedaan met de gemiddelde laagste uitstoot CO2 van Europa op deze manier, weer een ander imago? Je zou zeggen dat met de Fiat Freemont en Jeep modellen men wel genoeg SUV aanbod heeft.
Nice! Leuke HEMI met FIAT logo en een misselijkmakend koppel is nooit weg…In Italië kun je er mooi GPL ingooien (daar wordt je niet gestraft voor gas zoals hier) en lekker rond blubberen.
Naja… ik had ooit de theorie dat het grootste model in de range nooit een verkooptopper wordt.
Dus laat dit geval maar als Fiat Durango hierheen komen…. dan zijn er vast nog wel wat kopers die op een golf van koppel over de boulevards willen glijen.
Kunnen de modellen eronder hopelijk profiteren.
Kijkend naar de verkooplijstjes in Italie vraag ik me af waar men de marktmogelijkheden voor de Freemont en zijn grote broer ziet in het land van de Romeinen. Dankzij de nauwe straatjes en de wegenbelasting met fiscale pk’s is er geen land in Europa waar al sinds jaar en dag vooral kleine autootjes worden verkocht. Waarom zou men dan nu ineens zo’n joekel van een freemont willen hebben? Al rebadgend en op en neer reizend tussen Italie en de USA raakt Marchionne de weg een beetje kwijt…..
Die plannen kunnen nog 20 keer wijzigen. Fiat is als een stuurloos schip dat alle richtingen uitgaat. De ene dag wordt X gelanceerd, de andere dag is X uitgesteld en komt er Y in de plaats. En zo gaat het al maanden voor alle merken in de portfolio. Om gek van te worden. Is er dan niemand met een lange-termijn visie daar? Het lijkt wel een sociologisch experiment om te kijken hoe ver ze kunnen gaan eer de dealers en klanten compleet gek worden.
@Lusso: zelfs een italiaans cruiseschip zonder motoren in de oostzee houdt zijn koers beter vast…
Marchionne, zit op het juiste pad! Of zijn jullie vergeten dat de SUV’S van Porsche, BMW, Mercedes, Ford, Hyundai, VW enz… Voor GIGA verkoop cijfers zorgden en nu nog steeds de tabellen laten knallen….
@Lusso: vanwege de langetermijn visie moeten we even geduld hebben op de echt goede produkten , en die maak je niet in 1 jaar.Ze hebben trouwen een nieuwe vogel ontdekt de PANIEKVOGEL en zitten op deze site.
Ik denk dat de langetermijnvisie voor een heel groot deel al lang bekend is bij de heer SM. Een groter deel dan menigeen hier denkt.
Misschien verwarring brengen naar buiten tegen de concurrentie?
@ Big Alfa Lover: Die SUV’s van BMW en Porsche worden vooral verkocht in Rusland en China. Laat Fiat nou net in die landen nauwelijks vertegenwoordigd zijn. ik heb zelf geen idee, maar wie weet hoe groot de SUV markt is in Fiat-landen als Turkije en Brazilie? In Europa is hij niet groot, dus daar moet de verkoop niet vandaan komen. Voor Europa is de Freemont veel te zwaar, met een te hoog verbruik en te hoge emissie. Bovendien draait het bij die auto’s om uitstraling en imago en daar verliest hij al meteen.
@mareblu
Is niet enorm zwaar en groot die Freemont, vergelijk maar eens met bv een Peugeot 4007.
Geen grote SUV-markt in Europa. Als ik in België voor m’n venster sta en auto’s tel, passeren er toch een pak SUV’s. En van dat pak zijn er heel wat van formaat Q7, X5, Cayenne,… Ik geloof wel in de Freemont, daar zal zeker een markt voor zijn. Durango is misschien wel iets te veel van t goede voor een Fiat langs de andere kant…