Lorenzo Sistino vanuit Shanghai: ‘De Fiat 500 is klaar voor China’

Fiat 500 China

Beter laat dan nooit; het sterk mondialiserende Fiat maakt momenteel een nieuwe start op de sterkst groeiende markt ter wereld. Vanaf de autosalon in Shanghai laat Fiat dan ook niets aan het toeval over en neemt het haar sterkste icoon mee. De charismatische 500 zorgt in Amerika momenteel voor een comeback en zal in het immense China ook aan de nodige imagebuilding doen. Deze kleine kampioen zal volgens Fiat  topman Lorenzo Sistino vanaf september op de Chinese markt geïmporteerd worden, eerder dan de eerste aankondiging van begin dit jaar. Het is dus duidelijk dat men uitgaat van ‘hoe eerder, hoe beter’. De fabriek in het Mexicaanse Toluca zal overuren moeten draaien en inmiddels werkt Fiat zelfs aan uitbreiding van de productiecapaciteit in dat land, om zowel de Amerikaanse als de Chinese markt te kunnen bedienen.

Fiat wil met de 500 in China dus de Italiaanse merkidentiteit neerzetten die geen Ferrari heet. Er gaat het gerucht dat de autobouwer uit Turijn uitgaat van zo’n 5000 stuks per jaar. Het volgende hoofdstuk dat Fiat in het Verre Oosten wil schrijven, komt in de vorm van een middensegment sedan op het Compacte Wide platform, een verlengde versie van het platvorm van de Giulietta. Deze zal vanaf volgend jaar in de grote industriestad Ghuangzhou geproduceerd worden. Volgens Sistino is de samenwerking met Ghuangzhou Automotive Company, een van de beste Chinese partners die je je als Europese autobouwer kunt wensen. Het model zal in Amerika als Dodge door het leven gaan. In China wil Fiat 140.000 sedans per jaar gaan bouwen. Mogelijk werkt Fiat ook aan een Chrysler-versie voor deze en andere markten dan de Amerikaanse, die waarschijnlijk als middensegment Lancia naar Europa zal komen.

Momenteel heeft Fiat 44 dealers in het Chinese en verwacht het tegen eind dit jaar, over zo’n 50 verkooppunten te beschikken. Eind 2012 moeten dat echter al zo’n 100 vestigingen zijn. Fiat is niet bang om te falen en volgens Sistino is het bovendien te laat om daar nog over te filosoferen; “Als we al een jaar eerder met dit traject bezig waren geweest, hadden we nu natuurlijk meer kansen gehad voor een betere verkoop. Maar de Chinese markt groeit nog altijd en dus blijft het een veelbelovende onderneming om hier alsnog naar toe te komen. Bovendien staan we er vandaag beter voor en kunnen we vanaf dag 1 de beste producten aanbieden.”

Deel dit artikel:

Een gedachte over “Lorenzo Sistino vanuit Shanghai: ‘De Fiat 500 is klaar voor China’

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.