Fernando Alonso het gezicht van de beleving die TwinAir heet
Zoals je eind vorige week reeds op AutoEdizione hebt kunnen lezen gaat TwinAir een eigen leven leiden. En dat is terecht want TwinAir is niet alleen een slimme tweecilinder techniek, TwinAir heeft ook zijn eigen charme en typisch Italiaanse karaktereigenschappen, zoals wij zelf ook reeds hebben ondervonden. Lancia komt straks als eerste niet-Fiat met deze motor in de Ypsilon en later volgt ook Alfa Romeo met de MiTo. Intussen zal het TwinAir-label, dat ook de nodige optiepakketten met zich meebrengt (TwinAir en TwinAir Plus), door Fernando Alonso in een reclamecampagne gepromoot worden vanuit de 500 (foto), waar de ‘Bicilindrico’ vorig jaar in debuteerde. De klemtoon ligt op ‘Fun to drive’, al vraag je je af of de coureur dat op deze foto’s wel weet over te brengen. Maar ja, F1 coureurs zijn geen fotomodellen niet waar en van 0-100 gaan in 11 seconden, vraagt natuurlijk wel veel van het inlevingsvermogen van de Ferrari-man.
Intussen wordt de TwinAir ook zonder geprononceerd label alvast goed verkocht. In Groot Brittannië bijvoorbeeld, is de meerderheid van alle verkochte 500 modellen momenteel een 900 cc TwinAir.
Goed bezig man!
Het is dan ook een knap staaltje techniek. Ik moest nog wennen aan de tweecilinder in een alfa, maar downsizen is blijkbaar de trend. Zelfs BMW gaat driecilinders in de nieuwe 3-reeks steken.
In de 500 rijdt de tweecilinder in ieder geval super.